Welke seksuele handelingen mag een volledig gezonde man bij een andere man doen of laten doen zonder dat hij daarbij risico loopt op een SOA?

Ik bedoel dan zonder enige bescherming. Dus bijvoorbeeld gepijpt worden, of een man anaal penetreren, of om het even welke andere seksuele handeling.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.2K
Ritsuka
10 jaar geleden
Geen enkele volgens mij
Ritsuka
10 jaar geleden
Beide partijen kunnen zich laten testen op SOA's

Het beste antwoord

In feite is niets risicovrij (dat geldt voor iedereen trouwens, heeft niets te maken met man-man contact): een condoom kan scheuren, herpes of genitale wratten kunnen overgedragen worden door huidcontact (vooral van intieme delen) en bepaalde soa's kunnen zich zelfs in de keelholte bevinden. Dat zijn wel zeldzame situaties trouwens: zoenen (ook tongzoenen) heeft een zéér laag risico op overdracht van SOA's. Hoewel andere aandoeningen wel berucht zijn vanwege hun verspreiding door kussen, neem de ziekte van Pfeiffer die ook wel "kissing disease" wordt genoemd. Verder heeft contact via de handen (strelen, knuffelen, elkaar handmatig bevredigen) ook zeer weinig risico, zeker wanneer je je handen goed wast na afloop zodat er geen overdracht naar de eigen geslachtsdelen kan plaatsvinden. Maar als we het toch hebben over "laag risico" en niet over "geen risico", dan kan er met condoom natuurlijk ook heel erg veel.

Daarbij: bij volledig monogaam contact is er geen risico wanneer beide partners 'schoon' zijn, oftewel nooit eerder seks hebben gehad OF zich na het laatste seksuele contact hebben laten testen en eventueel behandelen.

Toegevoegd na 1 uur:
Naar aanleiding van een heel terechte reactie op mijn antwoord: je kunt natuurlijk een SOA hebben opgelopen op een andere wijze dan via seks. Bijvoorbeeld door het delen van onsteriele naalden of zelfs door een bloedtransfusie of door besmetting tijdens je geboorte. Het is wel zo dat je in veruit de meeste gevallen van jezelf kunt weten of je tot een risicogroep behoort. Als je nog nooit seks hebt gehad, geen (intraveneuze) drugs gebruikt, niet in een ziekenhuis behandeld bent in een land met twijfelachtige hygiëne en nooit bloed hebt ontvangen via transfusie en je moeder geen HIV had, mag je er naar mijn mening vanuit gaan dat je geen SOA hebt. Die kans is dan zó verwaarloosbaar klein dat het niet zinvol is om van dat risico uit te gaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Thecis
10 jaar geleden
alhoewel zeker goed bedoeld, is er nog steeds risico op SOA's (met name Hepatitis of HIV besmetting) ook al heeft iemand nog nooit seks gehad.
Een aantal jaar geleden is in Frankrijk hier veel ophef over geweest omdat er via transfusies een aantal mensen HIV besmet zijn.
Nu ik het bedenk, zijn er ook risico's als iemand ooit verslaafd is geweest (en dan met name door drugsnaalden). Beide veel minder voorkomend natuurlijk.
Het beste is wel gewoon te laten testen. Dan weet je het zeker.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk. Ik heb eraan gedacht terwijl ik mijn antwoord typte, maar wilde het niet te ingewikkeld maken. Maar het klopt natuurlijk wat je zegt; ik zal mijn antwoord aanvullen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar de vraag was over seksuele handelingen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt, Vrouwe, maar mijn antwoord was dat als beide partners "schoon" zijn (dus geen SOA's hebben) alle handelingen gedaan kunnen worden zonder risico van overdracht. Het probleem was dat ik iets te simplistisch suggereerde dat iemand die nooit eerder seks heeft gehad, per definitie geen SOA heeft. Dat klopt niet, hoewel die kans (zéker zonder andere risicohandelingen) heel erg klein is.

Andere antwoorden (2)

Als beide mannen volledig gezond zijn hebben ze ook geen SOA. Dus dan mag alles onbeschermd. Mits beide partijen toestemmen natuurlijk. Mocht daar twijfel over zijn dan is alles waarbij lichaamsvocht bij komt gevaarlijk. Ook pijpen en zeker anale seks! Zoenen kan wel mits wr geen wondjes in de mond of lippen aanwezig zijn. Knuffelen en wangkussen kan altijd! Gebruik bij anale seks altijd een condoom. Dat is het grootste risico. Tenzij je allebei pas getest bent op alle soa's.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Soa's worden bij mannen sneller overgedragen. Als je volledig gezond bent, dus SOA vrij en je partner ook, dan lopen jullie geen risico. SOA's zijn bij homoseksuele mannen frequent 1 op 7, waarvan 1 op 20 seropositief was. Deze SOA's worden sneller overgedragen bij mannen omdat veel mannen aan anale seks doen. Het slijmvlies van de anus is dunner dan het vaginale slijmvlies, hierdoor ontstaan er sneller wondjes in de anus. De kans op besmetting van HIV door bloed is erg groot. Zowel voor de gever en de nemer is anale seks dus een groot risico. Hetzelfde geldt voor orale seks, zowel de gever als de nemer lopen een risico op overdracht van SOA's indien een besmet is. Voor beide geldt dit ook al zonder dat er een ejaculatie plaatsvindt.

Dus, in feite is iedere seksuele handeling tussen mannen, voor beide mannen, risicohoudend voor SOA's.