Kan iemand mij vertellen of het in Las Vegas homofilie legaal is? Aangezien ik mijn vriend ten huwelijk wil vragen in Las Vegas

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Natuurlijk is homofilie daar legaal, je kunt niet zomaar opgepakt worden als homo in een westers land.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het homohuwelijk is een ander verhaal natuurlijk maar goed je wil hem alleen ten huwelijk vragn. In Nevada mag je homo's niet discrimineren: http://nl.wikipedia.org/wiki/Homohuwelijk_in_de_Verenigde_Staten#Wetgeving_tegen_discriminatie

Toegevoegd na 3 minuten:
Het homohuwelijk is in Nevada dus wel verboden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het verboden zijn van homofilie is gelukkig iets wat niet voorkomt in democratische landen. Helaas zijn er nog wel dictatoriale en absolute regimes waar het daadwerkelijk illegaal is om homo te zijn - alsof je daar ook maar iets aan zou kunnen veranderen: in mijn beleving is dat zoiets als iemand verbieden om man of vrouw te zijn, maar dat is een andere discussie. Daarnaast zijn er landen waarin seksuele handelingen met iemand van hetzelfde geslacht verboden zijn ook bij wederzijdse instemming van meerderjarige partners. Opnieuw komt dat dus niet voor in democratische landen.

In de VS kun je nergens worden opgepakt omdat je homo bent of omdat je homoseksuele betrekkingen hebt. Ook het ten huwelijk vragen van iemand is en blijft een privé-gelegenheid. Zelfs als je dat midden op straat zou doen.

Maar wil je hem er alleen ten huwelijk vragen (om dan vervolgens in Nederland te trouwen), of is je vraag meer of je in Vegas kunt trouwen als homo-stel? Dat laatste is wel een ander verhaal, hoewel je in Las Vegas ook huwelijkssluitingen kunt aanvragen en laten uitvoeren die niet resulteren in een echt (in juridische zin) huwelijk. DIE huwelijken kun je daar ook laten sluiten als homo- of lesbisch stel. Een 'echt' homo-huwelijk, zoals wij dat hier bijvoorbeeld kennen, heeft men in Nevada niet. Wél is er de mogelijkheid van een 'domestic partnership', wat gesloten kan worden voor zowel hetero- als homostellen en dezelfde rechten geeft als een huwelijk - vergelijkbaar met ons geregistreerd partnerschap. Nevada herkent overigens ook elders gesloten huwelijken van homo-partners niet: als je er zou wonen en je dezelfde rechten wilt hebben als gehuwden moet je je dus apart laten registreren als domestic partners.

Maar verboden is het dus zeker niet: noch het zijn van homoseksueel (openlijk of niet), noch het hebben van een homo-partner, noch het (elders) getrouwd zijn als homostel of het aangaan van een 'partnership' of het sluiten van een fun-huwelijk (alleen geldig in Las Vegas zelf) is er verboden. Dus ik zou zeggen: doe gek, pak groot uit - of juist niet, geniet van je reis en laten we hopen dat je vriend 'ja' zegt. Succes!

Toegevoegd na 5 minuten:
Nav bovenstaand antwoord: het homohuwelijk, of het gehuwd zijn als homo-stel is er dus niet verboden, alleen erkent de staat dat niet als huwelijk. Dat betekent niet dat het illegaal is om als elders gehuwd homo-koppel in Nevada te komen en je als zodanig te presenteren of om er een ceremonie te houden die lijkt op een huwelijkssluiting.