Mijn zoontje van 8 jaar kwam bij alle oogtesten zeer goed eruit. Na een oogmeting en vloeistof in zijn ogen komt er nu +5 uit, hoe is dit mogelijk.

Mijn zoontje van 8 jaar heeft alle oogtesten bij consultatiebureau het GGD en de schoolarts goed doorstaan. Wij zelf hebben ook nooit niks gemerkt, tot voor de grote vakantie. Ik zag mijn zoontje knijpen met zijn ogen onder het tv kijken, en hij vertelde dat hij het niet goed zag. We zijn ermee naar de huisarts gegaan en werden doorverwezen naar het ziekenhuis. Daar heeft mijn zoontje druppels in zijn ogen gehad en alles werd wazig, en toen werd er een machientje voor zijn ogen gehouden. De arts drukte op een knopje en zei ik weet het al. En er kwam +5,25 en +5 uit de test. Wij als ouders schrokken ons wezenloos, hoe kon dat nou van 0 naar +5,25. We hebben gelijk een bril aan laten meten, maar nu naar een week de bril te dragen ziet hij nog wat wazig zegt hij. Kan het zijn dat de meting niet is goed gedaan, en is het slecht voor zijn ogen als hij tot half december met deze sterkte blijft lopentot hij weer op controle moet in het ziekenhuis. Wie kan ons helpen, een radeloze moedertje.

Toegevoegd na 49 minuten:
We kregen van de oogarts in het ziekenhuis een briefje mee met de sterkte erop en moesten dit bij de brillenzaak afgeven, en daarvan is de bril gemaakt. Wij moeten pas in december terug komen, omdat ze dan kan zien of het resultaat heeft met de bril op. Ze zeiden ook dat het even kan duren voordat ons zoontje eraan gewent is omdat het een hele sterkte is maar toch geen 7 dagen. En ik ga zeker bellen naar het ziekenhuis, om te vragen of de test opnieuw gedaan kan worden.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ga terug naar die arts en leg het uit. Die druppels zijn geweest om de pupil te vergroten waardoor het makkelijker is om op het netvlies te kunnen kijken. Bel de poli van die arts op en leg jouw verhaal voor. Geef ook aan dat de overgang van gewoon zicht naar +5 erg plotseling lijkt opgetreden en dat je dat niet kunt verklaren. Het maakt je ongerust. Bel de poli. Dat is mijn advies. Succes.

Bij een goede opticien kun je de ogen nog eens op laten meten. Maar je kunt toch ook contact opnemen met het ziekenhuis en de situatie uitleggen, en ook meteen vermelden dat je de periode tussen nu en december veel te lang vindt?

Je moet voor controle naar het ziekenhuis? W.s. is hij dan onder behandeling bij een oogarts. Je kan ook direct een afspraak maken bij de oogarts om je bezorgdheid aan te geven. Zo niet, vraag een verwijsbrief van je huisarts. Om hem zomaar een bril op te zetten zonder dat de oogarts er naar heeft gekeken is dom. Dat moet je niet doen! Visusproblemen voor kinderen onder de 10 jaar moeten altijd worden beoordeeld door een oogarts.

Van volwassenen weet ik dat suikerziekte een heel plotse verandering in het zien teweeg kan brengen. Ik weet niet of dat met zo'n jong kind ook het geval kan zijn maar ik zou het wel even aan de huisarts vragen.

Toen ik op de basisschool een test had ondergaan, kwam hier uit dat ik perfect goede ogen had. Die testen zijn lopende band werk, die mensen letten (toen) amper op. Hoe de test bij jouw zoontje is afgenomen weet ik niet, maar bij mij hing er een poster aan de muur met "C"-tjes erop, telkens met de opening naar de andere kant. Nou zag ik amper wat er op die poster stond, maar als ik met mijn ogen kneep zag ik nog net de openingen op de laatste regel. Ja, natuurlijk had ik gewoon kunnen zeggen dat ik er geen zak van kon zien, maar dan had ik ook meteen aan mijn klasgenoten kunnen uitleggen dat ik (in tegenstelling tot mijn vrienden) slechte ogen had, en dan moest ik een bril. Het mag duidelijk zijn dat dat kan leiden tot pesterijen en daar had ik natuurlijk helemaal geen trek in. Wellicht is er bij jouw zoon ook zoiets gebeurd? Met groeispurten op die leeftijd kan de sterkte van de ogen aardig snel veranderen, maar dit is wel wat extreem.

Het is bekend dat kinderen in normale oogtesten nogal wat variatie in scherpte hebben. In feite komt dat doordat ze hun focus niet zo goed onder controle hebben. Een oogarts heeft daarvoor betere instrumenten tot zijn beschikking. Zijn metingen zou ik daarom maar als enige betrouwbare accepteren.

Het is een bekend feit dat ogen die een + correctie nodig hebben zichzelf kunnen aanpassen waardoor je nog steeds goed kan zien. Maar zou zeker even langs de oogarts gaan om het nogmaals te laten nakijken.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100