Vrij veilig! Voor hoe lang? Ik heb het hier dan alléén over de sexuele overdraagbare aandoeningen. Niet over de kans op zwangerschap(dat zit wel goed)

Bedoeld men hiermee dat je bij een vaste partner altijd tot in de lengte der jaren een condoom moet gebruiken?
(Dat zou Durex wel willen)
Ook als geen van beiden andere sexuele contacten erop na houd en je elkaar hierin vertrouwd?
Bij mijn langdurige relaties heb ik de eerste keren gevrijd met condoom. Maar wanneer stop je?
Zelf knap ik af op vrijen met een condoom (minder gevoel, verlies van spontaniteit, ruiken voor mij nog altijd naar rubber enz..)
Waarom beginnen we dan met condoom en stoppen er na een paar keer mee?
Hoe reageert een vrouw over het algemeen als je haar verteld dat dat je haar hierin vertrouwd en vraagt of zij jou ook hierin wil vertrouwen?
Of moet je samen je laten testen?
Heel veel vragen, ik hoop dat de strekking duidelijk is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.3K
Kimath
13 jaar geleden
Minder gevoel kan ook positief zijn, de man houdt het langer vol, leuker voor de vrouw ;) Maar ik snap dat je het niet fijn vind.

Het beste antwoord

Heel simpel: de condooms kunnen de deur uit nadat jullie je allebei hebben laten testen.

Vrijwel niemand doet het, maar dat is gewoon niet slim. De kans op een SOA is niet op magische wijze verdwenen wanneer een relatie vaste vormen aanneemt.

En als iemand me zegt dat hij/zij me hierin 'vertrouwt' en dat ik hem/haar ook moet 'vertrouwen', denk ik op zijn best dat de ander niet zo slim is. Het risico op SOA's heeft voor iedereen die eerder een sekspartner heeft gehad niets te maken met vertrouwen.

Toegevoegd na 53 minuten:
Omdat zo'n test toch de eerste keer een beetje eng is, zie de bron: een set filmpjes over wat je kunt verwachten bij zo'n test.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 Gewoon altijd allebei laten testen.
Het heeft inderdaad niks te maken met vertrouwen, meer met logisch nadenken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor de snelle reactie en duidelijke antwoord.
Weet jij ook waar we ons beiden tegelijkertijd kunnen laten testen?
Dan zou ik het onderzoek ook graag gelijktijdig willen laten uitvoeren en niet dat we afzonderlijk naar onze huisarts moeten gaan.
Wel zo romantisch om daarna lekker samen ergens gaan koffie te gaan drinken zodat er niet z'n lading op komt te staan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk eens in de volgende link: http://www.soaaids.nl/soa/testen_op_soas/adressen_voor_testen Als ik jullie was zou ik naar één van de SOA-poliklinieken gaan die vergoed worden door je zorgverzekering, als je die belt kun je er vast wel bijzeggen dat je samen getest wilt worden. Zelf ga ik altijd naar de SOA-poli van het UMC Utrecht. Wij zijn namelijk niet monogaam, en voor de veiligheid hoort daar voor ons niet alleen bij dat we met anderen altijd condooms gebruiken, maar ook dat we ons periodiek laten testen. Risico blijft nou eenmaal bestaan, ook als je veilig(er) vrijt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goede tip SuzyQ!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor het volledige en duidelijke antwoord.
Ik ga het zeker bespreekbaar maken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel voor het duidelijke en volledige antwoord.
Ik twijfelde even omdat Fynnya ook een heel goed en iets uitgebreider antwoord had gegeven.
Maar ik heb veel wijsheid gekregen bij de vraag die ik je stelde.
Je gaf hier voor de 2e keer de bronvermelding aan.
De eerste keer had ik er overheen gekeken.

Andere antwoorden (5)

Veilig vrijen is eigenlijk een vereiste bij wisselende contacten. Bij een vast partner is het niet noodzakelijk. Als je elkaar vertrouwd is het eigenlijk de gewone natuurlijke manier. Als je partner nog twijfels heeft, ga dan voor zeker en laat een test afnemen, allebei! Als je beiden niets onder de leden hebt, staat niets in de weg.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je je nooit hebt laten testen en wel in een vroegere langdurige, monogame relatie sex zonder condoom hebt gehad, wéét je gewoon niet of het veilig is... Stel dat de ex van jouw ex diens ex gelogen heeft, dan kan jij al je partner besmetten.... Er hoeft maar 1 'zwakke schakel' te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee nee nee, ook bij een vaste partner is veilig vrijen noodzakelijk! Weet jij waar de vorige vaste partner van de vorige vaste partner van jouw vaste partner is geweest? Een vaste relatie is géén wondermiddel tegen SOA's.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Brilliant minds think alike! ;)
Als je een vaste partner hebt en geen wisselende contacten zou je kunnen overwegen om te stoppen met condooms als je andere voorbehoedsmiddelen gebruikt om niet zwanger te worden. Je voelt denk ik zelf wel aan of de relatie langdurig gaat worden. Dat kan na een maand, na een half jaar. Dat voel je zelf het beste aan.

Als je net een relatie hebt kunnen jullie je laten testen op SOA's en als die er niet zijn kan je meteen stoppen met het condoom. Zo simpel ligt het in de praktijk niet, want ik denk niet dat er veel relaties zijn die zich preventief laten testen, tenzij ze veel wisselende contacten hebben. Alleen in die situatie zou ik voorzichtigheid adviseren en wel een test laten doen.

Voor wat betreft de rubbergeur kan je ook condooms kopen die van polyurethaan gemaakt zijn (latexvrij). Die ruiken dan niet.

Voor wat betreft de spontaniteit zijn er zat mogelijkheden waarbij het liefdesspel niet onderbroken hoeft te worden. Bijvoorbeeld als je vriendin/vrouw het condoom omdoet.

De leeftijd maakt denk ik ook veel uit. Als je heel jong bent en seksueel actief zou ik adviseren om langer condooms te blijven gebruiken. Als je 40 bent en je relatie is uit kan ik me voorstellen dat je in een nieuwe monogame relatie na een maand (of korter) al geen condooms meer gebruikt als er geen kans is op ongewenste zwangerschap (bijvoorbeeld door pilgebruik of sterilisatie).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Foute redernering som. Ik ken iemand die een keer in zijn leven verliefd was en met iemand naar bed ging. Die jongen is nu dood aan Aids. Je moet altijd testen, als je niet 100 % zeker bent dat de ander geen ziekte onder de leden heeft. Zelfs bij nat zoenen kun je een soa overdragen. Verderop in jouw verhaal 'na een maand (of korter)...' slaat nergens op. Je moet je houden aan de grondregel: alleen als je 100 % zeker bent... enz.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh, maar ik ben het ook helemaal met je eens hoor! Als je voor veiligheid gaat zou je zeker een SOA test kunnen doen en dan geen condooms te gebruiken. Ik geef alleen aan dat bij monogame veertigers het niet waarschijnlijk is dat ze een SOA test gaan doen. Als je allebei daarvoor monogaam bent geweest is het risico niet zo groot. Maar er is altijd een risico natuurlijk, daar ben ik het helemaal mee eens. kortom, ik heb alleen geantwoord wat er waarschijnlijk in de meeste relaties gebeurt. Dat antwoord geef ik ook met mijn achtergrond (ik ben monogaam en heb nog nooit met een ander geslapen). Je ziet dat Suzy! bijvoorbeeld vanuit haar achtergrond een hele andere mening geeft. Het is dus erg afhankelijk van de situatie.
Het gaat er niet om of je de ander vertrouwt. Soa's en aids is niet iets dat alleen vreemdgangers en losbandige mensen krijgen. Iedereen kan het krijgen/hebben.
Ook iemand die alleen een tienjarige monogame relatie heeft gehad in het verleden.... Ook iemand die maar 1 keer in zijn/haar leven sex heeft gehad....

En niet alle soa's zijn bij iedereen merkbaar, chlamydia bijvoorbeeld kan je jarenlang dragen en doorgeven aan mensen, zonder dat je het weet, zonder dat je zelf klachten hebt....
Dus wie weet heeft een van jullie wel ongemerkt een soa opgelopen in een vorige relatie, wil je de kans nemen om de ander te besmetten?

Als je in je vorige relatie sex zonder condoom hebt gehad, en jouw vorige partner zich niet vantevoren heeft laten testen, dan wéét jij gewoon niet of jij een soa bij je draagt...
Als jouw ex maar één monogame relatie heeft gehad met daarin sex zonder condoom, en haar ex heeft voor haar ook maar één monogame relatie heeft gehad met daarin sex zonder condoom, en diens ex heeft daarvoor ook maar één monogame relatie heeft gehad met daarin sex zonder condoom.... enzovoorts... en de 1e van die rij had een soa, dan kan die hele rij ook die soa hebben. Terwijl ieder van hen alleen sex zonder condoom had in een monogame relatie....
En durf jij met zekerheid te zeggen dat de ex van de ex van de ex van je ex geen soa had?

Gewoon even beide laten testen. Dat is het enige veilige.

Toegevoegd na 8 minuten:
Sex is overigens niet de enige manier waarop soa's en aids overdraagbaar zijn. Aids en sommige soa's kunnen ook van moeder op baby overgedragen worden. Sommige soa's kunnen ook via bloed overgedragen worden. En dan moet je niet alleen denken aan junkie's die naalden delen, maar ook aan het zetten van piercings en tatoeages (daar zijn natuurlijk regels voor, dat nooit dezelfde naalden gebruikt mogen worden, maar in een louche shop, of door een foutje zou het wel kunnen gebeuren).

Ook als de ander nog nooit iets sexueels heeft gedaan, zóu de ander iets kunnen dragen door een van deze oorzaken, hoewel de kans daarop denk ik wel redelijk klein is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal mee eens, slechts één opmerking: condooms zijn de beste bescherming tegen SOA's, maar nog steeds niet helemaal 100%. Hoe klein de kans ook is dat je met condooms iets oploopt, het kán wel. Dus om alsnog een sneeuwbaleffect te voorkomen: gewoon testen als één van beiden überhaupt eerder seks heeft gehad, of dat nu met condooms was of niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, klopt, het is geen 100% inderdaad.
Maar geldt dat ook bij juist gebruik en als het condoom nooit gescheurd is? Of gaan die risicoprocenten om het onjuiste gebruik en de kans dat het scheurt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat óók om juist gebruik zonder scheuren. De kans is dan overigens zo klein dat het zeker geen reden is voor celibaat in plaats van condoomgebruikt, maar die kans is ook niet 0. Goede toevoeging trouwens. Hepatitis B is bijvoorbeeld heel erg besmettelijk, wordt voornamelijk gezien als SOA, maar is ook op andere manieren overdraagbaar. Anders dan HIV kun je het bijvoorbeeld ook krijgen via het delen van een nagelschaartje. Zelf heb ik direct gebruik gemaakt van de inentingscampagne voor risicogroepen toen dat mogelijk was. Zou ik eigenlijk iedereen die seksueel actief is aanraden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal meer eens. Kort geleden heeft een of andere instelling nog geprikt met zo'n suiker meter zonder de naald te verwisselen. Vrpleegsters en tandartsen kunnen HIV krijgen door hun omgang met patienten. Het is een beroerde ziekte.
Vertrouwen is goed, controleren is beter.

Gaat men voor elkaar door het vuur en heeft men
zonder enige reserve blindelings vertrouwen in elkaar dat men niet buiten de deur het heil zoekt, dan is een medische controle van beiden wenselijk om e.e.a. uit te sluiten.
Bedenk dat zo,n medische controle een momentopname is.
Daarna staat het voor beiden vrij om alsnog iets te gebruiken of niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Al een paar juiste antwoorden gezien. Maar voor de test kun je terecht bij de huisarts of als jullie liever anoniem willen dan kan dat bij de GGD afd. SOA daar kunnen ze je ook vertellen hoelang de incubatietijd is meestal houden ze aan 14 dagen na laatste onveilige sex (waar niet alleen vrijen zonder condoom onder valt maar ook orale sex)