Mag ik mee op het Anticonceptiepilgesprek met mijn vriendin?

Misschien een beetje een rare vraag en daarom zal ik het even toelichten.

Mijn vriendin (15) wil graag aan de pil, ze heeft het hier al een keer met d'r moeder over gehad en die heeft toestemming gegeven. Nu weet ik dat er bij de huisarts een gesprek plaatsvindt over waar je de pil voor gaat gebruiken et cetera. Maar is het zo dat er omdat ze minderjarig is een ouder mee moet? En als dit niet verplicht is mag ik dan meekomen voor ondersteuning? Ik ben zelf 18 jaar en dus meerderjarig.

Toegevoegd na 2 minuten:
P.S. ze wil de pil niet alleen gaan gebruiken als anticonceptie maar ook tegen acné en omdat ze onregelmatig ongesteld is en vaak pijn heeft tijdens de menstruatie.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Graag! En goed van je dat je dit wilt doen.
Mijn vriend gaat bijna altijd mee in de spreekkamer van de huisarts, huisarts doet nooit moeilijk, hoe meer steun hoe beter.

Antwoorden (3)

Er hoeft niemand mee, maar de huisarts zal er geen probleem van maken. Juist prettig als je een paar extra oren hebt om te luisteren. En voor jou ook prettig als je weet hoe het precies in zijn werk gaat met de pil. En je kunt altijd afspreken met je vriendin dat je de kamer verlaat zodra zij vindt dat het gesprek te persoonlijk wordt en dat jij daar (even) niets mee te maken hebt
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Even met nadruk, wat nlies correct schrijft: er hoeft NIEMAND mee !!!! Ook geen ouders ! Het mág wel, maar altijd op vrijwillige basis. De reden daarachter is dat men wil voorkomen dat meisjes hun ouders niets durven vragen (of botweg geen toestemming krijgen) maar wél gaan experimenteren met seks. De gevolgen daarvan zouden veel groter zijn.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Het ligt aan haar. Als de vriendin wil dat de vriend mee gaat mag het. Als de vriendin dat niet wil mag het niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Duidelijk verhaal! Dankjulliewel voor de reacties!
Het is inderdaad niet verplicht dat ouders mee komen omdat je vriendin nog minderjarig is. Het is heel begrijpelijk dat je vriendin niet alleen wilt gaan, en heel fijn dat jij daarom mee wilt gaan!
Misschien kun jij ook nog vragen stellen aan de huisarts als je vriendin die niet (durft) vraagt.
En jij leert misschien ook nog wel wat van het gesprek ;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je vriendin er geen bezwaar tegen heeft, kun jij gerust meegaan naar die arts. De dokter zelf zal zich zeker niet tegen jouw aanwezigheid verzetten.

Een andere vraag is wel: Gaat de arts akkoord met het zogeheten oneigenlijk gebruik van de pil. De pil is namelijk bedoeld om ongewenste zwangerschap te voorkomen en bepaald niet om acne mee te bestrijden.

Ik denk dat zij, als zij die pil niet echt nodig heeft tegen ongewenste zwangerschap, ze beter om een afdoend middel tegen acne kan vragen. Wellicht is dat zelfs wat minder duur.

Groet,
Ton