wat te doen als er iemand dwangneurose heeft?

ik bedoel hoe komen ze daar het beste van af?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

koffie drinken bij je beste vriendin;)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kan ook heel goed werken stress vermindert word een dwangneurose ook minder

Andere antwoorden (3)

Psychiatrische hulp vragen via de huisarts (voor een verwijzing). Achter een dwangneurose gaan meer problemen schuil, bijv. angsten. Deze veroorzaken de dwangneurose om bijv. alles onder controle te kunnen houden. Iemand die een dwangneurose heeft heeft absoluut hulp van een psychiater nodig om hier weer van af te komen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ter aanvulling:

Psychische angststoornis met steeds terugkerende dwanggedachten (= obsessies) of dwanghandelingen (= compulsies), zoals handen wassen (= 'smetvrees'), alles willen controleren en bidden.
Wanneer niet aan de drang wordt toegegeven, voelt de patiënt zich onzeker, onbehaaglijk, onrustig, angstig en/of onbevredigd. Hierdoor kan de patiënt -ook als die dat wil- zijn dwangneurose niet bedwingen. Dwang-neurosen gaan vaak samen met angst en depressie en kunnen jarenlang blijven bestaan.

Mogelijke oorzaken (o.a.)
De oorzaak van een dwangneurose is vaak complex en daarom vaak moeilijk te achterhalen.

Mogelijke behandelingen (o.a.)
- psychotherapie
- anti-depressiva, waarvan met name SSRI's
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door te gaan praten met een psycholoog.En dan met psychotherapie aan de dwangneurose gaan werken eventueel in combinatie met medicatie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die persoon moet hulp zoeken bij mensen die daarvoor deskundig zijn. Vaak zijn dat psychoherapeuten. De huisarts verwijst door naar de juiste personen.
De therapie bestaat hieruit dat de persoon leert ontdekken dat de negatieve gevolgen waar hij/zij bang voor is uitblijven ook bij niet dwangmatige handelingen.
Stap voor stap probeert de therapeut die persoon bloot te stellen aan de situatie waar die bang voor is. In overleg met de patient worden grenzen gesteld.
Vooral de combinatie van medicijnen en gedragstherapie lijkt goed te werken. Soms worden kalmerende middelen gegeven of antidepressiva. Met name deze laatsten werken vaak omdat zij een bepaalde stof in de hersenen beïnvloeden, nl. serotonine. Er zijn instellingen voor behandeling maar vaak werkt ambulante behandeling het best.
80% van de patiënten geneest volledig of knapt op, zodat ze ermee kunnen leven.
amc