Zijn de voordelen die aan infraroodlicht worden toebedicht wetenschappenlijk bewezen?

Zopmaar een stukje tekst van het net geplukt:

"Het intensieve infrarood licht zorgt voor een helende werking bij spierpijn, reumatische klachten, krampen of verkoudheidssymtomen. Het stimuleert de bloedsomloop en verlicht pijnklachten. De lamp bevordert de doorbloeding en ondersteunt zo de lichaamseigen afweer en het genezingsproces. De lichtstraling heeft de eigenschap om tot in de diepere huidlagen door te dringen. In weefsel en spieren wordt de straling omgezet in intensieve en zeer effectieve warmte."

Klopt dit allemaal?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Haha, dat klinkt allemaal héél bijzonder!

Maar om terug op aarde te komen: het gaat gewoon om het zelfhelende vermogen van het lichaam dat gestimuleerd kan worden door warmte. Of die warmte van een lamp komt, van een hete kruik of van een warm bad, dat zal je spieren en gewrichten een zorg zijn. En net zoals die kruik en dat warme bad is het geen wondermiddel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die voordelen zijn er wel,maar komen voornamelijk ten goede aan de fabrikant/ winkelier! Buiten dat zijn ze dan van financiële aard.
Uiteraard Is warmte (in de meeste gevallen althans) prettig om te ervaren, maar in het door jou geciteerde verhaal, gaat men wel erg kort door de bocht.