Hoe vaak en hoe lang moet je voor een lichttherapie lamp zitten voor een goed effect?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.8K

Het beste antwoord

Dit is afhankelijk van het type lamp.
Ik heb zelf een kleine draagbaare oplaadbare versie (heerlijk, die sleep je gewoon mee de badkamer in en staat op het plankje tijdens het tandpoetsen, weer 3 minuten gewonnen).
Je moet wel goed in deze lamp kijken voor het effect maar het hoeft maar 20-30 minuten, 1x per dag.
De juiste tijd is de ochtend want als je het in de avond doet zou je je slaapritme kunnen verstoren.

Ik ben zelf begonnen met de tijd uit de gebruiksaanwijzing. Gaat het goed en heb ik wat minder tijd, doe ik het gewoon korter, voel ik me slechter weet ik dat het te kort was.
E.e.a. hangt ook af van het daglicht, is het een mooie dag en ben je veel buiten heb je echt minder lamp nodig dan wanneer je de hele dag binnenblijft op een regendag

Voor ouderen die om 20 uur in slaap vallen schijnt het trouwens wel een optie te zijn om een oppepper van 10 minuten lamp te gebruiken (in de avond dus).
amigo
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het beste is elke ochtend, of tijdens het wakker worden dan wel direkt na het ontwaken. De duur dat je er voor moet zitten ligt aan de sterkte van het apparaat. Zo ook of je in het licht moet kijken of niet. Bij sommigen hoef je af en toe maar eventjes een blik te werpen op het licht, bij anderen moet je er de hele tijd in kijken.
Lees er hier meer over: http://www.lichttherapielampen.nl/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lees de gebruiksaanwijzing bij een lamp. De kunst is om het licht te combineren in het dagelijks leven. Als je een werkplek hebt, dan kun je de lamp aanzetten en tussen de bedrijven in de lamp kijken zolang als is toegestaan en nodig. Mensen in een nachtdienst maken op die manier gebruik van de lamp. In ziekenhuizen wordt voor de nachtdienst ooit zo'n lamp gebruikt. Zeker in de winter zien mensen in de nachtdienst veel te weinig tot geen daglicht.