ik rookte ongeveer 1 sigaret per dag, en ik ben nu gestopt.Ik heb ongeveer 2 weken gerookt. Krijg ik dan zwarte longen ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (7)

Nee, maar het gevaar is aanwezig dat je weer gaat beginnen. Je weet nu hoe het is.
Kijk naar onderstaande link en je doet het niet meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bah wat een smerige plaatjes, weer een reden om het niet meer te doen.
Allereerst klasse dat je ermee gestopt bent, en je hebt na 2 weken nog geen zwarte longen hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt dus 14 sigaretten gerookt. Er zijn mensen die per dag het dubbele roken. Hun longen zijn pikzwart, maar ik dat is bij jou gelukkig nog niet het geval. Echter, om een indruk te krijgen van hoeveel troep er in rook zit moet je eens iemand die nog wel rookt eens vragen om uit te blazen in een wit papieren zakdoekje: je schrikt van hoe vies die er na 1 keer uitziet!
Gelukkig heb je wel ingezien dat het roken je niets oplevert. Roken is uiterst verslavend en als je daaraan toegeeft krijg je wel zwarte longen, hogere kans op kanker (niet alleen longkanker), hogere kans op impotentie, een lelijke huid. Bovendien kost het je klauwen met geld, stinken je kleren constant en ben je zeer onaantrekkelijk (dus NIET stoer) voor de andere sexe (of dezelfde sexe als daar je voorkeur naar uitgaat.
Ik zou het roken vanaf nu dus indelen in de categorie "been there, done that", als ik jou was!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor de preek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haleloeja!!
Fantastisch dat je gestopt bent, en probeer het je leven lang vol te houden, over je longen gesproken die zijn na 2 weken nog niet zwart, ook al heb je als een "ketter" gerookt, bij sommige mensen is dat na een paar jaar, ik heb zelf 40 jaar gerookt, en nu 4 jaar van het roken af doordat ik een flinke waarschuwing kreeg, daardoor veel onderzoeken gehad, waaronder long onderzoeken, en wat blijkt ik heb "schone longen" de longarts kon zien dat ik weleens gerookt had maar meer ook niet, dat komt doordat mijn longen de nicotine niet hebben opgenomen dus afgestoten cohesie, maar er zijn ook mensen bij wie de longen wel de nicotine opnemen adhesie en die na een paar jaar al zwart zijn, dus het is per individu verschillend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit onderzoek blijkt dat na stoppen de longen ook altijd weer schoner worden. Hoe langer je hebt gerookt, hoe langer het duurt. Stoppen met roken heeft op elke leeftijd dus zin. In jouw geval waren je longen niet zwart, maar dat is ook niet alleen het ergste, anders was je ook niet gestopt.
Ne hoor. Met 14 peuken krijg je geen zwarte longen. Erg weinig. 1400 zou je wel een beetje krijgen maar 14 lijkt wel dat zelfs nooit hebt gerookt. Wees ma niet bang...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hoort mij niet zeggen dat roken goed voor je is maar je krijgt er geen zwarte longen van. De plaatjes van zwarte longen (bijgaand) die je veelvuldig op het internet aantreft zijn nep. Als je het voor de rest van je leven bij die twee weken roken laat dan zou ik me overigens maar nergens druk over maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Keesvi, waar baseer je op dat zwarte longen nep is?
Bedoel je dat de PLAATJES nep zijn of dat je daadwerkelijk geen zwarte longen KAN krijgen?
Dit laatste is namelijk niet waar, je kan zeker wel zwarte longen krijgen van roken. Heb het met mijn eigen ogen gezien. Bovendien zitten er dan allerlei gaten in ook (bij 'normale longen ook, maar bij verrookte longen nog veel erger).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van roken kun je longkanker krijgen en in een vergevorderd stadium daarvan ziet longweefsel er bepaald niet mooi meer uit. Het is een stuk donkerder dan gezond weefsel maar eerder grauw dan zwart. Een stoflong van van een kolenmijnwerker is misschien een ander verhaal maar in beide gevallen verloopt het proces van binnenuit. Aan de buitenkant zwart gekleurde gave longen voorstellen als rokerslongen is ronduit belachelijk.
Overigens ben ik van mening dat zowel de tabakslobby als de antirokenbeweging zich in de afgelopen decennia veelvuldig schuldig gemaakt hebben aan bedrog om hun doel te bereiken.
http://appleadayqanda.wordpress.com/2006/12/11/what-
are-the-dark-areasspots-on-the-lungs/
http://www.smokershistory.com/piglung.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Keesvi, bedankt voor je reactie. Je bedoeld dus dat het roken zelf niet perse je longen zwart (donkergrijs, whatever) maakt, maar de ziektes (longkanker) die je als gevolg van het roken krijgt. Dit suggereert dus dat ook al heb je nooit in je leven gerookt en je krijgt longkanker dat je alsnog van die zwarte/donkere longen krijgt? Ik ben het met je eens dat onjuiste zaken voorstellen als de waarheid veelvuldig wordt toegepast in de reclame wereld en tabakslobby/antirookbeweging. Maar vind dit in dit geval niet per se slecht. Het gaat om mensen bewust te maken wat roken met je longen/je lijf kan doen. Visualisatie werkt hierbij honderduizend keer beter dan teksten als 'van roken kan je longkanker krijgen'. Het doel noodzaakt de middelen, in dit geval voor een 'good cause'. Overigens vind ik het in dit geval ook weer niet 100% gerechtvaardigd om dingen anders voor te stellen dan ze zijn.
Als je over jouw longen hebt gerookt, dan zit er nicotine in jouw longen. Als je nu stopt, dan is dat beetje er na een poosje wel uitgegroeid. Bij een zware roker duurt het ongeveer 7 tot 11 jaar om de longen weer schoner te krijgen dus als je nu stopt, doe je er goed aan.