Stoppen met roken is helemaal niet zo moeilijk. Het probleem is dat veel mensen DENKEN dat stoppen met roken moeilijk is. Dat wordt versterkt doordat roken wordt geassocieerd met gezelligheid, ontspanning, genieten en een soort fatalistische overtuiging dat dit allemaal niet meer zal lukken zonder tabak.

Niets is minder waar. Integendeel, de kans is levensgroot dat je je juist stukken beter voelt door niet te roken.

Nogal logisch dat roken ontspant, althans LIJKT te ontspannen. Je neemt immers de onthoudingsverschijnselen weg door te roken. Als je eenmaal gestopt bent kom je er pas achter, dat kan al na een paar dagen tot een week, dat roken niet ontspant maar juist onrust veroorzaakt.

Ik weet dat dit wijsheid achteraf is. Ooit zat ik ook gevangen in dit soort dwanggedachten. Nu ben ik blij dat ik niet meer hoef. Niet meer ettelijke malen per dag zo'n ding opsteken. Niet meer zenuwachtig zoeken naar mijn pakje shag (wasmachine??). Niet meer controleren of ik voldoende weekendvoorraad heb en een werkende aansteker op zak. Niet meer me er constant van bewust zijn dat alles aan mij naar de rook walmt. Wat een rust... Heerlijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

omdat roken verslavend is.
alles waar je aan verslaafd bent is moeilijk van af te komen
13 jaar geleden
Omdat er in sigaretten verslavende stoffen zitten, zódat de mensen er moeite mee hebben om er mee te stopen, zódat de bedrijven blijven verkopen en blijven geld verdienen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nicotine is een verslavende stof. Als je regelmatig nicotine in je lichaam krijgt, kun je op den duur niet meer zonder. Deze afhankelijkheid is niet alleen lichamelijk, maar ook psychisch. Daarom is het zo moeilijk om met roken te stoppen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een geestelijke verslaving! Dat maakt het zo moeilijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom is stoppen zo moeilijk

Nicotine is een verslavende stof. Als je regelmatig nicotine in je lichaam krijgt, kun je op den duur niet meer zonder. Deze afhankelijkheid is niet alleen lichamelijk, maar ook psychisch.

Lichamelijke verslaving
Als je stopt met roken kun je verschillende lichamelijke ontwenningsverschijnselen krijgen: angst, nervositeit, concentratiestoornissen, hoofdpijn, slaapstoornissen, verstopping (obstipatie) en een verhoogde eetlust. De symptomen zijn het hevigst gedurende de twee eerste weken van de rookstop; hoe meer je rookte, hoe erger ze zullen zijn. Door de lichamelijke afhankelijkheid steek je zelf een sigaret op als ze daar eigenlijk niet eens zin in hebt. Het is een soort van onweerstaanbare verleiding die nog weken of zelfs maanden kan duren.

Psychische verslaving
Ook emotioneel is roken verslavend. Het gaat om een complex fenomeen, waarbij verschillende elementen een rol spelen. De sigaret is vaak compleet verweven in je leven en kan daarin verschillende rollen hebben:

Gewoonte: er zijn veel momenten dat je als het ware vanzelf een sigaret opsteekt: bij het opstaan, bij een kopje koffie, in de kroeg bij een biertje...

Genotsproduct: de sigaret is vaak onlosmakelijk verbonden met de prettige momenten van het leven.

Steun en toeverlaat: de sigaret die we opsteken bij verdriet, vermoeidheid of stress...
Stoppen betekent dat al die gewoontes, de prettige en ook de moeilijke momenten zullen veranderen. En als je dat al kunt overwinnen zijn er ook nog de 'nadelen van het stoppen':
Als je stopt met roken kom je gemiddeld 2,3 kilo aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat nicotine verslavend is en omdat er grotendeels tussen je oren zit :) ben zelf een roker maar de gedachte van oeh na het eten geen peuk en smorgens en 's avonds voor het slapengaan is al moeilijk zat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat roken een verslaving is, het lichaam vraagt om de nicotine..
niet alleen roken is verslavend, er zijn ook mensen die aan koffie zijn verslaafd, door de cafeine..
eenmaal in de grip van de stoffen, is het loskomen ervan erg moeilijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat je nog geen vervanging hebt gevonden voor je rookbehoefte.

Omdat je nog niet inziet dat roken niets toevoegt , alleen wegneemt .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bedoeld dat hij nog geen andere 'verslaving' heeft gevonden?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ehm @Gdanomym , een andere activiteit dan " verslaving " kan ook . Veel ex- rokers willen iets om handen hebben . Maar bijvoorbeeld "lekker" gaan hardlopen , fietsen of trainen is ook al een goede vervanging.
Omdat je dat aangepraat is. Het is niet moeilijk. Ik rookte 3 pakjes sigaretten per dag en ben er op een maandagmorgen voor dat ik naar mijn werk ging mee gestopt. Sindsdien (1978) nooit meer gerookt. En helemaal geen bijverschijnselen gehad.
Waar een wil is een weg, maar je moet wel willen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een verslaving en daarom is het moeilijk om te stoppen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat je die sigaret niet voor iets anders kunt inruilen wat dezelfde voldoening geeft
en dat maakt stoppen moeilijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn antwoord had niet op een betere plek terecht kunnen komen dan onder dat van jou! Voor het lezen ervan krijg je vast een +! En anders moet je die tekst maar gebruiken als slaapmiddel! ;-)
Er is al heel veel gezegd, over de oorzaak van de rook-stop-misere.
Ik, verder een liefhebber van gezonde gewoonten als vetarm en vitaminerijk, heb ook gerookt. (Vrat die dingen zo ongeveer op..)
Ik geneerde me er kapot voor. Stond achter in de tuin (40+ en moeder van o.a. grote kinderen) stiekem peuken van gevonden tabak (peukenresten van anderen...) weg te paffen.
Waarom toch!
Roken (ongetwijfeld net als andere verslavende stoffen) is niet alleen vies en duur..het is superslecht voor gezondheid van mensen. Waarom roken (gebruiken of drinken) mensen met een normaal/goed verstand tegen al die kennis in dan toch??
Het heeft, naast alle hierboven genoemde aspecten , ook met een soort troost te maken. Het dagelijkse leven is vaak hard, zwaar, zorgelijk, onbevredigend, frustrerend, pijnlijk en verwarrend.
En we hebben geleerd om emoties te bedwingen. We moeten ' sterk' zijn. (vaak onbewust) Dat valt niet mee, als ze door je lijf en wezen gieren, brullen en beuken.. Een stoot nicotine, een bel whisky, (en een snuifje prut van 't een of ander vast ook..) kan dan terstond enige verzachting brengen. Het effect is soms onnoemlijk groot. De spanning wordt draaglijker.
Helaas maar voor even. En je bouwt tegelijkertijd weer andere spanning op ( eventueel schuldgevoel, schaamte, onkosten, stank of erger, afbraak van je gezondheid en minachting door je omgeving)
Misschien helpt het als rokers weer massaal gaan duimen met een todje ; zoals peuters. Dat ' tukken' heeft dezelfde funktie als roken, drinken en snuiven (troost, veiligheid, surrogaat troosten-aan-de-moederborst..) en het kan je hooguit een paar vooruitstekende voortanden opleveren..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel simpel.Gewoon omdat de wil er niet is.Als je echt wilt stoppen,is het je al voor de helft gelukt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben nu ruim 10 jaar gestopt en nu nog steeds heb ik er soms "last" van. Het is een verslaving maar ook een gewenning. Je went er aan dat je na het eten, koffie, sex of na het opstaan ook een sjekkie opsteekt. Maar die andere momenten was voor mij ook verveling. Voor mij was het dus ook moeilijk omdat ik uit verveling ben gaan roken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die afhankelijkheid geeft je stabiliteit. Je weet namelijk dat je straks weer een 'shot' nodig hebt. Die stabiliteit geeft je richting in het leven. Een houvast.
In mijn optiek hebben mensen met een verslaving die houvast nodig, anders is het leven, het vooruitzicht, onbekend en beangstigend. Die kleine houvast van de volgende 'shot' maakt het leven minder angstig. Want er is een terugkerende vertrouwende factor.

Ga maar na, als je stopt, dan wordt je al zenuwachtig omdat je weet dat je die volgende 'shot' niet meer mag hebben. Dus nu wordt je al zenuwachtig voor iets wat later komt.