Is mijn vagina te klein?

Mijn vriend en ik hebben nu al een maand of 6, alleen hebben we nog geen seks gehad. Ik heb zelf altijd al met vingeren het probleem gehad dat vingeren met meer dan een vinger pijn gaat doen. Twee vingers gaat na een paar minuten nog net, maar drie is teveel. Wanneer hij het bij mij doet zegt hij ook dat het voelt alsof meer niet past. Ik ben dus heel bang dat seks ook teveel pijn gaat doen. Ik word altijd gewoon opgewonden, nat, heb er zin in. Moeten we dan misschien meer voorspel doen? kan ik zelf oefenen? moet ik naar een huisarts gaan?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
28.4K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Als je niet 100% ontspannen en opgewonden bent lijkt het te klein.
Castle
4 jaar geleden
Zorg voor een condoom met glijmiddel. Dan heel voorzichtig en met veel geduld langzaam inbrengen. Bij pijn even stoppen en daarna voorzichtig verder gaan. Je vriend moet dan natuurlijk wel heel voorzichtig en geduldig te werk gaan. Mocht het even niet goed lukken dan stoppen en de volgende keer weer proberen.
Ritsuka
4 jaar geleden
Mocht je pijn blijven houden, dan is een bekkenfysiotherapeut een aanrader.

Antwoorden (3)

Met een goed voorspel en eventueel een glijmiddel moet het geen probleem geven. Probeer ook je angst opzij te zetten.Gaat het helemaal niet,praat er eens over bij je huisarts.
4 jaar geleden
Nee, uw vagina is niet te klein. Normaal gesproken bestaat een ‘te nauwe vagina’ eigenlijk niet. De vagina is ruim genoeg om een kind geboren te laten worden en dus zeker ruim genoeg om tijdens seks een penis, zelfs een grote of dikke, of een aantal vingers toe te laten.
Tijdens het voorspel raakt u normaal seksueel opgewonden. Uw vagina wordt vochtig en u verlangt naar geslachtsgemeenschap. Wanneer uw partner met zijn penis of zijn vingers uw vagina wil binnengaan, verkrampen echter de spieren van uw bekkenbodem; dat zijn de spieren rondom de vagina-opening. De penis of de vingers kunnen daardoor niet (helemaal) in de vagina. Dit verkrampen van de spieren gaat buiten uw wil om en kan zeer frustrerend zijn. Pogen om dan de seks toch voort te zetten kan erg pijnlijk zijn.

Het onbewust aanspannen van de bekkenbodemspieren waardoor er niets in de vagina kan, kan verschillende oorzaken hebben. Zoals angst (zoals angst voor mogelijke pijn) of nare seksuele ervaringen (zoals misbruik of verkrachting).

Met uw vriend of huisarts bespreken wat de emotionele oorzaak zou kunnen zijn en/of bekkenbodemoefeningen zouden kunnen helpen.
4 jaar geleden
Een te kleine vagina bestaat niet.
Een niet goed ontwikkelde vagina bestaat wel.

Je geeft aan dat je 1 vinger naar binnen krijgt.
2 vingers lukt ook, maar niet lang.
Eigenlijk heb je dus het gevoel dat de vaginale te smal is.
Gaat 1 vinger er goed in (hele vinger)?
Ben je ook gewoon aan het menstrueren en kun je bijvoorbeeld tampons gebruiken?
De bekkenbodemspieren zijn dan waarschijnlijk te zeer aangespannen.

Heb je het gevoel dat de vinger er niet goed in past (lengte)?
Heb je geen menstruaties?
Ga dan sowieso even langs de huisarts.

Als ik jouw verhaal lees, denk ik echt dat het aan de bekkenbodem ligt.
Maar helaas (komt nauwelijks voor) worden sommige meisjes geboren met een niet goed aangelegde vagina (maar dan heb je normaal ook andere klachten).
Mijn neefje van bijna 8 jaar is bijvoorbeeld geboren met een niet goed ontwikkelde anus. Alleen kom je daar meteen achter, omdat de thermometer niet goed erin ging en je dan ook niet kunt poepen.

Als ik jou was, ga even naar de huisarts en laat je onderzoeken.
Ziet alles er goed uit (denk ik wel), ligt het aan het aanspannen van de bekkenbodem.
Ook hier kun je hulp bij krijgen door bijvoorbeeld een fysiotherapeut, seksuoloog.... Want ontspan je daar maar eens ‘spontaan’. Wellicht heb je al jaren last van een gespannen bekkenbodem (onbewust). Hulp is dan welkom.

Ik doe je er wel een link bij over het niet goed ontwikkelen van de vagina, maar daar moet je niet aan denken als de vinger er goed ingaat en je normaal menstrueert.

Succes!