Is er een verband tussen seksueel misbruik en autisme?

Het is een misschien een beetje een rare vraag en misschien heb ik het ook niet zo goed verwoord.. Een psychiater vertelde me dat het vaker voorkwam dat iemand met autisme zijn/haar seksuele behoeften (om dat zo maar even te noemen) in zijn/haar naaste omgeving gaat zoeken, omdat ze zo moeilijk contact kunnen maken met anderen. En zo dus iemand kunnen misbruiken, zonder dat ze zelf doorhebben wat voor invloed dat op die ander heeft, waar ze dus niets aan kunnen doen. Ik zou er graag wat meer over willen lezen, maar op internet kan ik er nauwelijks uitgebreide informatie over vinden. Ik vroeg me af of die psychiater gelijk heeft. Mijn ervaring is namelijk dat psychiaters soms gewoon maar wat zeggen terwijl ze niet eens weten of het waar is.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als direct antwoord op je vraag: nee, er is geen verband tussen sexueel misbruik en autisme. En dan specifiek iemand met autisme, die een ander misbruikt. Daar is onderzoek naar gedaan, dat heb ik ook gelezen, maar ik kan het op dit moment nog niet vinden. Ik zoek door voor je, maar wilde eerst een antwoord geven op je vraag. Ik denk, dat juist andersom (mensen die iemand met autisme misbruiken) vaker voorkomt, bijvoorbeeld omdat veel autisten goedgelovig zijn. Ik denk, dat deze psychiater deels gelijk heeft: dat sommige mensen met autisme, vanwege het moeilijker contact kunnen maken, hun partner zoeken in de directe omgeving. Dus bij mensen, die ze al langer kennen. Wat ook mogelijk is, dat is dat iemand met autisme, vanwege het niet goed kunnen inschatten van een ander, te ver door kan gaan. Met als reden, dat signalen van de ander niet goed begrepen/geïnterpreteerd worden. Dat dit meteen misbruik genoemd wordt vind ik te ver gaan, hoewel dat ook vast zal zijn gebeurd. Net zoals mensen zonder autisme anderen kunnen misbruiken. Voorbeelden in het nieuws helaas te over....

Er is geen verband tussen seksueel misbruik en autisme, in die zin dat daders van seksueel misbruik vaker autisme zouden hebben dan niet-daders. De meeste daders van seksueel misbruik 'kicken' juist op macht, daar is bij autistische daders geen sprake van. Er is wel sprake van, dat mensen met autisme seksueel misbruik zouden kunnen plegen zonder dat ze zelf in de gaten hebben dat ze over grenzen heen gaan. Dus puur uit onkunde/onvermogen van hoe je een relatie met iemand aan kunt gaan of door het compleet verkeerd interpreteren van signalen. Er valt een hoop te zeggen over verknipte pedofielen met auti-trekjes (zoals in onderstaande bron ook gebeurt), maar gelukkig zijn dat uitzonderingen en is de pedofilie daar het grootste probleem, niet het autisme. De reacties op het artikel zijn trouwens erg lezenswaardig en er worden ook een aantal goede bronnen genoemd.

Bronnen:
http://nieuwsuur.nl/blog/2010/12/16/gasten...

Omdat, zoals die psychiater al zegt, de autist contactarm is, is het ook zo dat hij/zij zijn seksuele behoeften tracht te bevredigen bij iemand die 'dichtbij' hem/haar staat. Ook weet ik dat op school waar veel autistische mensen op zitten, het zeer vaak gebeurt dat de autistische leerlingen hun medescholieren 'pakken' Dus je ziet, die psychiater praat geen onzin. Zijn bewering klopt inderdaad. Groet, Ton

Mensen met bepaalde vormen van autisme zien grenzen en uitingen van anderen niet/minder goed en gaan daardoor ongewild soms over zowel de eigen grenzen als die van een ander. Dus sexueel grensoverscheidend gedrag komt bij sommige vormen van autisme wel voor maar echt verkrachten zal een autist eerder minder snel doen dan een gemiddelde persoon dan meer. Sexueel misbruik is echter een heel breed begrip. Dat is het autistisch spectrum ook. In zijn algemeniteit zou het dus stigmatiserend en onwaar zijn autisten als potentiele misbruikers te zien. Helaas -en dat weet ik uit ervaring- kan er wel soms gemakkelijker misbruik van autisten gemaakt worden. Daders hebben vaker een narcistisch en/of CD profiel en dat valt niet onder autisme. Deze info kwam naar boven in overleg met een zedenrechercheur en een psychiater. Er zijn overigens ook goede psychiaters die HEEL goed weten waar ze het over hebben EN een rechte rug hebben.

Als er een verband is, zou de causale relatie wel eens omgedraaid kunnen zijn: dat kinderen die seksueel misbruikt worden autisme, of autistisch gedrag beter gezegd, ontwikkelen omdat ze misbruikt worden. Maar ook daar is bij mijn weten geen steekhoudend onderzoek naar gedaan.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100