Kan een man naar vrouw transgender/ transsexueel ook lesbisch zijn?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.7K
Thecis
8 jaar geleden
Ik heb iemand in mijn omgeving die transgender is. Deze persoon is van vrouw naar man gegaan (transman) en voelt zich nog steeds aangetrokken tot mannen.
Dus dezelfde situatie als jouw vraag, maar precies omgekeerd. Dus ja, ook een transvrouw kan zich zeker aangetrokken voelen tot vrouwen.
De onderste twee antwoorden vatten het al goed genoeg samen. Ik heb alleen als toevoeging een praktijkvoorbeeld.
Erna55
8 jaar geleden
Op wie je verliefd wordt, heeft niets te maken met je fysieke kenmerken. Wanneer iemand ( geboren man ) op een vrouw verliefd wordt, zal hij dat ook na zijn transgenderoperatie zo voelen.
Je zou deze ( nieuwe ) vrouw dan lesbisch kunnen noemen.

Het beste antwoord

Ja, dat kan. Je "genderidentiteit" (of je je een man of een vrouw voelt) wordt op een andere plek / plekken in je hersenen bepaald dan je sexuele voorkeur (of je op mannen of vrouwen valt), en ook op een ander moment in de foetale ontwikkeling.

De grap is, dat als er iets "fout" gaat in die ontwikkeling (wat precies weten we nog niet, alleen dan het geen suggestie en geen ziekte is) - en dan bedoel ik de ontwikkeling tot de "standaard" hetero met juiste geslacht in juiste lichaam-dat niet betkent dat het ook 100 % fout gaat en je dus "het omgekeerde" krijgt, alsof de medaille maar twee kanten heeft. Daardoor is juist een relatief iets groter deel van de transgenders ook niet zo specifiek in zijn/haar voorkeur voor de andere sekse.

Tussen zwart en wit zitten vele tinten grijs. Zo ook tussen mannetjes en vrouwtjes, en tussen homo en hetero. Alle tussenvormen in alle combinaties komen voor. Ze zijn dan ook feitelijk meer een variatie op een thema dan een echte afwijking, want je kunt er normaal mee leven en het schaadt het voortbestaan van de soort niet. Ook hebben transgenders vaak, door hun eigen verwarrende identiteit, minder moeite andere mensen als "persoon' te zien en niet in eerste instantie op te delen in en in specifieke hokjes te plaatsen als geslachten.

Het is ook helemaal geen gek idee dat bijvoorbeeld in Amerika belangengroepen voor mensen die homoseksueel en mensen die transgender zin in één groep zijn verendigd ; de LGBT. Al deze groepen hebben namelijk te kampen met dezelfde vooroordelen, onbekendheid, problemen met acceptatie, discriminatie en geweld, door met name sterk conservatieve (religieuze) groeperingen en mensen die de wereld alleen in zwart/wit kunnen zien.

Dus net zoals je bij een willekeurig ander mens niet kunt zien wat zijn of haar seksuele voorkeur is, kun je dat bij een transgender ook niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja. Je een man of vrouw voelen en je "om laten bouwen" heeft niets te maken met je seksuele voorkeur. Je kan je om laten bouwen tot vrouw en nog steeds aangetrokken voelen tot vrouwen. Het staat dus los van elkaar.