Hoe kan je het beste beginnen over de pil met je moeder als bijna 16-jarig meisje ?

Ik wil graag aan de pil maar weet niet hoe ik erover moet beginnen, natuurlijk weet ik dat bijna elke vrouw die op de wereld slikt, maartoch. Ik weet niet precies hoe ik dat gesprek zou kunnen starten...
Iets van dat ik een onregelmatigcyclus heb?
Maar ik heb wel het gevoel dat ze het een beetje apart vind omdat ik ook moet opgroeien natuurlijk.. en heb ook een vriendje... Heb al een lange tijd een hele goede sterke relatie met hem.
Kan iemand me een paar goede argumenten vertellen?
Alvast bedankt voor de antwoorden.
oja en ik heb ook een goede moeder-dochter relatie.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.4K

Antwoorden (7)

Als je een goede moeder-dochter relatie hebt kun je gewoon beginnen met 'ma, ik wil eens met je over de pil praten'
Als je 16 bent, en al wat langer een relatie hebt, zal ze eerder blij zijn dan schrikken dat je erover begint.
Beloof haar (en jezelf!) wel dat je ook een condoom gebruikt! Tenzij het je echt om die onregelmatige cyclus gaat natuurlijk :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kleine meisjes worden groot, dat weten moeders heus wel hoor. :)
Gewoon zeggen, ik zou alleen maar trots zijn als mijn kind zoiets met me wilde bespreken. Maar als je niet wilt of durft, kun je gewoon de huisarts vragen hoor, hij zal je gewoon een recept voorschrijven en zal dit niet met je ouders bespreken. Maar bedenk dat je als verstandig gezien zult worden soort aan de pil te gaan.... Maar wat extra bescherming kan nooit kwaad. Succes meid!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi,
Als je een goede moeder-dochter relatie met je moeder hebt zou ik zeggen dat je er het beste gewoon rechtuit met haar over kunt praten. Als mijn dochter 16 is hoop ik ook dat ze daar eerlijk met me over praat maar denk er wel aan de dat de pil niet tegen soa's beschermd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet bepaald een sociaal wenselijk antwoord, maar gewoon niet zeggen. gewoon die pillen kopen... tenzij je wilt dat ma betaald natuurlijk. als ze er achter komt gewoon zeggen dat er toch niks mis mee is... je mag zelf bepalen of je de pil wilt gebruiken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vraagt hoe je het beste kunt beginnen... Wat beoog je voor eindresultaat? Als je moeder opgelucht adem zal halen en trots op je zal zijn, kun je bijvoorbeeld het gesprek beginnen met: "Mam, het is niet aan de orde hoor, maar wat zou je ervan vinden als je jong oma zou worden?" Wanneer de kans groot is dat ze enthousiast reageert, kun je beter een andere openingszin bedenken. Ik denk eerder dat zij zal laten weten dat dit niet haar ideale plaatje zou zijn, maar dat ze wel voor je klaar zou staan, mocht je in die situatie komen.

Dan kun jij de slimme dochter uit gaan hangen, door haar het ideale plaatje weer in haar hoofd te halen:
"Nou, zo denk ik er eigenlijk ook over en daarom wil ik graag aan de pil."

Wanneer je moeder het hier lastig mee heeft (het idee dat haar kleine meisje zich tegen zwangerschap wil beschermen en dus seks heeft/zal hebben) kun je eventuele verzachtende omstandigheden aanbieden:

"Ik heb veel last van de menstruaties en met de pil schijnen de klachten veel minder heftig te zijn."

"Ik heb nogal last van puistjes (als dit ook zo is natuurlijk) en hier wil ik de pil voor gaan slikken."
(Diane35 is bijvoorbeeld ontwikkeld tegen acné en heeft 'toevallig' als zogenaamd neveneffect dat het anticonceptief werkt.)

In ieder geval veel succes met dit gesprek met je moeder!
Ik kan me goed voorstellen dat dit erg lastig voor je is. Hou jezelf maar voor dat anticonceptie voor je moeder allang bekend terrein is. Ze zal er zelf ook de nodige ervaring wel mee hebben. Daarmee is het voor haar wellicht een minder 'heftig' onderwerp dan voor jou. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb nog geen twee maanden geleden voor hetzelfde blok gestaan. Ben ook bijna 16 en heb een lange relatie. Heb aan het eten op een rustige manier gezegd (tegen beide ouders): ik heb een vraag, wat zouden jullie ervan vinden als ik binnenkort naar de dokter zou gaan voor de pil?
eerst wilden ze dit liever niet (te jong blabla), maar ze hebben er over nagedacht en zijn tot de conclusie gekomen dat dit toch beter is, want ze willen geen opa en oma worden, haha. Vandaag naar de dokter geweest, alleen nog beginnen. Is even spannend en een schaam-moment, maar achteraf alleen maar voordeel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
argumenten?

niet liegen maar open en eerlijk zijn.

je moeder weet dat je 16 bent en je een vriendje hebt dus dit vergt geen uitleg lijkt me.

wat je kan doen is vragen aan je moeder: mam, ik zit te denken aan de pil omdat..... (vul in waarom). wat denk jij hiervan?