Waarom heeft mijn vriendin pijn bij seks, maar niet in alle standjes?

Mijn vriendin heeft sinds 2 maanden pijn bij de seks, echter niet in alle standjes.
Vrijwel alle standjes waarbij de penis van achteren wordt ingebracht doen geen pijn. De rest wel.
Voorheen konden we alle standjes doen zonder problemen. Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Bij voorbaat dank, bij vragen hoor ik het graag!

een jaar geleden
4.7K
LeonardN
een jaar geleden
Zorg dat je vriendin naar de huisarts gaat, of wellicht ook naar de gynaecoloog.
Pieterke
een jaar geleden
Daar moet je vriendin echt mee naar de huisdokter en zoals al gezegd eventueel naar een gynaecoloog.

Antwoorden (1)

www.diakonessenhuis.nl/folders/pijn-vrijen

Pijn bij het vrijen (of dyspareunie) is een vervelende klacht die regelmatig voorkomt. Een op de vijf vrouwen heeft wel eens pijn en een op de 20 heeft zelfs vaak pijn bij het vrijen. Pijn bij het vrijen is een lastig probleem waar mensen niet gemakkelijk over praten maar dat vaak goed kan worden verholpen. Schroom daarom niet om er met uw arts over te praten.

Oorzaken
Pijn bij het vrijen kan worden gevoeld bij de ingang van de vagina (oppervlakkige dyspareunie) of juist wat dieper of onder in de buik (diepe dyspareunie). Het is niet altijd goed te onderscheiden waar de meeste pijn zit.

Pijn bij het vrijen kan worden veroorzaakt door verminderde zin in seks, verminderde vochtigheid van de vagina, afwijkingen van de schaamlippen zoals lichen sclerosus, candida-infecties, infecties van de baarmoeder(mond), een verzakking of endometriose. Oppervlakkige dyspareunie wordt vaak veroorzaakt door gespannen bekkenbodemspieren.

De bekkenbodem
De bekkenbodem is een soort hangmat van spieren en bindweefsel aan de onderzijde van het bekken. De plasbuis, de endeldarm en de vagina lopen hier doorheen. Deze spieren worden over het algemeen onbewust aangespannen en ontspannen. Door te strak gespannen bekkenbodemspieren (ook wel bekkenbodemhypertonie genoemd) kan het vrijen pijn doen. Soms zijn de bekkenbodemspieren zo gespannen dat het onmogelijk is om zelfs een vinger of tampon in de vagina te brengen. Dit heet vaginisme of een vaginistische reactie.

Te gespannen bekkenbodemspieren kunnen het gevolg zijn van:

stress;
angst voor pijn;
een nare seksuele ervaring of vervelende ervaring bij medisch onderzoek of bevalling;
te sterke spieren door paardrijden of turnen of door het te lang ophouden van urine of ontlasting.
Bekkenbodemproblemen kunnen ook leiden tot andere seksuele problemen, zoals minder gevoel hebben tijdens het vrijen of urineverlies tijdens het vrijen of bij een orgasme. Door de pijn gebeurt het vaak dat vrouwen minder zin hebben in vrijen. Hierdoor wordt de vagina minder vochtig en spant de bekkenbodem onbewust aan, waardoor het nog lastiger wordt om te vrijen zonder pijn. Het is daarom belangrijk dat u geen gemeenschap heeft als het pijnlijk is en dat u op tijd hulp zoekt
een jaar geleden