Onzekerheid ontstaat wanneer je altijd wordt gewezen op de dingen die niet lukken, pesten in de klas, dat er altijd tegen je gezegt wordt dat een ander zoveel beter is dan jij. Dat je wel nooit met b.v. rood haar of sproeten of pukkels of een grote neus een vriendje/vriendinnetje zal krijgen.
Luister er niet naar. Je bent wie je bent en wees daar trots op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1 +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
echt .. inderdaad.. zo gaat het.. ken het ook, dus zeker een + voor jou antwoord:)
Door nare ervaringen,
Door de puberteit (dan ben je volgens mij standaard onzeker)
Door het kijken naar andere mensen en die beter/mooier vinden.

Als je onzeker bent, dan denk je dat je niet goed genoeg bent. Klein minderwaardigheidscomplexje dat iedereen wel eens heeft. Moet echter niet de overhand krijgen, want daar kun je knap ongelukkig van worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zit ook wel iets aangeborens in. Sommige mensen zijn van nature zelfverzekerder, anderen minder.
Veel kan worden opgebouwd of afgebroken door goede en slechte ervaringen. Als je op de goede momenten wordt gestimuleerd om iets te proberen en men heeft vertrouwen in je, en het lukt dan ook, dan heb je een oppepper gekregen voor je zelfvertrouwen en durf je waarschijnlijk de volgende uitdaging ook beter aan.
Andersom werkt het ook natuurlijk.

Er zit ook iets in van een self fulfilling prophecy (hoe schrijf je dat): als je van tevoren al sterk denkt dat het je toch nooit gaat lukken, is de kans groter dat het inderdaad niks wordt. En andersom ook.

Als je geen kind meer bent, kun je het probleem ook cognitief te lijf gaan. Dus door met jezelf te redeneren. "Ik ben niet dommer dan een ander, ik ga het serieus proberen en dan lukt het vast wel".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onzekerheid ontstaat doordat je geen vertrouwen In jezelf hebt, in wat je kunt, in wat je denkt, in wat je voelt, in je eigen mening en smaak. Dit kan zijn oorzaak hebben in slechte ervaringen met anderen of in verkeerde keuzes die je gemaakt hebt. Jonge mensen zijn vaak onzeker omdat zij nog niet veel levenservaring hebben en alles nog moeten ontdekken. Komt dus met de jaren vanzelf goed.
13 jaar geleden
Vaak zijn de intelligentste leerlingen het meest onzeker omdat ze alles perfect willen doen.Komt er dan eens een keertje iets langs waar ze niet zo goed in zijn, bvb: zingen, tja , dan kunnen ze er nachtenlang van wakker liggen.
Als volwassenen onzeker zijn is dat vaak het gevolg van vernederingen in de jeugd, een bullebak van een vader of ouders die het kind nooit eens een keertje aanmoedigden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door je omgeving en je innerlijke zelfdialoog....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onzekerheid ontstaat voor mijn gevoel al in je jongste jaren. Meestal wordt dit ookal door je ouders veroorzaakt. Wanneer zij jou niet het gevoel kunnen geven dat je wat waard bent, en je een goed zelfbeeld meegeven zal dit ook niet gaan lukken. Je krijgt dan een sneeuwbal-effect. Immers, je komt op school, en voel je je al niet zeker. Vaak resulteert dit ook nog in het feit dat andere kinderen dit feilloos aanvoelen, en jou ook niet moeten. Het is heel moeilijk, en kost veel doorzettingsvermogen van jezelf om hier uit te komen. Maar ik weet uit ervaring dat het veel mensen wel gelukt is.