Waarom deze allergische reactie?

Ik reageer soms heel vreemd op sommige wijnen.
Met name de zwaardere soorten die in houten vaten hebben gezeten. Na het drinken van een glas krijg ik vreselijke jeuk aan de muis van mijn handen. Alleen op die plek, heel vreemd. Hoe komt dit?

Toegevoegd na 9 uur:
Het gaat mij dus om de plek van de allergie. Waarom specifiek daar??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Je bent niet de enige die hier last van heeft. Ik heb dit vaker gehoord. Wijn en allergie. Het zou door de histamine in wijn kunnen komen. Dat zit niet alleen in wijn.
Ik heb niet direct antwoord op je vraag, maar mogelijk kunnen onderstaande citaten, en links je verder helpen of op een spoor zetten.

Misschien herken je ook iets van de andere klachten, en eventueel kun je ook eens controleren aan de hand van de lijst met andere voedingsmiddelen, of je daar ook last hebt van die jeuk. Zo ja, dan weet je al weer wat meer.

"Hoofdpijn, rood oplopen, misselijkheid, braken, diarree, branden in de mond, netelkoorts, jeuk, lage bloeddruk en shock zijn enkele symptomen die optreden bij een histamine-allergie.

Deze ziekteverschijnselen kunnen bij histamine-gevoelige mensen optreden na het nuttigen van onder andere kaas, gist, zuurkool, gerookte vis, gerookt vlees, rode wijn, bier, worstsoorten als cervelaat, salami enzovoorts."
http://www.surinam.us/histamine-allergie.htm

"Histamine
stof welke in wijn voor kan komen. Behoort tot de biogene aminen, ontstaat door (onhygiënische) bacteriën bij de rijping van een wijn. Kan allergische reacties geven. Wijnmakers die bentoniet als middel gebruiken om een wijn schoon te maken, maken ook wijnen met weinig histamine. Het vaststellen van de hoeveelheid histamine in een wijn is uitsluitend analytisch vast te stellen. In kaas zit een veel grotere hoeveelheid histamine dan in wijn, in tonijn en sardientjes nog meer"
http://shop.wijn.org/Wijn/DigiFolderDXS.nsf/htmlViewDocuments/267025EC019482AAC1257028003678AB
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lastige vraag Loenie.
Het zal zoiets zijn als: de allergie zoekt het zwakste plekje op, of het zit gewoon in de genen dat het er daar uitkomt. Als je opeens een pukkeltje op je rug hebt, kun je je ook afvragen, waarom daar? En niet op mijn arm? Maar ik kan me er beter niet aan wagen, hier te diep op in te gaan. Ik weet er te weinig van.

Andere antwoorden (1)

Ik denk dat dat meer door de sulfaten in de wijn komt. De histamine geeft meestal jicht klachten.

Toegevoegd na 23 minuten:
Waarom daar? Dat hangt samen met de metaboliek van jouw lijf. Heb je het met Rode of Witte wijn of met beide?

Toegevoegd na 13 uur:
Sulfaten = sulfieten