Hoe ga je om met nuchterheid?

Soms vertellen mensen mij bijv dat hun kind een ernstige ziekte heeft of dat een ouder op sterven ligt. Ik vind dit echt allemaal heel erg voor ze maar binnen 2 min loop ik weer te lachen. Als het over kleine dingen gaat kan ik heel erg goed met iemand mee leven maar bij grote dingen als dit weet ik niet wat ik zeggen moet ed. Ik kan er met mijn nuchterheid niet goed mee om gaan. TIPS????

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Dat heeft te maken met inlevingsvermogen. Als je zelf nog nooit iets ergs hebt meegemaakt, is dit misschien moeilijker dan wanneer je zelf intens verdriet hebt gevoeld.
Probeer je voor te stellen hoe jij je voelt als een geliefde dreigt weg te vallen, dan probeer je je in te leven.
Als je snel weer moet lachen, ben je wellicht een lichtvoetig of vrolijk persoon; dat hoeft niet erg te zijn. Zorg er wel altijd voor dat je respect toont voor andermans zorgen of verdriet en lach niet waar ze bij zijn.
Doorgaan met de orde van de dag is overigens wel normaal als je mensen niet goed kent. Je kunt immers niet de hele dag treuren over het verdriet van een ander, dan zou je er in zwelgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik neem aan dat je niet recht in hun gezicht direct hard loopt te lachen, dat zou ik niet als nuchter bestempelen
Verder zet je er niet bij waarom je moet lachen, als het is omdat je je realiseert dat voor jou het leven verder gaat en er gebeurt iets grappigs en je moet dan lachen kun je het nuchter noemen. Als je moet lachen omdat je gewoon niet weet hoe je met zoiets naars/moeilijks moet omgaan ben je m.i. niet heel nuchter eronder dan kan het juist zijn dat het je zo aangrijpt dat je een "relatief rare" reactie krijgt.

Maar nu de tips: Het beste om te zeggen als je niet weet wat je moet zeggen is .... precies dat!!!

Als iemand iets schokkends vertelt is het juist heel eerlijk en daarmee goed om te zeggen: Wat je me nu vertelt daar schrik ik zo van, ik weet gewoon helemaal niets te zeggen, sorry.

Dat is eigenlijk logisch, een stilte op zo'n moment is veel meer op z'n plaats dan overdreven gedoe. Je kunt wel (als je je daar prettig bij voelt) je arm om iemand heen slaan of je hand op zijn/haar arm leggen. Een gebaar zegt vaak meer dan woorden
amigo
13 jaar geleden
Als ik denk aan nuchterheid, dan denk ik aan relativeren en leven in het hier en nu. Daar lijkt me niks mis mee, integendeel.
Maar ik begrijp, dat je er mee zit, dat je met nare dingen van anderen niet goed kunt omgaan.
Kan zijn, dat je het eng vindt of dat je nog niet zoveel zelf aan nare zaken hebt meegemaakt.
Als je het eng vindt, dan zou het misschien een idee kunnen zijn er goed over na te denken wat dat met je doet. Eventueel op te schrijven, zodat het je duidelijker wordt. Succes!