kan je na iets meer 1 week nadat je onveilig sex heb gehad als een zwangerschaps test doen ?

Kan je iets meer dan week nadat je onveilig sex heb gehad al een zwangerschaps test doen of moet je perse wachten tot de dag dat je menstruatie eigenlijk zou beginnen ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
49.3K
Amadea
12 jaar geleden
Is het nou wel of niet jouw wens om zwanger te zijn? Je vorige vraag hierover maakte dat ook niet duidelijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat is mijn wens
Amadea
12 jaar geleden
Oké, dus eigenlijk bedoel je niet dat je onveilige seks hebt gehad. Maar heb je een vaste partner en een kinderwens, en daarom geen voorbehoedsmiddel gebruikt!

Antwoorden (3)

Als je actief probeert zwanger te raken, kun je het beste 4 à 5 weken na de geslachtsgemeenschap een “reguliere” zwangerschapstest uitvoeren. Meestal is er pas 4 weken na de bevruchting voldoende HCG-hormoon waarneembaar. Er zijn echter ook speciale zwangerschapstests op de markt die al in week 3 betrouwbaar zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het staat in je link maar het klopt gewoon niet. Zwangerschapstesten rekenen niet vanaf de bevruchtingsdag maar met de dag dat je ongesteld zou moeten worden (je weet immers je bevruchtingsdag niet, wel weet men dat je 2 wk na je bevruchtingsdag ongesteld zou moeten worden en daarmee kun je een cyclus van 4 of 5 wk hebben). Elke zwangerschapstest is betrouwbaar op de dag dat je ongesteld zou moeten worden (en vaak ook al eerder) en dat is bij een normale cyclus 14 dg na je bevruchtingsdag. Zolang wachten als in jouw link staat is iets uit de jaren 70 ofzo.
Amadea
12 jaar geleden
Twee weken na je bevruchtingsdag? Na je eisprong, zul je bedoelen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tuurlijk Amadea, ik raak in de war van dat tellen met 'zoveel weken na de bevruchting', alsof je dat weet... Maar inderdaad: elke test is betrouwbaar op de dag dat je ongesteld zou moeten worden, vaak nog wel een paar dagen eerder en dat is 2 wk na je eisprong.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar nogmaals: volgens die bron moet je in week 6-7 in je zwangerschap voor het eerst testen (4-5 wk na de bevruchting) en dat is echt belachelijk laat!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Krol: men heeft hier het dus over week 6/7. Terwijl de testen al betrouwbaar zijn op de dag dat je ongesteld zou moeten worden of eerder (week 4).
Clearblue geeft een 99% garantie als je test op de dag dat je ongesteld zou moeten worden. Als je geld teveel hebt of als je het graag wilt weten kun je tot een dag of 2 eerder testen maar dan moet je NOG een keer testen als je NIET zwanger bent.

Sensitest (link) zegt betrouwbaar genoeg te zijn op vier dagen voor de dag dat je ongesteld moet worden: http://www.sensitest.nl/zwangerschapstest-calculator.php en een gewone winkeltest dus op de dag dat je ongesteld moet worden als je een cyclus van precies 4 wk hebt. http://www.sensitest.nl/zwangerschapstest-calculator.php

Dus: testen mag, maar je zult moeten blijven testen tot de dag dat je ongsteld zou moeten worden als de test negatief is (niet zwanger).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
snap de minnen niet, want ik heb het antwoord twee keer gelezen en kan er niks in ontdekken wat niet zou kloppen?! +dus
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ach gonzo, ik heb bijna de hele tijd minnaars achter me aan.... er zijn hier mensen die het zelfs eerder opvielen dan ik zelf.
Ja, je kan een zwangerschapstest doen na iets meer dan een week na de onveilige seks.

Wanneer de uitslag positief is ben je zwanger, maar wanneer de uitslag negatief is, is dit geen garantie dat je niet zwanger bent.

De zwangerschapstest geeft de uitslag positief als het hcg-hormoon in je urine wordt geconstateerd. Wanneer je zwanger bent, wordt hiervan steeds meer geproduceerd om je zwangerschap in stand te houden. De eerste paar dagen dat je zwanger bent is het nog niet te meten en daarna wordt het gehalte al snel zo hoog dat het te meten is. De meest gangbare tests die te verkrijgen zijn, zijn betrouwbaar wanneer je rond de verwachtte menstruatiedatum test. Er zijn ook tests die beloven dat dit eerder dan die datum kan, omdat deze gevoeliger zijn voor hcg en dus al een positieve uitslag kunnen geven bij veel lagere hoeveelheden van het hormoon in de urine.

Echter kun je je afvragen of dit wel wenselijk is... Stel je voor dat het wat langer duurt dan (laat zeggen) 1-3 maanden voordat je zwanger wordt. Je maakt jezelf helemaal gek door steeds vóór de menstruatiedatum al te testen. Behalve dat het een hoop geld kan kosten, zul je niet voldoende hebben aan slechts één test per maand. Je zou er iedere dag wel één kunnen gebruiken vanaf één week na de seks tot je menstrueert of tot je een positieve uitslag hebt. Wil je dat? Dan moet je dat natuurlijk doen, maar mijns inziens is het beter om te wachten tot je menstruatie uitblijft en dan pas te testen.

Wanneer je normaal gesproken een heel voorspelbare cyclus hebt (op de dag nauwkeurig), dan kun je één dag erna al een test doen. Bij onregelmatiger cyclus, tel je de meest lange cyclus en tel daar dan één of twee dagen bij op. Dan weet je zeker dat je niet teveel tests zal hoeven gebruiken en zit je niet iedere keer in de zenuwen.

Trouwens, door de spanning van wel/niet zwanger zijn, kun je ook iets meer onregelmatig menstrueren.
Maargoed, ik wens jou een spoedige zwangerschap, die voorspoedig zal verlopen! Dat je maar één test nodig zal hebben! ;-)