Mijn vriend slikt paroxetine een heeft al erg lang geen zin meer in sex is er ook een alternatief medicijn of kan hier iets aan gedaan worden?

De huisarts gaf aan dat dit een week of 6 kan duren maar het duurt aanzienlijk langer. Als hij stopt met de medicijnen wordt hij duizelig en misselijk etc. Is er een alternatief medicijn dat hetzelfde werkt maar deze bijwerking minder heeft? We willen graag zwanger worden maar het medicijngebruik staat dit in de weg

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.5K

Antwoorden (6)

Ik zou zeggen toch geduld hebben. Het kan inderdaad langer dan 6 weken duren maar het komt wel terug. Soms iets minder maar terugkomen doet het.

En zwanger worden staat los van zin hebben in sex, als hij ook heel graag een kind wil dan kan hij het ook alleen daarom doen ook al heeft hij geen zin. Ik ken zoveel stellen die meer sex hebben dan dat ze zin hebben puur om de poging zwanger te worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad... hier 5 jaar bezig en een jaar onder behandeling... iedere maand dagenlang sex... met of zonder zin. Je moet er iets voor over hebben :) En geloof me, die zin in sex vergaat wel na 2 weken om de dag te moeten...
zwanger worden is vaak plannen, zeker als het niet lukt, en dan is geen zin hebben geen reden om t niet te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik hoop dat het je gauw lukt Vlinderr!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
thanks roadrunner... tis niet zo eenvoudig helaas, maar waar hoop is, is leven toch :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies maar ik krijg het gevoel dat je nog redelijk positief bent en dat is hier heel belangrijk bij!
Ik heb zelf 15 jaar paroxetine geslikt. Na een half jaartje was mijn libido weer aardig op peil. Als hij paroxetine echt nodig heeft, zal een ander middel vinden lastig zijn. Daarnaast is het heel moeilijk om te minderen of te stoppen met dit spul, omdat het zeer verslavend is. Ben er zelf al 3 jaar mee bezig om af te bouwen en kan nu zeggen dat ik er slechts 2 per week nodig heb. Je wordt inderdaad echt ziek, duizelig, tintelen, hartkloppingen, zweten... flink beroerd.
Als je echt zwanger wilt worden binnen korte tijd, zal hij zijn zin of geen zin even opzij moeten zetten... zwanger worden is vaak plannen en gewoon doen. Natuurlijk is het leuker en spontaner als je beiden zin hebt en het vanzelf gaat, echter zal je nog even geduld moeten hebben.
Sommige mensen blijven een afgevlakt libido houden met paroxetine (bv mijn zus) zij slikt er 1.5 per dag. Zij heeft moeten dealen met het feit dat sex geven en nemen is... nooit zin hebben is voor een relatie funest, ze moet dus zin maken.

Ik heb al veel meegemaakt rondom 'verplicht moeten vrijen' ivm vruchtbaarheidsproblemen. Je moet heel creatief zijn om de zin op te wekken, en als die er niet is bij mijn man zeg ik: ga lekker even achter je pc'tje zitten om op te warmen... hij moet immers presteren en dat gaat niet wekenlang om de dag.

succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+-je voor een goed antwoord en voor het persoonlijke tintje!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klinkt heel gek misschien, maar soms helpt het om te verhuizen. Ik was nog geen maand nadat we verhuist waren zwanger, en we waren daarvoor ook al dik een jaar bezig. Hetzelfde geldt voor mijn vriendin en oud collega van mij. (vriendin van me was al meer dan 5 jaar bezig en had de hoop al opgegeven) En sindsdien heb ik het nog meerdere malen gehoord.
Ik slik een ander anti-depresivum met dezelfde bijwerkingen, nl dat het de zin in sex verminderd. Het kan wel wat terugkomen na langere tijd (na ongeveer een half jaar bij mij) maar bij andere mensen komt het helemaal niet meer terug totdat ze stoppen met het medicijn.
Het maakt dus niet veel uit welk middel hij inneemt, ze hebben zowat allemaal deze bijwerking.

Als het gebrek aan zin in sex echt heel erg groot is, dan zijn daar ook weer medicijnen voor. Vooral hormonen. Ik ben daar zelf niet echt een voorstander van, al die troep. Als je dat wel een overweging vindt, dan zou je dat kunnen bespreken met de huisarts.

Als hij enorm depressief is, dan zal hij ook niet veel zin in sex hebben, dus dat schiet dan ook niet op. Daarnaast lijkt het me belangrijk dat hij zich goed voelt met een eventueel zwangere vrouw en daarna kindje in het gezin. Allemaal dingen die pleiten om het gebruik van paroxetine toch door te zetten. Hij zal het niet voor niks gekregen hebben. Normaal gesproken moet het minimaal voor een half jaar tot 1 jaar gebruikt worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Paroxetine heeft idd als bijverschijnsel dat je minder zin is seks hebt. Ik weet niet wie het heeft voorgeschreven, da huisarts of de psychiater maar je moet gewoon gaan vragen of je iets anders kan krijgen. toch werken de meeste medicijnen uit deze groep wel libidoverlagend.
Het lijkt mij dat wanneer je al in een depressie zit je zin in seks belangrijk moet blijven.

Mijn advies, praat eens met je dokter. Er is vast wel iets anders.

Toegevoegd na 1 minuut:
BV. mirtazapine (remeron)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas hebben alle SSRI achtige antidepressiva deze uitwerking op je libido, bij mannen niet zelden langdurig.
Het switchen van de ene SSRI op de andere zal wellicht niet veel soelaas bieden.
Na de juiste instelling (kan een maand of meer duren) zou je misschien IN OVERLEG MET DE ARTS, iets kunnen minderen.
Omdat je vriend/man geen zin heeft in sex valt te overwegen of een andere aanpak mogelijk is. het stoppen met SSRI s kan -als dat niet langzaan, voorzichtig en op het juiste moment gebeurt- krachtige reboundeffecten hebben.
Ga dus niet zelf experimenteren.
Laat je goed begeleiden door de arts.
Na het stoppen met SSRI's herstelt vaak het libido en komt vaak op het oorspronkelijke niveau terug.
Wel moet ik je zeggen dat het klaarkomen op zich wat moeilijker kan blijven gaan.
Met een goede voorbereiding (voorspel) kun je echter een heel eind komen.
Mijn opmerkingen zijn zeer serieus bedoeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elk SSRi heeft verschillende bijwerkingen waar de een meer last van heeft dan de ander. Ik ben in de afgelopen 10 jaar 3 keer overgestapt van het ene naar het andere anti depressivum. Ik zou als ik jullie was in ieder geval zorgen dat je bij een psychiater terecht kan voor een paar gesprekken over medicatie. Er zijn toch veel nieuwere anti depressiva dan paroxetine die bekend staan om de wat mildere bijwerkingen ( bv lexapro/escitalopram).