iemand ervaring met mastermindgroepen?

ik kreeg een uitnodiging voor een mastermindgroep volgens de wetten van "the secret" (film). uiteraard staan op die site allemaal positieve reacties van mensen die de groep al volgden. Zijn er mensen op GV die hier ervaring mee hebben, en zo ja, kan je me kort briefen?
Deze vraag gaat dus NIET over de vraag of "the secret" al dan niet een zinvolle theorie verkondigd, of je er al dan niet in gelooft, of ikzelf er in moet geloven etc...
Het gaat enkel over de ervaring met de mastermindgroep....

Toegevoegd na 11 uur:
de mastermindgroep is gratis, maar ik wil mijn tijd zinvol besteden....vandaar mijn vraag dus

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
is dit niet gewoon een grote publiciteitsstunt ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geen idee, vandaar mijn vraag aan mensen die het kunnen weten omdat ze er zelf aan hebben deelgenomen (of iemand kennen die er aan deelnam...)
sterredag
13 jaar geleden
Okey nu ik hem aan het kijken ben.... heb je ... "What the bleeb do we know, downl the rabbit hole" ook al gezien?
Cryofiel
13 jaar geleden
Wat voor film is dat? Ik ken alleen "What the bleep do we know", zonder die toevoeging.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is eigenlijk dezelfde film maar veel meer uitgebreid. "what the bleep" is een goed begin, the rabbithole is een uitgebreidere versie waarin ook de eerste film verwerkt zit...
Cryofiel
13 jaar geleden
Oh, dan is dus de kritiek op What the Bleep nog een graadje erger van toepassing op dat vervolg. Hebben ze daar de quantummechanica nog meer verkracht dan in het origineel?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb nog geen kritiek gehoord op what the bleep, ken ook niet veel van quantummechanica natuurlijk. maar hoor wel graag welke kritiek er was...
Cryofiel
13 jaar geleden
Lees om te beginnen eens
http://www.skepsis.nl/bleep.html .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
even gekeken... lijkt me een site met het moto "wetenschap" versus "niet bewijsbare zaken". een eeuwige discussie in deze tijd waarin wetenschap de nieuwe god is.
de waarheid zal allicht vaak in het midden liggen; soms heeft de wetenschap zeker gelijk, maar soms ook helemaal niet....
Cryofiel
13 jaar geleden
Het gaat mij niet om "A tegen B", het gaat mij om de argumenten die ze noemen. Ik evalueer altijd beide kanten; daarbij kijk ik in het bijzonder naar de *redenen* die ze aanvoeren. Nu heb ik wel wat over "What the Bleep" gelezen, en ik ken de quantummechanica behoorlijk goed. Ik kan je in ieder geval vanuit mijn eigen kennis zeggen dat die film heel rare dingen zegt over de quantummechanica. Zo beweert de film dat de quantummechanica van alles en nog wat zegt - wat in werkelijkheid helemaal niet klopt. Die film klinkt misschien plausibel voor mensen die geen idee hebben van wat quantummechanica is, en wat de quantummechanica wel en niet zegt. Dan lijkt het nog wel wat. Maar zodra je kennis hebt van de quantummechanica, weet je dat er geen fluit van klopt. Alsof ik een film zou maken waarin ik beweer dat in de bijbel staat dat god een hufter is. Als ik nu maar heel selectief hier en daar een enkel zinnetje uit de bijbel citeer, kan ik die stelling nog "bewijzen" ook. Nu werkt dat in de praktijk natuurlijk niet, omdat iedereen wel weet dat de bijbel dat helemaal niet zegt, en dat ik dus flink aan het manipuleren en misleiden moet zijn geweest. In het geval van de quantummechanica is dat niet zo: bijna niemand kent de quantummechanica. Daarom kan die film zulke rare uitspraken doen door hier en daar een flintertje van de quantummechanica te nemen en dat aaneen te smeden tot een zelfbedacht verhaal, zonder dat iemand dat in de gaten heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt voor de verduidelijking, cryofiel

Het beste antwoord

Ik heb een beetje lopen rondlezen over het idee van mastermindgroepen en het concept en de theorie staan me wel aan. Het ligt natuurlijk aan de inzet van alle groepsleden hoe succesvol een groep kan zijn.

Ik heb me ook even verdiept in waar die film "the secret" over gaat.... Dat kan inderdaad een discutabel onderwerp zijn, hoewel ik bij diverse andere onderwerpen dit onderwerp zie terug komen.

Het kan wel waar zijn, zou heel fijn zijn denk ik. Tja en of het dan echt werkt in zo'n groep blijft altijd de vraag.

Aangezien ik het concept van mastermindgroepen wel vertrouw en jet de betrouwbaarheid van de wetten volgens de film niet ter discussie stelt zou ik eigenlijk zeggen....

Wat heb je te verliezen? :) Ik heb niet het idee dat je dan in een of andere secte ofzo terecht komt.

Toegevoegd na 21 minuten:
BTW, bedankt voor het filmidee :)
sterredag
13 jaar geleden
sterredag
13 jaar geleden
ivm met aanvulling, tja dan kom je wel bij de questie hoe geloofwaardig is die film wel niet. Want ik denk dat dat eerder het onderwerp van nuttig moet zijn en dat dat niet zozeer aan een mastergroep ligt, als je er in gelooft en dat los wil laten lijkt me zo'n mastergroep een prima manier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sorry sterredag ik begrijp je reactie niet helemaal maar dat zal allicht aan mezelf liggen...kan je wat explicieter zijn? hartelijk dank!!!
sterredag
13 jaar geleden
Wat ik bedoel te zeggen dat het concept van de mastermindgroepen goed in elkaar zit. Jij zegt dat je wel nuttig wil bezig zijn, en het onderwerp niet ter discussie wil stellen. Nou ik denk dat als je het onderwerp niet ter discussie stelt, een mastermindgroep een hele goede methode is om hier mee aan de slag te gaan. En de kwaliteit van de mastermindgroep wel ook afhangt van de individuen die in die specifieke groep zit. Wat ik verder zei, is of dat dan echt nuttig is, dat ligt dan wel ook aan het onderwerp en of dat inderdaad wel zo werkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een +sje!

Andere antwoorden (2)

Ik ga er van uit, dat als je er geld voor moet betalen, de Mastermind groepen het briljante idee van iemand zijn om bij het universum financiele welvaart af te dwingen.

Als het gratis is (en dat is het in veel gevallen) kun je natuurlijk gewoon lekker eens meedoen en kijken of het werkt voor jou.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb wat stukje gelezen van IvPP en daar worden enorm veel open deuren ingetrapt.
Maar als je je daar op je plaats voelt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hej (dat minnetje komt niet van mij hoor...).
wat bedoel je met IvPP? Open deuren is inderdaad iets wat ik best kan missen .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.ivpp.nl/over-het-ivpp/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goeie tip, thanks.