Kun je verliefdheid (of het gevoel ervan) afdwingen?

Ik vroeg mij af of je het gevoel van verliefdheid kunt afdwingen bij personen. Kun je bijvoorbeeld iemand dwingen verliefd op je te zijn op een bepaalde manier? Door bepaalde stofjes ofzo?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Dat zou wel leuk zijn, jij vind iemand leuk, biedt hem/ haar een drankje aan en hij/ zij is ook direct verliefd op jou. Nooit meer een blauwtje lopen.

Helaas, dat kan (nog) niet.
Verliefdheid kan niet worden afgedwongen. Ook als je zelf iemand heel leuk, aardig, interessant etc vind is het onmogelijk als 'de vonk/ de passie' er niet is, deze er te laten zijn.
Zo is het ook niet mogelijk om niet verliefd te zijn op iemand die totaal ongeschikt is.
Iemand wordt dus verliefd of niet.

Pas recentelijk heeft men ontdekt dat wanneer je verliefd bent, je het hormoon dopamine (wat zorgt voor een euforisch gevoel) aanmaakt op het moment dat je de persoon op wie je verliefd bent ziet. Het is alleen niet zo dat je door extra dopamine kunt zorgen dat iemand verliefd wordt.

Er is een aantal drugs wat een idee creëert dat iemand leuk, lief en aardig is, maar dit is dus niet hetzelfde als verliefd zijn. Het hormoon dopamine waar ik het hierboven over had, wordt dan dus niet aangemaakt. Dus misschien kan het lijken dat iemand jou echt leuk vindt, maar het is niet echt zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Graag gedaan. Misschien niet het antwoord waar je op hoopt maar misschien kun je er wel iets mee :).

Andere antwoorden (10)

Dat kan nooit helemaal, je kan je bijvoorbeeld wel focussen op de leuke dingen van iemand zodat je de slechte dingen niet meer ziet, dan zou je deze persoon leuker kunnen gaan vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat kan niet het is een speciaal gevoel dat je voor iemand hebt dat moet je opbouwen of het komt ineens van zelf.

als iemand je dwingt ofzo is het vaak la niet meer prettig om met die gene om te gaan

ik heb wel eens gelezen dat chocolade je gelukkig maakt je voelt je prettiger er zit een speciaal stofje in dat je gelukkiger maakt
13 jaar geleden
Bepaalde stofjes? doel jij op feromonen? Deze worden wel kunstmatig gemaakt en beweerd dat ze werken, en er zijn ook wel andere stoffen waardoor je mensen in principe kunt dwingen tot sex, waar ze bijvoorbeeld geil van worden, denk maar aan de spaanse vlieg (drankje) maar echt verliefdheid kun je niet forceren. Echt niet. Geen enkele mogelijke manier naar mijn weten. Dus nee, dit is niet mogelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Afdwingen is misschien wel erg sterk gesteld. Maar het is zeker mogelijk om jezelf in de ogen van een ander aantrekkelijk te maken. Je kan hierbij denken aan houding, uitstraling, uiterlijk, mentale kracht en de kracht van de psyche. En met dat laatste bedoel ik de kunst ( of vaardigheid) om de ander te begrijpen en je eigen acties daar dusdanig op af te stemmen dat je aantrekkelijk wordt.

Hierbij wil ik dan wel aangeven als nuance dat het dan wel gaat om aantrekkelijkheid en verliefdheid en niet om liefde als zodanig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Men zegt dat Kamfer Foelie ( als ik het goed schrijf ) o.a. een stof in die richting is ! Het zou geest verruimend werken en lust gevoelens opwekken . Maar met stoffen experimenteren voor in dit geval verliefdheid proberen af te dwingen van een persoon , dan ben je niet goed bezig .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lust gevoelens zijn niet gelijk aan verliefdheid.
Lustgevoelens zijn vaak onderdeel van verliefdheid maar niet alleen, er zijn nog andere componenten noodzakelijk.
Ja, sommige mensen zijn hiertoe in staat. Alleen is het dan niet exact afdwingen, maar eerder manipuleren. Deze mensen zijn in staat om op de juiste momenten de juiste dingen te doen, te zeggen of te ondernemen om hun 'doelwit' voor zich te winnen. Ook online zijn er mensen die hier in uitblinken. Bij sommigen werkt het bijna altijd, bij anderen bij specifieke 'typen' mensen en sommige mensen zullen het helaas zonder dit talent voor elkaar moeten krijgen. En uiteraard zijn er mensen die misbruik van zo'n talent maken...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kan, er zij drugs die dat kunnen, heroïne doet dat bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kan, dit heet succes. Geld en roem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, dat Nieuwsgierig Aagje;

Het schijnt dat de juiste doses van alcohol en plastic (PINpas of creditcard) dat soort effecten kan hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verliefdheid schijnt ook een stofje te zijn, en stofjes kunnen geactiveerd worden denk ik. Dus als je bij de juiste personen gedraagd kunnen ze mss eerder verlieft op je worden.