Je lichaam probeert op die manier warmte te creëren (door beweging)

Toegevoegd na 5 minuten:
Bibberen (of rillen). Bibberen is niets anders dan snel opeenvolgende spiercontracties. Spiergebruik produceert veel warmte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

"Rillen is een onwillekeurige reactie die ten doel heeft de lichaamstemperatuur te verhogen. De rillingen zijn het gevolg van snel en kort contraherende [samentrekkende] spieren, waardoor warmte wordt ontwikkeld. Door die warmte loopt de lichaamstemperatuur op.

Rillen treedt op wanneer het lichaam sterk afkoelt, bijvoorbeeld in een koude omgeving. Ook kan rillen optreden wanneer volgens de ingebouwde thermostaat in het temperatuurcentrum in de hersenen de temperatuur hoger moet zijn dan gebruikelijk: dan ontstaat koorts. In dit geval is het meestal een symptoom van een infectie. Zie hiervoor koude rilling."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om het warm te krijgen :-)