Kun je onsterfelijk worden/zijn?

zijn michael jackson, marilyn monroe, elvis presley maar ook een julius caesar onsterfelijk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (9)

nee die zijn niet onsterfelijk want ze zijn alle al gestorven

maar ze leven denk ik wel voor altijd door in de gedachte van de mens omdat ze in de media altijd weer terug zullen komen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen die altijd in het collectief geheugen van een grote cultuur aanwezig blijven, worden bij wijze van spreken, onsterfelijk genoemd.
Julius Caesar uit jouw rijtje, heeft dat al bewezen. Maar de andere drie? is niet zeker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ze zullen niet snel vergeten worden doordat bijvoorbeeld elvis vaak als persenvlage word gebruikt.

maar ik denk dat het ooit wel over is.
ik heb bijvoorbeeld nog nooit van marlilyn monroe gehoort
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik stel het woord "persiflage" voor. Anders weet straks niemand meer wat er bedoeld werd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahahha, en is Marilyn Monroe al zolang dood? Of leest
Mitch 001 erg weinig?
Je vindt het antwoord in de Bijbel: zijn naam begint met een J.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jozef ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, Jezebel!
Als je leeft laat je altijd sporen achter in de wereld. De een wat meer dan een ander. Deze sporen maken je in meer of mindere mate onsterfelijk omdat je nog steeds in de gedachten zit van de mensen. Zodanig alsof je nog leeft.

Andre Hazes zal dit ook wel hebben bij zijn trouwe fans.

---

Is onsterfelijk willen zijn, niet eigenlijk de reden dat we graag een partner willen hebben in het leven. Iemand aan wie wij onze sporen kunnen achterlaten. Iemand die als bewijsstuk kan dienen dat wij hebben geleefd. Een getuige zeg maar.
En misschien zijn onze kinderen en kleinkinderen wel het bewijsstuk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige mensen worden niet vergeten door hun daden of hun talenten zoals kunstenaars,componisten,uitvinders,artiesten,wereldveroveraars (Alexander De Grote,Napoleon).
Ze leven verder in de geschiedenis maar ze zijn wel dood.
Onsterfelijk is het eeuwig leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn al zoveel mensen geweest die in hun tijd beroemd waren en misschien zelfs een poos een legende werden. Maar de tijd heeft hun namen verzwolgen. Dat zal waarschijnlijk ook gebeuren met de namen van Michael Jackson, Marilyn Monroe en Elvis Presley, hoe jammer wij dat ook vinden. Je moet al heel uitzonderlijke prestaties hebben verricht om door de geschiedenis heen bekend te blijven. Meestal redden zangers en filmsterren dat niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zolang de mensheid, of deze beschaving, blijft bestaan in combinatie met een vorm van geschiedschrijving, zullen ook genoemde mensen in de herinnering blijven. Zij blijven dan als het ware in het collectieve geheugen van de mensheid gegrift. Maar dat is weer iets anders dat onsterfelijk ZIJN. Vanuit een materieel perspectief, in fysieke zin, is niets en niemand onsterfelijk. Alles maakt deel uit van de eeuwigdurende cyclus van geboren worden, leven en sterven. Dat geldt net zo goed voor de spreekwoordelijke putjesschepper als beroemdheden. Iets anders is of het bewustzijn onsterfelijk is in de zin van 'tijdloos', 'eeuwig'. Vanuit metafysisch-religieus oogpunt zou je deze vraag bevestigend kunnen beantwoorden, maar ook dit is een kwestie van geloof of aannames. Echter zover gaat de vraag niet, dus concreet: genoemde personen maar ook andere beroemdheden zoals Kennedy, Einstein, Sartre en Bach zullen wij ons zéér lang blijven herinneren, zeker wanneer hun namen worden bijgeschreven in de annalen der geschiedenis. Maar voor hoelang? Honderden jaren? Duizenden jaren? Dat valt niet te voorspellen. Als er een definitief einde komt aan deze menselijke beschaving (zoals dat bv. mogelijk het geval was met Atlantis) dan verdwijnen ook de beroemde namen uit het collectieve geheugen. Dus mijn uiteindelijke conclusie is dat zelfs deze grootheden niet onsterfelijk zijn. Oh ja, misschien ééntje! Harry Mulisch... (Grapje).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onsterfelijk in de zin van nooit vergeten dan wel ja