Krijgt een menselijke hermafrodiet, uiteindelijk mannelijke of vrouwelijke gezichts/lichamelijke kenmerken?

Als hermafrodiet heb je dus zowel de vrouwelijke als mannelijke geslachtskenmerken. Maar als een menselijke hermafrodiet in de pubertijd komt, welke verder uiterlijke kenmerken tonen zich dan? Krijgt die gene een adamsappel en baardgroei of juist borsten en rondere vormen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Dat kan verschillen per persoon. Overigens praten we niet meer over hermafrodiet maar over 'interseksueel': Mensen die beschikken over zowel mannelijke als vrouwelijke geslachtsorganen worden soms ook tweeslachtig genoemd. Tweeslachtigheid ontstaat vóór de geboorte, door een chromosomale afwijking of een hormonale afwijking. Er wordt onderscheid gemaakt tussen ‘echte’ tweeslachtigheid (mensen die zowel eierstokken als testes hebben) en ‘pseudo’-tweeslachtigheid, (mensen die òf eierstokken òf testes hebben). Zowel‘echte’ als ‘pseudo’-tweeslachtige mensen kunnen zowel mannelijke als vrouwelijke geslachtskenmerken hebben. Tegenwoordig wordt de naam ‘hermafrodiet’ niet meer gebruikt voor mensen. De term is niet correct omdat tweeslachtigheid voor de mens als soort geen kenmerk is, omdat volgens de biologisch betekenis van het woord de beide geslachtsorganen niet alleen aanwezig, maar ook vruchtbaar moeten zijn. Vandaag de dag gebruikt men daarom dan ook de meer correcte benaming 'interseksueel'.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Pelle: Volgens mij was de vraag toch: Hoe ontwikkelen zich de uiterlijke kenmerken? Hier ga je m.i. in je antwoord aan voorbij.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan weet jij niet wat geslachtskenmerken zijn ;) Er is geen vaste wet voor, bij iedereen ontwikkelen die zich anders. Dus soms van beide geslachten, soms ook niet.