Ik gebruik sinds 15 jaar de prikpil.
Het grootste voordeel dat ik nooit meer ongesteld ben.
Het 1e jaar wat last gehad van opvliegers en 1x een "doorbraakbloeding" maar verder geen klachten.
Je moet wel zelf bijhouden wanneer je de spuit nodig hebt, dat verschilt van persoon tot persoon, tussen 11 en 15 weken. In het beging hield ik me aan de 13 weken, nu geeft mijn lichaam het zelf aan als het tijd is voor de spuit.
Op de bijsluiter staat inderdaad dat "gewichtsverandering" zeer vaak voorkomt maar ik heb daar zelf geen ervaring mee. Net zoals de rest van de bijwerkingen op de bijsluiter buiten de bovengenoemde.
Ik ben er zeer tevreden over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

ik heb 13 jaar ervaring met de prikpil gehad, en was er zeer tevreden over.
nooit meer ongesteld, ongemerkt de overgang ondergaan, en geen gewichtstoename.
13 jaar geleden
Dit is een stukje uit de bijsluiter maar het zal voor iedereen persoonlijk een eigen reactie op de prikpil zijn.
Bijsluiters zeggen ook niet alles.

Bijwerkingen
Een vervelende bijwerking van de prikpil is de sterke ontregeling van de menstruatie. Deze ontregeling treedt vooral op tijdens de eerste maanden van gebruik. Er bestaat doorlopend kans op bloeden, waarbij het van tevoren niet te voorspellen is hoe vaak, hoe erg of hoe lang het aanhoudt. Bloedingen die zo sterk zijn dat je maandverband moet dragen komen bij 15-30% van de gebruiksters tijdens de eerste maanden voor. Lichte bloedingen waarbij het dragen van maandverband niet noodzakelijk is, komen bij vrijwel iedereen voor, vooral tijdens de eerste maanden van gebruik. Na ongeveer een jaar menstrueert 50% van de gebruiksters helemaal niet meer. Men heeft wel geprobeerd om het onregelmatige bloeden te verhelpen, maar dat is tot nu toe niet gelukt. Een andere bijwerking is de gewichtstoename die op kan treden. Vrouwen die de prikpil gebruiken kunnen over het algemeen 2 tot 4 kg aankomen in gewicht. Overige bijwerkingen die soms vermeld worden zijn: hoofdpijn, buikpijn, droge vagina en minder zin in vrijen.