Als je in een andere stad werkt dan waar je woont, kun je dan in je werk-stad een huisarts bezoeken, maar thuis ingeschreven blijven?

Ik heb niet altijd zin om voor een wissewasje een hele dag vrij te nemen (reistijd), dus vroeg me af of ik in de stad waar ik werk naar de huisarts kan, en deze dan eventuele receptjes naar mijn eigen apotheek kan laten doorsturen.

Toegevoegd na 1 dag:
Edit: even een toevoeging - ik zou mijn huidige, locale, huisarts houden. De alternatieve arts zou ik dan bezoeken voor de "kleine dingetjes" die het niet waard zijn om een halve dag op te nemen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
15.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een héle dag vrij? Werkt jouw huisarts dan niet in de dagranden? Ik heb ook best wat reistijd, maar als ik naar de huisarts moet (terwijl ik niet zo ziek ben dat ik überhaupt niet naar mijn werk kan) plan ik dat zo vroeg mogelijk. Afspraak om acht uur, half negen (loopt altijd wel wat uit) weer buiten staan, dan moet het toch mogelijk zijn om de middag nog te werken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zit met erg lange reistijden en als je de arts te pakken wilt krijgen voor een afspraak ben je al uren bezig. Als je op spreekuur gaat, dan ben je vaak voor tien uur al niet aan de beurt.
ronron1212
13 jaar geleden
jeroenla je uitbreiding is niet mogelijk je hebt maar 1 huisarts

Het beste antwoord

Goede en terechte vraag! Ik heb niet een waterdicht antwoord. Maar ik weet dat toen ik onlangs verhuisde naar een andere stad en daar een nieuwe huisarts nam, deze huisarts alleen patiënten aannam uit een gebied rondom die praktijk met bepaalde postcodes. Dit had te maken met het feit dat er te weinig huisartsen zijn en wachtlijsten zijn. Zo kan je bijvoorbeeld ook niet van de ene huisarts naar de andere huisarts overstappen (bijvoorbeeld als de huidige niet bevalt) als deze binnen datzelfde postcode gebied zitten. Ik weet niet of dit voor heel Nederland geldt. Er zullen vast gebieden zijn waar wel voldoende huisartsen zijn.

Ik zou zeggen bel een huisarts vlakbij jouw werk die je zou nemen als het wel zou kunnen. Bel hem op en stel daar je vraag, dan kunnen ze je gelijk antwoord geven!
Mocht het dan niet, dan weet jouw huidige huisarts er niet van (in het geval je dit vervelend zou vinden).
Succes!

Toegevoegd na 2 minuten:
Ter verheldering: ik bedoel dus met 'uit een gebied rondom die praktijk met bepaalde postcodes' dat mensen dus wonen in die gebieden met die postcodes. Dit zou suggereren dat het dus niet mogelijk is als je niet in dat gebied woont om je bij die praktijk aan te sluiten. Maar ik weet dus niet of deze regeling door alle huisartsen wordt gehanteerd.

Toegevoegd na 1 dag:
Toevoeging naar aanleiding van jouw toevoeging:
Volgens mij is het niet mogelijk om twee huisartsen er op na te houden. Dit geeft problemen met je medisch dossier. Overzicht/controle etc. Je kan alleen naar een andere arts gaan als het per direct noodzakelijk is. Stel je bent op vakantie aan de andere kant van Nederland en je moet acuut een medicijn hebben, dan kan je wel bij een plaatselijke huisarts terecht. Maar voor niet acute zaken zal dit niet gaan. Hier is het niet voor bedoeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik las ooit dat als huisartsen zeggen dat je niet van huisarts mag wisselen, dit valt onder verboden kartelvorming.
Verder nooit me er in verdiept, dus geen idee of dat klopt trouwens.

Andere antwoorden (4)

het beste kun je even huisartsen of je verzekerings kantoor in de regio waar je werkt bellen met dezelfde vraag want het verschild echt enorm van arts tot arts verzekerings maatschapijen weten vaak regionaal welke artsen nieuwe patienten aannemen en het zal ook jou liggen ben je gezond of heb je iets waardoor je vaak naar een arts moet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zult een huisarts in je woon omgeving moeten nemen. Anders heb je bij noodhulp een probleem je huisarts komt overdag echt niet naar je toe als je erg ziek bent.
ronron1212
13 jaar geleden
Hai Jeroenla, ikzelf woon 2,5 km. verder dan mijn vorige woonplaats en mijn huisarts zegt dat ze met dezelfde tijd kan komen als dit ooit nodig zou zijn. Verder is niet toegestaan dat je uitendelijk 2 huisartsen erop "nahoudt". Het heeft idd met de regio te maken. En terecht vind ik ook. Vraagje dan...waarom zou je bij de oude huisarts blijven als de huisarts nu in de buurt wel goed is voor een "wissewasje"? Als je geen goed gevoel hebt bij een huisarts ga je sowieso niet en zoek je een ander....toch?...Het is een makkelijke weg voor jezelf, en je zegt het zelf ook...pak het aan, en ga een huisarts zoeken in je eigen omgeving...ook dat hoort bij verhuizen :) Veel succes!

Toegevoegd na 6 minuten:
Sorry, ik heb het verkeerd begrepen....het gaat om je werkomgeving. Dit geldt dan alleen voor spoedbehandelingen dan....Je kan toch om 08:00 uur als eerste naar je huisarts? En daarna naar je werk? Mits je er 3x in de week komt, zal je werkgever niet leuk vinden nee :)
Nogmaals excuses voor de verwarring van mijn kant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben dakloos geweest, en dus zonder adres me kunnen inschrijven bij een huisarts.
Technisch gezien kun je zelfs zeggen dat bijvoorbeeld je medische dossier is kwijtgeraakt door meerdere lakse doktoren etc.
Een huisarts is in principe verplicht je aan te nemen tenzei de praktijk vol is.
Iedereen heeft recht op zorg.

NOTE:
Het enige wat een probleem kan vormen is de declaratie bij de zorgverzekeraar. Ik denk dat het daarom ook verstandig is om te informeren bij je zorgverzekeraar of bij het Nederlands Huisartsen Vereniging (of hoe dat ook heet) en daar even informatie op te vragen.