Waarom is seks zo taboe?

Iedereen doet het, het is de meest populaire sport op aarde maar we mogen er niet over praten want stel je voor.. Stel je wat voor? Ik word echt moe van seksuele taboes! Wat is er nou zo taboe aan seks?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag! Voor mij is het niet taboe, maar voor velen wel. Als ik hier op GV antwoord geef op seksuele vragen, weeg ik mijn woorden ook altijd wat meer: ik draai er niet omheen, maar let op dat wat ik schrijf niet te 'aanstootgevend' is. Soms een lastig evenwicht om te vinden, en dat voor iets dat zo simpel en lekker is!

Het beste antwoord

Dat taboe wordt in bepaalde kringen toegepast en gepropageerd. En het spijt me dat ik het moet zeggen,maar vooral door gelovige mensen,die denken dat sex er alleen maar is om kindjes te produceren en dat je daarbuiten geen plezier mag hebben. Het is natuurlijk ook weer niet zo,dat je aan vrienden en bekenden uitgebreid gaat zitten verteleen welk standje gister avond hebt gemaakt,even min als je gaat vertellen,hoe de boerenkool smaakte en hoe je ze(de boerenkool) hebt klaargemaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (17)

Dankzij 'de kerk' wordt sex gezien als iets wat je alleen doet voor het krijgen van kinderen, en je mag er zowieso geen plezier aan beleven. Voeg hier aantoe dat het alleen voor stellen mag die reeds getrouwd zijn en je hebt een pracht van een onderwerp waar je het niet over hebt.

Ik vrees dat we het taboe op sex-gesprekken aan de kerk te danken hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vind niet dat er nog een taboe op zit,
met veel mensen kan ik er ook gewoon over praten.

ligt er wel aan met wie, niet iedereen hoeft toch te weten wat jullie uitspoken,
ik hoef ook niet zo nodig te weten hoe mijn buren het allemaal doen .
somige dingen moet je gewoon wat privee houden
14 jaar geleden
Nou, het taboe is van sex nu wel zo'n beetje af vind ik.
Als je kijk naar een paar jaar terug, toen zag je niet elke avond pornoreclames de televisie. Nu wel.
Ook denk ik dat ik met mijn ouders al op een heel andere manier over sex praat, dan dat hun met hún ouders deden.

Maar natuurlijk, als je iemand persoonlijk vraagt of zijn/haar partner 'er wat van kan', zal deze eerst wel even raar opkijken, en je wel of niet antwoorden.

De taboe breekt volgens mij een beetje af.. Wie weet mogen we over 20 jaar wel openlijk praten over ejaculaties.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je aan seks komt dan kom je aan de kern van mensen... Als je de seks kunt beheersen in mensen, dan kun je alles met die mensen doen, dan heb je macht...

http://www.gva.be/nieuws/wetenschap/aid888685/mannen-die-naar-borsten-staren-leven-5-jaar-langer.aspx Maar de borst mag niet getoond worden, het gaat over borsten is het dan niet functioneel om er een paar neer te zetten? En als wij mannen ernaar kijken worden we weer een paar maanden ouder, is het dan niet functioneel?... Het is taboe, niets anders...

Hoeveel onzin er niet over geschreven wordt...

Een week eerder stond er dat alle mannen porno op hun pc hadden staan en dus als je die twee wetenschappelijke berichten optelt, dan worden alle mannen dus 5 jaar ouder... En is dat zo? nee vrouwen worden 5 jaar ouder, dus waar halen die vrouwen dan hun 10 extra jaren vandaan? Allemaal onzin dus...

Mensen die zich laten remmen door seksuele wetten, daar heb je totale macht over, dat weten de overheden, dat weten de kerken...

Taboe is het en ik zeg je het wordt totaal taboe... Totaal... In de 80er jaren was seks op de tv, elke avond... En nu, niets meer... Het wordt steeds meer taboe... De maatschappij wordt zieker en zieker...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor sommige mensen die aangeleerd is dat je er niet vrij over kan praten is het taboe .
Maar ik praat er wel open over hoor ,hier thuis ook .Sex is heel normaal .Hoort nu eenmaal bij het leven hihi gelukkig maar.;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt er een beetje aan met wie je praat. In mijn omgeving kan er gewoon vrijelijk over gesproken worden. Ik vind dat er verder geen taboe's zouden moeten zijn op seks en seks gerelateerde onderwerpen. Gelukkig is dat bij de meeste mensen zo. Ik denk dat hier op GV ook gewoon vrij over het onderwerp gesproken kan worden.
Maar als je de pech hebt dat je in een zwarte-kouzen gemeenschap geboren wordt, dan is seks inderdaad een taboe. De waarom vraag kan ik niet beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vermoed dat een groot deel van het taboe te maken heeft met erfrecht in een ver verleden. Je weet altijd wie de moeder van een kind is, maar niet automatisch wie de vader is.

Als je dan culturele/religieuze regels opstelt waardoor je 'van god' of 'als fatsoenlijk mens' alleen seks hebt voor voortplanting met degene met wie je getrouwd bent, worden erfkwesties eenvoudiger.

Je maakt seks dan 'vies', om mensen te ontmoedigen er te veel van te genieten, want dan zouden ze dat genot wel eens ook buitenshuid kunnen zoeken.
Je maakt seks buiten het huwelijk dan 'zondig', zodat mensen bang zijn dat genot toch elders te zoeken.
Je maakt over seks praten taboe, want over seks praten zou mensen maar op rare ideeën brengen.
En tot slot maak je seks voor voortplanting een huwelijkse plicht, want die erfopvolger moet er natuurlijk wel komen.

Ik denk dat die erfkwesties ook de reden zijn waarom in de culturen waar polygamie geaccepteerd is, het vaak alleen gaat om polygynie (één man met meerdere vrouwen) en niet om polyandrie (één vrouw met meerdere mannen) of M/V-groepshuwelijken. Bij één man en meerdere vrouwen is het immers duidelijk wie de vader van eventuele kinderen is.

In deze tijd spelen die erfkwesties natuurlijk amper meer, door de komst van anticonceptiemiddelen. Seks tussen man en vrouw houdt immers niet meer automatisch een grote kans op zwangerschap in. Daarmee valt de belangrijkste reden voor het taboe op seks en monogamie (of polygynie) als norm weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou van mij hoeft het ook echt niet helemaal vrij, ik hoef echt niet van een collega te weten of hij/zij het gister gedaan heeft met wie en hoe, laat maar zeggen als praatje onder de koffie. Taboe is een groot woord maar ook niet alles hoeft op tafel, het is een belevenis tussen mijn partner en mij die ik niet met de hele wereld wil delen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Seks is hier echt geen taboe om over te praten in mijn familie/vriendenkring. Het is maar net hoe je bent opgevoed en waar je woont. Woon je bijvoorbeeld in Staphorst dan is het nogal taboe ja.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet wat er leuk en waarde vermeerderend is aan een seks gesprek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is er leuk en waarde vermeerdering aan een gesprek over het weer/de buurvrouw/je nieuwe fiets/of die dikke wrat in je nek?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is ook geen "gesprek" dat zijn praatjes om de tijd te doden.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En wat is er leuk en waarde vermeerdering aan een gesprek over god of evolutietheorie of iemands mening over de opwarming van de aarde?
seks is geen taboe... de heel tv worde er mee overspoelt, op der adieo op diverze senders veel sekistisch gepraat, op posdters bij stationnen te erotiich getinte reklames, bijna elk tijdschtift schrijft er over, internet is grotendeels seks... hoezo taboe?
of heb ik de vraag verkeerd begrepen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Seks is iets heel intiems, en dat maakt dat veel mensen er gewoon niet over durven of willen praten. Ik denk dat het taboe er wel vanaf is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Over seks praten is praten over eigen intieme zaken binnen je relatie.
Waarom dit een taboe moet heten snap ik niet.
Ik praat net zo min over mijn bankrekeningen, mijn eventuele meningsverschillen en zelfs niet hoe ik denk over een aantal zaken binnen mens en maatschappij.
Gewoon een geheimpje voor een of twee personen..!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Pimstyle;

Uit het feit dat de wereldbevolking nog steeds flink groeit mag je opmaken dat seks absoluut niet taboe is, bijna iedereen doet er immers aan. Over seks, en dan met name over je eigen seksualiteit praten is wat anders. Dat ligt, net zoals veel emotionele zaken in de intieme privésfeer en dat ligt bij veel mensen erg gevoelig. Praten over seks als verschijnsel zie ik dus zeker niet als taboe, maar in het openbaar praten over je eigen emotionele beleving ervan is het tot op zekere hoogte toch nog wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In sommige culturen ligt, uit religieuze of maatschappelijke overtuiging of om culturele reden, een taboe op het openlijk spreken over seksualiteit, of is het beoefenen van seksuele handelingen, of met name geslachtsgemeenschap, buiten het huwelijk verboden. Voor bijvoorbeeld rooms-katholieke geestelijken is het bedrijven van seksuele handelingen geheel verboden; het zogenoemde celibaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk dat het ook te maken heeft met ons schaamtegevoel, alhoewel dat al aardig aan het afnemen is tegenwoordig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Seks is intiem en persoonlijk. Mensen praten niet graag met anderen over intieme en persoonlijke zaken. Zelfs nu traditionele taboes over seks doorbroken zijn, wordt nog niet open over intimiteit gepraat. Als over seks gesproken wordt beperkt zich dat doorgaans tot technische zaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is inderdaad nog steeds taboe. Je kan wel aan collega vragen: Hoe was de vakantie? Maar niet: heb je nog lekker gevreen gisteren? Waarom dat zo is? Omdat het om intieme dingen gaat? Je vraagt ook niet aan iemand: Heb je nog lekker gekakt? Of: hoe vaak maak jij je voorhuid schoon? Of: wat heeft u gegeten dat u zo windering bent? Of: Mag ik aan uw tenen ruiken, ik ben dol op tenenkaas.
Dokters mogen natuurlijk wel naar die intieme dingen vragen.