Waarom trillen de spiertjes rond mijn ene oog heel erg als ik moe ben, maar heb ik daar bij mijn andere oog totaal geen last van?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

trillende ogen (en alle andere onwilkeurige "bewegingen") hebben te maken met je zenuwstelsel, en niet zozeer met je oog dat betekent dat het zenuwstelsel door vermoeidheid, stress, onderdrukte gevoelens e.d. bewegingen in gang zet die je zelf niet bewust wil doen. de bewegingen lopen dus niet via een hersenimpuls waarbij je zegt "ik zal mijn oog nu eens even laten trillen". waarom je éne oog trilt, wel... het is steeds het meest vermoeide oog dat gaat trillen bij sommige mensen afwisselend één van beide ogen, bij anderen is het steeds hetzelfde oog. een vermoeid oog kan verschillende oorzaken hebben : - je ziet niet goed uit één oog en het andere oog is "oververmoeid" omdat het je ene oog moet compenseren - je hebt een (tijdelijke of blijvende) kleine vermindering in zicht en je oog/ogen moet(en) zich dus harder inspannen om te zien - je hebt een corrigerend apparaat (bril, contactlenzen...) dat een "lui" oog opnieuw moet aanwakkeren wardoor dit bij aanvang erg moe wordt. - je deed veel beeldschermwerk of keek veel televisie - enz... als je veel last hebt van trillende ogen kan je best eens naar de arts om te kijken of je niet door één of andere reden boven je grenzen bent gegaan. Bij één oog kan je ook best even naar de oogarts om na te gaan of je nog goed ziet. vaak merk je dat zelf niet onmiddellijk op, doordat er een compensatie plaats vindt tussen beide ogen (zie hierboven). deze compensatie vermoeid niet enkel je oog maar ook jij zelf wordt er moe van!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100