Ik heb soms het gevoel dat dit allemaal al eens had gebeurt,hoe komt dat ?

Soms zit ik op school of zo, opeens zeg ik in m'n zelf dat dit al eens had gebeurd, dat het een ander dag net hetzelfde gebeurde..
ik kan het niet goed uitleggen omdat ik het zelf niet snap.
Herkent iemand dat?
Is dit normaal,hoe komt dat ?

Toegevoegd na 19 minuten:
zo te zien noemt het déjà vu .
Ik vraag of dit wel normaal is & waarom gebeurt dat bij sommigen wel en anderen niet,heeft het iets te maken met je hersenen..?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedoel je dat je plots het idee hebt dat in het moment waar je je dan in bevindt al eens eerder is gebeurt? Ja, dat heb ik ook wel eens, heel soms. Best vreemd... is dat geen 'déjà-vu'?

Het beste antwoord

dat noemen ze een deja vu...
ik heb het ook heel vaak...

Toegevoegd na 1 minuut:
Een déjà vu (uit het Frans: al eens gezien) is een bekend verschijnsel in de psychologie; het betreft de ervaring iets mee te maken waarvan men tegelijkertijd de indruk heeft het al eerder te hebben meegemaakt, terwijl men weet dat dat niet het geval is. De term déjà vu is afkomstig uit het boek L'Avenir des Sciences Psychiques (De toekomst van de psychische wetenschappen) van de Franse onderzoeker Émile Boirac. Déjà vu slaat in de wetenschap meestal op een onechte herinnering of herinneringsbeleving (zie verklaringen). In het algemene spraakgebruik is men echter de term ook gaan gebruiken als aanduiding van elke bekende situatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat is een déjà vu. Je wordt normaal eerst bewust van het beeld dat via je ogen binnenkomt en wordt daarna in de hersenen opgeslagen. Bij een déjà vu wordt het beeld eerst in de hersenen opgeslagen en daarna wordt je er bewust van. Het lijkt dan alsof je het al eens meegemaakt hebt, maar je kan niet herinneren wanneer (want je hebt het niet meegemaakt).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer eens te achterhalen voor jezelf wanneer en op welke momenten / tijden je een déjà vu ervaring hebt. Los van het feit dat je soortgelijke gebeurtenissen daadwerkelijk al eens meegemaakt kan hebben, heeft men in het algemeen het meest last van déjà vu ervaringen als men vermoeid is (al dan niet onder invloed van een verlaagde bloed-/suikerspiegel - Cup-a-soup-moment)
Op zich is dit dan ook heel normaal en niets om je zorgen over te maken. De één zal het eerder ervaren dan de ander.