Ja absoluut.

Rugklachten hebben puur te maken met overbelasting van spieren. Kortom er zit te veel spanning in de spieren.

Zit je achterover geleund, dan moet je rug/nekspieren je hoofd rechtop houden.
Zit je voorover geleund, dan ook.

Als je rechtop zit, dan stapel je als een blokkentoren de botten op elkaar. In feite zal je dan geen spierkracht hoeven te gebruiken en die 'blokken' blijven nog steeds overeind staan.

Het is echter enorm lastig om chronisch belaste spieren weer echte ontspanning te laten voelen. Die spieren hebben een eigen willetje gekregen.
TaiChi is een methode om die ontspannenheid te leren. Ook leer je om de juiste lichaamshouding aan te nemen. En je leer nog veel meer over je lichaam (en geest).

---

Je geest heeft ook een hele belangrijke factor over de spanningen in je lijf. Stress is zo een welbekende factor. Dus ook mentaal kunnen ontspannen zal je lichaam kunnen ontspannen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Zie het niet als een strijd 'tegen' die rugklachten. Je klachten is een teken van je lichaam om die je iets wilt vertellen. Pijn is een mechanisme om je aandacht te vragen.
Wees die pijn/klachten dankbaar, want nu ben je bewust en heb je de mogelijkheid om te corrigeren wat je verkeerd doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ronron1212
13 jaar geleden
Hernia dus niets vergroeien ook niet aangeboren afwijking ook niet nog meer
ronron1212
13 jaar geleden
Je hebt zelf waarschijnlijk geen last van je rug
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ronron, nee. Heb het wel gehad. Ik weet wat het is en nu dus ook hoe het op te lossen is. Je eerste reactie snap ik niet.
ronron1212
13 jaar geleden
Jij hebt je probleem opgelost ik nog niet geheel kan er alleen wel mee leven maar is geen probleem van de spieren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is dan wat jij geloofd. Ik geloof in mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volledig met gdanonym eens.
Een goede houding is belangrijk voor de rug. Ik ben een rugpatient,sinds acht jaar heb ik hernia. Een goede osteopaat is ook nodig als je met een blokkage
zit. Ik ben niet geopereerd geweest,ga regelmatig fitnessen(natuurlijk een speciaal programma aangepast voor de rug).
De rugschool en pilates is ook excellent voor de rug. En zeker mijn osteopaat is heel belangrijk indien
ik weer eens sukkel met mijn rug.
Hij heeft mij ook Befact Forte een combinatie van vitamines B aanbevolen.

Andere antwoorden (7)

een goede houding is het belangrijkste bij rugklachten
fremar
13 jaar geleden
ja, Een goede houding is belangrijk om de kans op rugklachten te verminderen. Een verkeerde houding in combinatie met arbeid kan al snel zorgen voor de overbelasting van spieren.

Kortom een goede houding is belangrijk en indien u het idee heeft dat uw houding niet goed is. Raad ik uw aan een afspraak met de ergo/fysio therapeut te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ronron1212
13 jaar geleden
Niet alle rugklachten zijn spierklachten. Maar een goede houding is wel het uitgangspunt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Welke soorten rugklachten zijn dan geen spierklachten????
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@gdanonym: Hernia
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@loek, ja ok. Toch denk ik dat je meer ruimte in je lijf kunt krijgen zonder de spanning in de spieren.
Het is alleen heel moeilijk om zelf te voelen hoeveel spanning een spier heeft. Pas als de eerste ontspanning zich aandoet, heb je ook het verschil kunnen ervaren.
Dat is, het uitgangspunt tegen rugklachten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een goede houding is essentieel bij het voorkomen en tegen gaan van rugklachten. Ik was zelf snel van mijn rugklachten af toen ik inlegzolen kreeg. Ook kan het helpen om eelt van je voeten te laten verwijderen. Maar zo als bij alle medische zaken: Overleg met de huisarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gek genoeg helpt het hebben van sterke buikspieren heel goed tegen rugklachten. Je maakt dan ahw. een korset van je spieren, je 'hangt' minder in je rug, als je je bekken gekanteld en je buikspieren aangespannen hebt.
Ook als je op een stoel zit, kan je rechtop zitten door de leuning niet te gebruiken, maar je buikspieren aan te spannen.

Als je niet goed weet, hoe je gericht al je buikspieren kunt trainen, ga dan naar een fysiotherapeut toe, die je precies de juiste oefeningen hiervoor kan uitleggen

En loop rechtop, niet met je handen in je zakken, en stel je voor, dat je een telefoonboek op je hoofd hebt en een stok achterlangs je rug in je gebogen ellebogen - zo is je houding als je loopt goed.

Een goede sport voor jou zou paardrijden zijn : daar krijg je een sterke, soepele rug van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk beantwoordt je de vraag zelf al, ja.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heeft niets met een goede houding te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar is de uitleg, verklaring??
Rugklachten vragen de aandacht van een arts. Die kan bepalen wat er met je rug aan de hand is. Hierop kan een behandel plan worden gemaakt en kan worden bekeken waar de oorzaak van je probleem ligt.
ronron1212