iemand ervaring met (leken) reanimatie?

ben zelf lid van aed alert, maar nog geen reanimatie meegemaakt (gelukkig)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je, dat zijn zo van die dingen waar ik veel over nadenk

Het beste antwoord

Dat ziet er zo uit. Reële weergave.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik heb een maand geleden voor het eerst een reanimatie meegemaakt. Ik was aan het werk (thuiszorg) werd opeens dwingend meegenomen door een man, met de tekst: Nu meekomen, mijn moeder gaat dood.
Dat is behoorlijk heftig moet ik je zeggen. Iemand anders heeft haar uit de auto gesleept, en vervolgens is de reanimatie gestart. De politie was er vrij snel, ze hebben het gedeeltelijk overgenomen.
Het is best heftig om het mee te maken. Maar op het moment dat je bezig bent, voel je dat nog niet. Daarna ga je het verwerken. Maar ik moet zeggen dat het met mij wel gaat. Deze vrouw was al wat ouder. Het lijkt me vreselijk als er iemand ligt die nog heel jong is.

Toegevoegd na 7 minuten:
Ze heeft uiteindelijk weer hartslag gekregen. Maar haar hersenen hebben te lang geen zuurstof gehad. Waardoor ze een aantal dagen later is overleden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ik al de nodige ervaring met reanimaties, zowel in prive tijd, als tijdens het werk.

Vorige maand liep ik mee met de Dam tot Damloop. In de laatste kilometer zakte een loper voor mijn ogen ineen. Werd opgevangen door een paar mensen in het publiek. Ben ook gestopt en samen met een paar anderen konden we bijna direct aan de reanimatie beginnen. Hoe het uiteindelijk nou afgelopen is, is mij niet bekend. De man is met hartslag afgevoerd in de ambu.

Denk dat als je enige kennis van reanimatie en gebruik van AED hebt, de drempel, om ergens op af te stappen, als je ziet dat er nood aan de man is, een heel stuk kleiner is geworden. Denk dat je op die manier op jaarbasis zomaar een aantal keren in een situatie terecht kan komen, waarbij er gereanimeerd moet worden. Daarom is het ook zo goed, dat steeds meer mensen leren te reanimeren en deze kennis ook bijhouden, door elk jaar op herhalingsles te gaan.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Verschillende reanimaties meegemaakt. Alle betrokkenen zijn overleden. Het is een zeer heftige ervaring waarin je niet denkt maar doet.
Ook al kan je het niet (goed)
Iets is beter dan niets!!