Is er een verband tussen seksueel misbruik en autisme?

Het is een misschien een beetje een rare vraag en misschien heb ik het ook niet zo goed verwoord.. Een psychiater vertelde me dat het vaker voorkwam dat iemand met autisme zijn/haar seksuele behoeften (om dat zo maar even te noemen) in zijn/haar naaste omgeving gaat zoeken, omdat ze zo moeilijk contact kunnen maken met anderen. En zo dus iemand kunnen misbruiken, zonder dat ze zelf doorhebben wat voor invloed dat op die ander heeft, waar ze dus niets aan kunnen doen. Ik zou er graag wat meer over willen lezen, maar op internet kan ik er nauwelijks uitgebreide informatie over vinden. Ik vroeg me af of die psychiater gelijk heeft. Mijn ervaring is namelijk dat psychiaters soms gewoon maar wat zeggen terwijl ze niet eens weten of het waar is.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goede gedurfde vraag.
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goeie en zeker geen rare vraag! +

Het beste antwoord

Als direct antwoord op je vraag: nee, er is geen verband tussen sexueel misbruik en autisme. En dan specifiek iemand met autisme, die een ander misbruikt.
Daar is onderzoek naar gedaan, dat heb ik ook gelezen, maar ik kan het op dit moment nog niet vinden. Ik zoek door voor je, maar wilde eerst een antwoord geven op je vraag.
Ik denk, dat juist andersom (mensen die iemand met autisme misbruiken) vaker voorkomt, bijvoorbeeld omdat veel autisten goedgelovig zijn.

Ik denk, dat deze psychiater deels gelijk heeft: dat sommige mensen met autisme, vanwege het moeilijker contact kunnen maken, hun partner zoeken in de directe omgeving. Dus bij mensen, die ze al langer kennen.

Wat ook mogelijk is, dat is dat iemand met autisme, vanwege het niet goed kunnen inschatten van een ander, te ver door kan gaan. Met als reden, dat signalen van de ander niet goed begrepen/geïnterpreteerd worden.
Dat dit meteen misbruik genoemd wordt vind ik te ver gaan, hoewel dat ook vast zal zijn gebeurd. Net zoals mensen zonder autisme anderen kunnen misbruiken. Voorbeelden in het nieuws helaas te over....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je schrijft: "Dat dit meteen misbruik genoemd wordt vind ik te ver gaan,"
Mag ik vragen waarom je dat vindt..?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vind ik een goeie vraag....heb ik dus ook even over nagedacht.
Het ligt natuurlijk ook aan de mate van overschrijding...

Misbruik is in mijn ogen met opzet. En ik denk, dat als het uit onvermogen is, dat iemand het niet opzettelijk doet/niet doorheeft, vanwege het niet kunnen zien/invoelen van signalen van de ander, dan vind ik het woord misbruik niet op z'n plaats.
Maar zoals ik al schreef: het ligt ook aan de mate van overschrijding. Als iemand met autisme een ander verkracht, dan is het uiteraard misbruik, net als bij mensen zonder autisme.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het uit onvermogen is, niet opzettelijk.. Dat maakt het toch niet minder erg voor het slachtoffer? Wat mij opvalt (in het algemeen, dus niet bij jou), dat zoiets dan meteen als niet erg wordt bestempeld, omdat de dader er niets aan kon doen. Het slachtoffer moet het dan maar zien te accepteren en mag er verder geen moeite mee hebben, want de dader (alhoewel er dan niet eens sprake is van dader en slachtoffer) kon er immers niets aan doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien is de beperking dan een verzachtende omstandigheid voor de rechter.

En nee hoor: uiteraard absoluut niet voor het slachtoffer!!!!
Zie ook mijn laatste zin in mijn vorige reactie.
Voor het slachtoffer is verkrachting een verkrachting. Ik denk (heb het zelf nooit meegemaakt) dat het voor haar geen ene moer uitmaakt wat de reden of de omstandigheid van de dader is. Dat is een vreselijke en traumatische ervaring. Mag ik je vragen wat de reden is van je vraag?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik stel de vraag vanwege iets wat ik heb meegemaakt en ik vroeg me dus af in hoeverre autisme en rol kon doelen in het gebeuren. Het gaat niet om verkrachting, eerder om aanranding. Maar ik wil er eigenlijk niet teveel over kwijt, vanwege herkenbaarheid (omdat iedereen dit kan lezen).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en rol kon doelen in het gebeuren = een rol kan spelen in het gebeurde
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat ontzetend naar en moeilijk voor je!!!
Ik begrijp nu beter je reactie bij TonRijkers: "Mijn vraag ging over of autisme een rol kan spelen bij seksueel misbruik, in het geval dát een autist een naaste misbruikt." Ik denk, dat autisme een rol kan spelen bij sexueel misbruik in die zin, dat het niet opzettelijk bedoeld is om iemand (het slachtoffer) te benadelen. Dat er dus een miscommunicatie is vanuit de autist bekeken.
M.a.w.: de signalen van het slachtoffer (NEE bijvoorbeeld) worden door de autist niet als dusdanig herkend op dat moment. Dat bijvoorbeeld de focus van de autist op andere punten was en hij niet in staat was om zich te realiseren wat er in de werkelijke wereld gebeurde: dus teveel in zichzelf gekeerd was. Op zo'n moment/situatie kunnen grenzen worden overschreden.
In DIE zin kan de dader er dus misschien inderdaad niks aan doen en is het een daad vanuit onvermogen vanwege de beperking.
Dat is in feite (denk ik) wat je schreef in je tekst onder je vraag over de info van de psychiater en daar ben ik het mee eens.
Bovenstaande is van mij uit gezien zuiver hypothetisch natuurlijk. Er is niet 1 autist gelijk aan een ander. En dit alles staat geheel los van de beleving van het slachtoffer zoals ik al schreef, omdat aanranding vreselijk is en het er niet toe doet waarom het is gebeurd. Dan gaat het om het feit dát het is gebeurd en het slachtoffer zal deze gebeurtenis moeten verwerken.
Je schreef: "Het slachtoffer moet het dan maar zien te accepteren en mag er verder geen moeite mee hebben."
Ik hoop, dat dit niet vanuit deskundige hulpverlening is gezegd. Nog steeds heb ik er geen info over gevonden, maar zal straks nog doorzoeken. Ik heb er namelijk een onderzoek over gelezen, en nog niet eens zo lang geleden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien heb je iets aan onderstaande info. Ik had het eerder gevonden, maar nog niet doorgelezen en nu wel. Dit is niet dat onderzoek wat ik bedoelde, maar schetst wel een beter beeld van wat ik hierboven probeer aan te geven.
En nogmaals: dit staat los van de beleving vanuit het slachtoffer.
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/pedagogiek/35459-autisme-en-seksualiteit.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nouja zeg Bastan: ik zat net te denken om bij jouw antwoord te vragen aan je, of je bij het mijne wilde kijken en je licht erover zou willen laten schijnen!!!
Dank je wel! Heb je gelijk in: NEE is inderdaad vaak genoeg. Ik had beter een iets vager voorbeeld moeten noemen. Het ligt ook zó aan de diagnose en dan daarbij is geen mens gelijk aan een ander.
Ik heb ervaring met mensen met Asperger en PDD-nos en daartussen zit inderdaad een wereld van verschil.
Mijn antwoord heb ik gebaseerd op Asperger, omdat ik daar de meeste ervaring mee heb. Vind jij, dat je misdadig gedrag bij iemand met ASS net als bij iemand zonder ASS kunt beoordelen? En wat vind jij van deze zin van Marit93 uit een bovenstaande reactie: "Wat mij opvalt (in het algemeen, dus niet bij jou), dat zoiets dan meteen als niet erg wordt bestempeld, omdat de dader er niets aan kon doen."

Andere antwoorden (4)

Er is geen verband tussen seksueel misbruik en autisme, in die zin dat daders van seksueel misbruik vaker autisme zouden hebben dan niet-daders.

De meeste daders van seksueel misbruik 'kicken' juist op macht, daar is bij autistische daders geen sprake van.

Er is wel sprake van, dat mensen met autisme seksueel misbruik zouden kunnen plegen zonder dat ze zelf in de gaten hebben dat ze over grenzen heen gaan. Dus puur uit onkunde/onvermogen van hoe je een relatie met iemand aan kunt gaan of door het compleet verkeerd interpreteren van signalen.

Er valt een hoop te zeggen over verknipte pedofielen met auti-trekjes (zoals in onderstaande bron ook gebeurt), maar gelukkig zijn dat uitzonderingen en is de pedofilie daar het grootste probleem, niet het autisme. De reacties op het artikel zijn trouwens erg lezenswaardig en er worden ook een aantal goede bronnen genoemd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+!!!
Omdat, zoals die psychiater al zegt, de autist contactarm is, is het ook zo dat hij/zij zijn seksuele behoeften tracht te bevredigen bij iemand die 'dichtbij' hem/haar staat.

Ook weet ik dat op school waar veel autistische mensen op zitten, het zeer vaak gebeurt dat de autistische leerlingen hun medescholieren 'pakken'

Dus je ziet, die psychiater praat geen onzin. Zijn bewering klopt inderdaad.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heldere uitleg!
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met grote verbijstering heb ik je antwoord gelezen Ton. DE autist ...uh...wie???.... er bestaat niet een DE autist. Mensen met autisme zijn net zo divers als mensen zonder. Contactarm??? Veel mensen met autisme zijn juist totaal niet contactarm. Waar haal je deze generalisatie vandaan? Dus iedere autist probeert sexuele behoeftes te bevredigen bij bekenden???Wooooo heej, dan mag ik wel goed gaan oppassen, want ik ken er vele... Mijn zoon heeft 6 jaar op een school gezeten met veel autisten en mensen met hoorproblemen. Ik heb nog nooit, niet 1x, iets gehoord over het "pakken" danwel "gepakt zijn" van medescholieren. En dat zou ik zeer zeker geweten hebben.
Dus: ik lees heel graag een bron van je, waarin dit fenomeen beschreven staat!!! Ik zal niet zeggen, dat de psychiater van vraagsteller onzin spreekt of dat zijn beweringen niet zouden kloppen: maar bij jouw beweringen klopt er in ieder geval heeeeeel veel niet. @Ed: ???????????????????????????????????????????????
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De ene autist is ook de andere niet! Nogal kort door de bocht deze bewering.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies Lamp, dat schreef ik dus ook:
"DE autist ...uh…wie???.... er bestaat niet een DE autist. Mensen met autisme zijn net zo divers als mensen zonder."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verder heb ik mijn twijfels over het etiket contactarm. De meeste autisten hebben zat contacten, en echt niet alleen familie. Volgens mij bedoelde iemand contactgestoord. En zelfs dan waag ik te betwijfelen of dat leidt tot seksueel misbruik. En wat nu als blijkt dat juist de autisten de misbruikten zijn?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Veel autisten hebben problemen op het sociale gebied. Dat zou je als "contactgestoord" kunnen betitelen....maar inderdaad: is iemand dan meteen een sexueel misbruiker, een autisten- en/of bekenden"pakker" (ik gebruik het woord van TonRijkers)????
JUIST zou ik dan denken, dat mensen met autisme eerder de dupe zouden kunnen worden van smeerlappen, mede vanwege hun vaak voorkomende goedgelovigheid.
Met je eens Lamp!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn vraag ging over of autisme een rol kan spelen bij seksueel misbruik, in het geval dát een autist een naaste misbruikt. Het helpt mij een antwoord op die vraag te hebben. Het was niet mijn bedoeling om te generaliseren, sorry.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Marit93: het gaat mij ook niet om je vraag, maar om dit antwoord.
Ben heel benieuwd of Ton nog reageert!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op regulier onderwijs komt zoiets niet voor? Pffff dom dom dom tom
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@tomrijkers: mijn zoon zit op een speciale HAVO/VWO school voor autisten. Nooit iets gehoord over seksuele handelingen, en het gaat hier toch echt om een meute pubers. Mijn zoon is 'de autist' die al in de stress schiet als iemand een grapje maakt over seks.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De wereld van veel/ sommige autisten is heel erg klein , zo benauwend klein dat een buitenstaander, hier vrijwel niet in binnen komt. Een niet autistisch persoon, heeft in zijn eigen omgeving een ruime keus, om er e.v.t. sexuele handelingen mee te hebben.
Maar ondanks die ruime keus, blijkt het voor velen toch lastig. Een sterk autistisch persoon, heeft in zijn eigen omgeving, maar heel weinig mensen die hij vertrouwt, en ook hij zal in die zeer beperkte omgeving zijn e.v.t. keus moeten maken. Dit is de basis van het antwoord van TonRijkers.
Dit is ook de basis van de deskundige hier, de psychiater!!
Genoemd in de vraag. De formulering van het antwoord van TonRijkers, is recht door zee, maar wel wat ongelukkig.( schokkend) Sexuele handelingen op school bestaan gewoon.
Waarom dus niet voor een autist? Het deel van de tekst van YonRijkers.......het zeer vaak gebeurt dat de autistische leerlingen hun medescholieren ‘pakken’............. geeft een sterk overdreven onechte situatie aan, wat er beter niet had kunnen staan.
Ook ik kan hier niet achter staan, maar het antwoord zelf, blijft goed en correct.
Mocht ik iemand door zijn antwoord te steunen, hebben gekwetst, dan spijt me dat heel erg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Ed: ik was oprecht verbijsterd en geschokt door het antwoord van Ton en daarnaast ook van jouw reactie. Vandaar alle vraagtekens, omdat jij wel zo ongeveer de laatste in mijn idee was, die hiermee akkoord zou kunnen gaan. Autisten, wiens wereld zo klein is, dat vrijwel niemand of helemaal niemand toegang hebben, zitten niet op een school voor mensen met autisme. Het verhaal klopt dus van geen kanten. Sexuele handelingen en mishandelingen op scholen bestaan uiteraard en er zal vast wel eens een autist iemand "gepakt" hebben... maar is dat dan standaard? Kan je dat zo als antwoord geven? Ik vind het generaliserend en echt ten hemel schreiend. Als het onderwerp iemand met een andere huidskleur of een ander geloof zou zijn geweest, dan zou dit antwoord als discriminerend worden bestempeld. Ik vind het antwoord dus van geen kant kloppen, mede vanwege de generalisatie. Bij deze geef ik een zeer gemotiveerde en zelden gegeven - voor dit antwoord, omdat het niet klopt en dus niet waardevol is. Mijn redenen heb ik naar mijn idee duidelijk gegeven. Mocht dat niet zo zijn dan lees ik dat graag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In zijn antwoord en mijn reactie, geven we de enige deskundige hier, n.m.l. de psychiater gelijk.
Je struikelt hier over ongelukkig gekozen teksten, niet over een verkeerd antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry Ed: het antwoord heeft m.i. niets te maken met wat vraagsteller schrijft over de uitleg van de psychiater.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan lees ik iets anders, of begrijp het anders.
Mogelijk bedoel je dat de vraag zelf en de toelichting hierop, niet op elkaar aansluiten.
Op alleen de vraag kan je totaal anders antwoorden dan alleen op de toelichting.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vraag het voor de grap eens na bij Rutger van der Gaag. Of bekijk de film "een zinnenprikkelend leven". De 'omdat'-redenering van Tom klopt gewoon niet. Zelfs al is het kringetje van iemand met autisme vaak wat klein, dan wil dat nog niet zeggen dat autisten hun zinnen maar bot gaan vieren op hun directe omgeving. Het zal best voorkomen, maar het oorzakelijke verband dat in het antwood gesuggereerd wordt, is er volgens mij niet.
Mensen met bepaalde vormen van autisme zien grenzen en uitingen van anderen niet/minder goed en gaan daardoor ongewild soms over zowel de eigen grenzen als die van een ander.
Dus sexueel grensoverscheidend gedrag komt bij sommige vormen van autisme wel voor maar echt verkrachten zal een autist eerder minder snel doen dan een gemiddelde persoon dan meer.

Sexueel misbruik is echter een heel breed begrip.
Dat is het autistisch spectrum ook.

In zijn algemeniteit zou het dus stigmatiserend en onwaar zijn autisten als potentiele misbruikers te zien.

Helaas -en dat weet ik uit ervaring- kan er wel soms gemakkelijker misbruik van autisten gemaakt worden.

Daders hebben vaker een narcistisch en/of CD profiel en dat valt niet onder autisme.

Deze info kwam naar boven in overleg met een zedenrechercheur en een psychiater.

Er zijn overigens ook goede psychiaters die HEEL goed weten waar ze het over hebben EN een rechte rug hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als er een verband is, zou de causale relatie wel eens omgedraaid kunnen zijn: dat kinderen die seksueel misbruikt worden autisme, of autistisch gedrag beter gezegd, ontwikkelen omdat ze misbruikt worden. Maar ook daar is bij mijn weten geen steekhoudend onderzoek naar gedaan.