Hoe en wanneer leg je aan een jongetje van 8 jaar oud uit waarom er bepaalde dingen met zijn lichaam gebeuren?

Mijn oudste zoon komt opeens net naar me toe met de mededeling dat hij een stijve piemel heeft en dat dat komt doordat ie heel veel heeft gegeten. Moest er stiekum smakelijk om lachen maar wanneer moet ik hem vertellen hoe dat werkelijk zit en hoe kan ik dat het beste doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.3K

Het beste antwoord

Als hij erom vraagt, dan is het de beste tijd om dat te doen. En hoe je dat dan doet? Geef antwoord op zijn vragen en beperk je tot het beantwoorden van zijn vragen. Als dat niet genoeg is komt hij wel weer terug met meer vragen en dan kun je meer antwoorden geven. Maar laat het kind het hoe en wanneer bepalen. Je bent de ouder dus jij kunt als enige precies inschatten wat wel en niet kan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (9)

het is misschien beter als ze er zelf achter komen, of als ze in groep acht zitten, wat meestal rond hun 11e-12e jaar is.

in groep acht krijgen ze hoogstwaarschijnlijk sexuele voorlichting op school. dit kan worden georganiseerd door de leraar/docent of de ouders zelf.

komt dit niet voor op uw zoon zijn school? dan zou ik het de school voorstellen.

Toegevoegd na 4 minuten:
om het persoonlijk te maken, ik ben zelf erachter gekomen hoe alles werkte zonder uitleg van mijn ouders, waardoor ik een eigen verantwoordelijkheid creeerde en er nu zonder taboe over kan spreken. (ook met mijn ouders)

meestal creeert dit onderwerp ''awkward'' momenten met ouders en zoon, ''hoe moeten we dit nou vertellen'' e.d. probeer dit te vermijden als ''het gesprek'' plaats vind.

dit kan uw kind helpen met zijn persoonlijke groei, maar dit hoeft natuurlijk niet, zoals iedereen zegt: ieder mens is een individu.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zodra hij er zelf om komt vragen, denk ik. In dit geval heeft hij er vragen over. Mara je kan dat gewoon aan hem uitleggen: Je bent ouder aan het worden. Dan is het heel normaal dat dat gebeurd. Kan je hem ook uitleggen dat dat de eerste stappen richting een volwassen jongen zijn; Dat hij ook nog een baard gaat krijgen. Kan je met hem hard lachen om zijn lange baard terwijl hij wel gerust gesteld is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had mijn kinderen eigenlijk op die leeftijd allang verteld hoe en wat er allemaal gebeurd. Je kan het op hele kindvriendelijke manieren uitleggen en ook nog zo dat ze het snappen door met boekjes uit de bieb te werken. Het verbaast mij dat jou zoon niet eerder met die vragen is gekomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als moeder kan ik je maar één tip geven; Gewoon antwoord geven op zijn vragen. Kinderen doen niet moeilijk, het zijn de ouders die het onderwerp beladen maken. Vertel hem in zijn taal wat er gebeurt. Niet meer en niet minder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij kun je kinderen van die leeftijd best alles vertellen, zolang je maar rekening houdt met het voorstellingsvermogen van het kind. Als het kind het niet snapt, een andere keer verder gaan.

Voorbeeld over voorstellingsvermogen. Toen ik 8 was vroeg ik mijn vader naar bepaalde woorden die de stoere jongetjes in mijn klas kenden. Het verhaal was kort en duidelijk, alleen die zaadjes vond ik vaag! We woonden in een grote stad en ik kende alleen de droge zaadjes die ons kanariepietje at, dus ik kreeg echt hele rare beelden bij het verhaal. Achteraf heel grappig! :-) Hij merkte dat ik dat niet bevatte, maar later kwam dat wel weer goed toen we er opnieuw over spraken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon vertellen dat dat er bij hoort als je groter wordt, niet denken dat je nu meteen hoeft te vertellen hoe sex precies in elkaar zit, maar even opletten wat hij aangeeft. Als jouw uitleg dat het er bij hoort bij hem vragen oproept (zoals 'waarom doet-ie dat dan?') kun je die zo eenvoudig mogelijk beantwoorden. Het zou ook goed kunnen dat hij niet doorvraagt, dan is het ook prima. Maar vooral geen vage onwaarheden vertellen of zeggen dat dat vieze praatjes zijn ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij is er wel vroeg bij!.
Gewoon antwoord geven, maar je moet de moralist in jezelf wel even uitzetten. Eenvoudig woorden gebruiken. Hij is niet geïnteresseerd in celdeling of liefdes perikelen.
Vertel hem wel dat het op een zekere leeftijd plezier verschaft en dat soms andere mensen dat plezier met hem zoeken, maar dat hij zich daarmee vooreerst niet moet inlaten en jou pogingen daartoe direct moet vertellen.
Praat niet over vieze oude mannen of pedo's, want het kunnen heel aardige jonge manen of vrouwen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt hem toch op een eenvoudige rustige manier uitleggen hoe het allemaal in elkaar zit.
Bovendien is het heel normaal dat hij af en toe een erectie krijgt.
Ik zou het wel gedoseerd brengen, zodat hij met de gegeven informatie goed kan omgaan, omdat hij uiteindelijk nog maar een klein jochie is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meteen. Niet alles tegelijk natuurlijk.