Parnassia (psychiatrisch centrum) heeft een mooie site met uitleg gemaakt, met filmpjes en manieren om je een beetje te laten ervaren hoe het is: http://www.parnassia.nl/experience-psychose

Ook hier staat info: http://www.psychiatrie.umcg.nl/ucp/patienten/Behandelvormen/wat_is_psych.html , ook over de behandelingsmogelijkheden.

In de praktijk zullen er antipsychotica aan te pas moeten komen, en hoewel die nare bijwerkingen kunnen hebben, maken ze het leven voor iemand die psychotisch is wel veel draaglijker.

Overigens kan iemand die bijvoorbeeld 'schizofreen' is neigen naar psychoses, zo snel mogelijk medicamenteus ingrijpen is dan aan te raden omdat elke volgende psychose kan zorgen dat iemand er blijvend weer iets slechter aan toe is.
Ik ken zelf iemand die af en toe acute psychoses heeft, dan schreeuwt hij de hele dag tegen de stemmen die hij hoort die nare dingen tegen hem zeggen. Zodra hij dan weer zijn medicijnen neemt (het gaat steeds mis als ie gaat rommelen met zijn pillen), wordt hij rustiger, maar ook dan hoort hij nog steeds stemmen die hem zeggen dat hij niets voorstelt en dat iedereen hem haat en dergelijke. En dat benoemt hij zelf dan als 'het gaat goed met me', dus ik huiver als ik denk aan hoe hij zich moet voelen als het niet goed gaat :-(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als je een psychose hebt, ben je het contact met de realiteit, geheel of gedeeltelijk kwijt. Je neemt dan dingen waar die er niet zijn. Stemmen horen. Dingen zien die er niet zijn. Dingen ruiken. Denkbeelden hebben die niet reëel zijn.

Je komt er niet zomaar vanaf. Daar voor moet je naar een psychiater. Die kan jou behandeld met antipsychotica.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen idee waar die min op slaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat vroeg ik me ook al af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plusje van mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank u wel!
Tja, hoe kom je aan een psychose?
Zoals bij veel gezondheidsproblemen is het een combinatie van factoren. We begrijpen nog niet alle details van het ontstaan van psychoses, maar het is wel duidelijk dat erfelijke genetische factoren én persoonlijke omstandigheden samen een psychose veroorzaken.
Genen en psychose
Stel: jij en je zus zijn een eeneiige tweeling. Dan hebben jullie 100% dezelfde genen. Uit onderzoek is gebleken dat als één van jullie een psychose krijgt dat de ander dan een risico van 50% heeft om ooit ook een psychose te krijgen.

Wat betekent dat?
Twee dingen: 1. blijkbaar speelt erfelijkheid een grote rol bij psychoses, en 2. de kans is fifty-fifty, dus erfelijkheid zegt lang niet alles.

Hoe zit dat met genen?
Sinds kort kunnen we alle menselijke genen meten. Daardoor is er een grote zoektocht begonnen naar welke genen welke gezondheidsproblemen beïnvloeden. Inmiddels zijn er minstens 10 stukjes van het menselijk genenpakket aangewezen die te maken zouden hebben met psychose. Waarschijnlijk verhogen al die stukjes de kans op een psychose een klein beetje. Mensen die een psychose krijgen hebben één of meer van deze genen, waardoor hun gevoeligheid voor psychose vergroot is. Hoe meer genetische aanleg je hebt, hoe minder omstandigheden tegen hoeven zitten om een psychose te krijgen.

Omgeving en psychose
Behalve genetische aanleg zijn er ook gebeurtenissen en omstandigheden die het ontstaan van een psychose in de hand werken. Deze treden op verschillende momenten in het leven op.
Als je nog niet eens geboren bent kunnen ondervoeding van je moeder of infecties die zij tijdens de zwangerschap oploopt, je kans op het krijgen van een psychose later in je leven vergroten. Hetzelfde geldt voor een moeilijke geboorte, als je zuurstoftekort hebt gehad tijdens de bevalling. In de kindertijd kunnen traumatische ervaringen, zoals seksueel misbruik, veel schade toebrengen. In de puberteit kan het gebruiken van drugs (ook cannabis!) een negatieve invloed hebben. Veel en langdurige stress vergroten de kans op een psychose ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vraag is 'hoe kom je er vanaf', niet 'hoe kom je er aan'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is een mooi stukje plakwerk. hier rust copyright op. Grote -
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als dit het geval is, dan zijn er wel heel wat meer antwoorden met copyright:))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heb ik idd gezien. Lees de voorwaarden maar eens door. Dat mag niet.
een psychose is tijdelijk in de wat zijn, mensen zijn de realiteit in het dagelijsleven kwijt.
dit word gekenmerkt met negatieve en positieve symptomen.
positieven vullen iets aan, aan een persoon, wanen en hallucinaties.
negatieve nemen iets af van wat er al is geweest, verminderde concentratie vermogen, verlies contact met sociale omgang, alles wat afneemt met wat er was of is geweest.
dit kan zeker wel overgaan, het hangt van de persoon af hoelang iets duurt en hoevaak iemand iets kan krijgen.
het is niet helemaal bepaald maar het kan ook erfelijk zijn, als een van de twee ouders het heeft gehad is dit 10 procent, hebben beide ouders hierlast van dan word het al snel 40 procent.

het is op te lossen met medicatie, een goede dag en nacht ritme en een dagstructuur, mensen zijn hun behoefte aan de dagelijkse dingen kwijt.

er is een hele goede site, waar filmpjes op staan en meer informatie:
zie

http://www.helpikhebeenpsychose.nl/wat-is-psychose

succes!!!