Kunnen twee mensen met hiv/aids gewoon seks hebben?

Kan een man die hiv heb en een vrouw die aids heb gewoon normaal seks hebben? Aangezien ze allebei hiv/aids hebben en elkaar dus niet kunnen besmetten.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (1)

Er zijn twee varianten van het aidsvirus bekend.

Het lijkt mij niet aan te raden het risico te lopen besmet te raken met een "extra" variant van het aidsvirus (naast het virus dat men al heeft). Ik zou de betrokkenen dus aanraden alsnog altijd een condoom te gebruiken bij de seks.

Daar komt nog bij dat een condoom ook beschermt tegen andere seksueel overdraagbare aandoeningen. Het is dus altijd aan te raden een condoom te gebruiken.

Wanneer men kinderen wil krijgen of wanneer beide, monogame, partners er 100% zeker van zijn geen SOA te hebben, of geen virus hiervan te dragen, is condoomgebruik onnodig. In het laatste geval loopt men wel het risico op zwangerschap dus zal men een ander voorbehoedmiddel (of toch een condoom) moeten gebruiken om dat te voorkomen.