Hoe kan ik het beste bij mezelf blijven?

Wat zo is, is dat ik mijn gevoel vaak laat bepalen door anderen mensen, als de stemming van iemand, of een omgeving waar ik me in bevind erg vrolijk is word ik meestal ook vrolijk, maar als de stemming juist niet vrolijk is ben ik vaak dat ook.
Het is gewoon lastig om bij mezelf te blijven, en dus laat ik mijn gevoel vaak bepalen door anderen. Hoe kan ik hier nu het beste mee om gaan, en dat ik mijn eigen gevoel kan bepalen, in plaats dat een ander dat voor me doet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
supermooie vraag!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Herkenbaar +

Het beste antwoord

Je bent waarschijnlijk een zeer sensitief persoon. Dat is heel mooi, maar ook heel lastig als je er niet mee om kan gaan. Uiteindelijk heb je het er nu wel over, en is het heel duidelijk herkenbaar voor jezelf. Het vergt wat tijd en zelfstudie zal ik maar zeggen. Op het moment dat je een sfeer oppikt en er jezelf in mee laat sleuren uiteindelijk, voel je ook zelf heel goed dat dat niet jouw gevoel is vanaf het moment wanneer je binnenkwam. probeer de situatie los te laten en even naar jezelf te keren je afvragend hoe voelde ik me voordat ik hier binnenkwam. (Je kunt daarmee ook zo sterk worden, dat jij diegene bent die ook een negatieve sfeer kan omschakelen naar een positieve sfeer. Daar wel eens over nagedacht?...)
Vraag jezelf af hoe onprettig het is als je je eigen ik laat verstoren. Als je blij bent, maar ook als je het even niet naar je zin hebt. Je laat je meesleuren...dus...stop met denken en keer even naar jezelf, en roep jezelf tot orde, dit is wat ik NIET wil! Vertel het anders ook, en het uiterste is, dat je jezelf terugtrekt....als je er geen controle over hebt. Leer voor jezelf te kiezen, daar is niets verkeerds aan! Sociaal gedrag heeft meer facetten....maar het is fijn als het goed voelt!!

Veel succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dat je een beetje mee gaat met de stemming van de omgeving is normaal. Zou vreemd zijn als dat niet zo was. Grenzen stellen. Je eigen ik afbakenen. Daar zou je over na kunnen denken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelf je gevoel bepalen vergt wat intropsectie en nadenken over jezelf. Je moet jezelf wat vaker afvragen, wat voel ik?
En helemaal voor je een situatie ingaat waarin je makkelijk de stemming van anderen overneemt.

Op zich is het normaal, maar de ene mens is wat vatbaarder voor andermans stemming dan de ander. Werken aan je eigen barriere om je heen, waar andermans stemming niet zomaar doorheen komt, is echt een kwestie van oefenen.

Ik ben zelf zo iemand zonder innerlijk schild, en alles komt maar gewoon binnen, voor ik er zelf bij ben, zogezegd. En ik heb dus geleerd dat je daar wel iets aan kan doen, maar dat dat een echte denkoefening is die je herhaaldelijk moet uitvoeren om er goed in te worden :-)

Succes!

Toegevoegd na 55 minuten:
intropsectie moet zijn introspectie, sorry!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is juist normaal/goed om je in te leven met anderen. Dat is normaal sociaal gedrag. Anders zou je een robot worden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een speelbal zijn van andermans emoties vind ik niet echt prettig hoor! Dat noem ik geen normaal sociaal gedrag. Innerlijk afstand kunnen houden van anderen is noodzakelijk in vele situaties!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mmm...ik denk dat je de vraag niet helemaal goed hebt gelezen.
Door eerst te weten wie je bent en om van jezelf te houden, te waarderen wie en wat je bent. jezelf dus als waardevol individu te zien.

Weiger jezelf te bekritiseren en accepteer jezelf zoals je bent. Iedereen verandert, maar als je jezelf afkeurt, verander je in een negatieve richting. Bij goedkeuring, in een positieve.

Jaag jezelf geen angst aan. Zodra je aan angstige dingen denkt, denk dan aan iets wat je een goed gevoel geeft.

Wees aardig tegen jezelf. Behandel jezelf zoals jij een ander die je lief hebt zou behandelen.

Wees vriendelijk tegen je gedachten. Als je jezelf haat, haat je eigenlijk je gedachten. Haat jezelf niet door deze gedachten, maar verander ze liefdevol.

Geef jezelf complimenten. Jezelf kritiseren breekt je innerlijke kracht. Als je jezelf complimenten geeft, wordt je innerlijke kracht groter. Zeg tegen jezelf dat je het goed doet, al is het nog zo onbelangrijk wat je doet.

Steun jezelf. Vraag je vrienden om hulp. Sta ze toe om je te helpen. het is een teken van kracht wanneer je om hulp vraagt als je die hulp goed kunt gebruiken.

Zorg goed voor je lichaam. Verdiep je in de juiste leefstijl.

Doe het nu. Stel niet uit tot je beter bent, afgevallen, tot je een nieuwe baan of relatie hebt of whatever.

Kortom, focus je op de goede dingen van het leven. Wees blij dat jij er deel van uitmaakt, voel de liefde, vreugde, overvloed die wij in het westen hebben. Voel je vrij om jezelf te zijn, want jij bent uniek in menselijke vorm. Wees dankbaar om jezelf te mogen zijn. Alleen dan durf je het aan om niet als kuddedier de rest en de omgeving te volgen. Het is het begin van een persoonlijkheid te ontwikkelen, maar vergeet niet de sociale aspecten om je heen. Wordt niet een einzelgänger, en houd rekening met een ander zijn gevoelens en respecteer de anderen wel om je heen.
amc
13 jaar geleden
Die gevoeligheid is normaal. De reactie daarop ook maar voor jou vervelend als het naar negatief omslaat. Toch ben jezelf degene die besluit om er zo mee om te gaan. Pas als je die verantwoordelijkheid ook zelf neemt, kun je dit veranderen. Dit begint met het bewustzijn ervan op het moment dat het gebeurt, het herkennen en erkenenen. Op dat moment kun je zelf iets opzoeken wat een positiever gevoel in je opwekt. Je neemt de regie voor jouw eigen gevoel dan weer. En ooit een keer shit voelen zorgt ook dat dit een contrast is en een bewustzijn wat een mooi gevoel is,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het beste om bij jezelf te blijven is leren heel erg bewust te worden.
Daarvoor zou je ook hulp kunnen inschakelen van therapeuten of dergelijke als je er echt heel erg last van hebt

Er zijn mensen die er heel erg onder kunnen leiden dat ze zo stemmingsgevoelig zijn, vooral als het onbewust gebeurd, vooral voor hsp mensen (hi sensitive people) is het een hele strijd.

misschien heb je iets aan onderstaand linkje