zijn er maten in condooms?

mijn vriend beweert dat de ene condoom meer spant dan de andere. nochtans zie ik nergens maten vermeld staan op de pakjes.
Bestaan er wel maten in condooms (dus bv S, M, L, XL)?

12 jaar geleden
9.5K

Het beste antwoord

Bij de maat van condooms gaat het om de omtrek van de penis, en niet om de lengte. Immers: een condoom dat te strak zit kan knellen en sneller stuk gaan, een condoom dat te ruim is kan afglijden.
De maten van condooms worden weergegeven als 'nominale breedte', en staat altijd ergens op de verpakking. Dat is de breedte van het condoom (in mm) als het plat op tafel ligt. De meeste condooms zijn 52 tot 56mm breed. Het Duitse merk MySize is gespecialiseerd in verschillende maten condooms en heeft de maten 47, 49, 53, 57, 60, 64 en 69 mm (zie www.mysize-condooms.com).

De lengte van een condoom is iets minder belangrijk:
- indien de penis langer is dan het condoom, dan rol je het condoom gewoon helemaal af, dat is altijd genoeg om goed te blijven zitten.
- indien het condoom langer is dan de penis rol je het gewoon zover als mogelijk af.

De juiste maat kun je bij benadering bepalen door de omtrek van de penis te meten. Op de site dit ik hieronder plak kun je een meetlint vinden waarop je dan gelijk de juiste maat condoom kunt aflezen, maar je kunt ook dit tabelletje gebruiken:

Omtrek tot 10cm: nominale breedte 47mm
Omtrek 10 tot 11cm: nominale breedte 49mm
Omtrek 11 tot 11,5cm: nominale breedte 53mm
Omtrek 11,5 tot 12cm: nominale breedte 57mm
Omtrek 12 tot 13cm: nominale breedte 60mm
Omtrek 13 tot 14cm: nominale breedte 64mm
Omtrek vanaf 14: nominale breedte 69mm
Maar let op: dit zijn de maten ter indicatie. Uiteindelijk blijft het een kwestie van gevoel, het kan best zijn dat één maatje ruimer of smaller toch net iets beter zit.
Vergelijk het maar met schoenen passen :-)

Tot slot nog even dit: de maten in letters zoals bij kleding (S, M, L, XL, enz) gaat bij condooms eigenlijk niet op.
Kijk je bv. naar verschillende typen condooms van het merk Durex, dan hebben de meeste daarvan een nominale breedte van 56mm.
Kijk je dan naar de nominale breedte van Durex Comfort XL dan zie je dat deze een nominale breedte heeft van.... 57mm... slechts 1mm ruimer dus. Maarja... een doosje met de tekst Durex Comfort XL staat natuurlijk wel stoer op je nachtje ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja hoor, die zijn er.
Condoom.klein , middel, groot.
Dus 3 maten,bestel ze alle 3,
en dan passen.

Toegevoegd na 52 seconden:
Sorry ik bedoel ,condoom.nl
12 jaar geleden
zie de site van de condoomfabriek:
"Zorg dat je altijd een goed passend condoom kiest. Condooms zijn er in verschillende maten dus zit een condoom te los of te strak kies dan hieronder de juiste maat!"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vriend heeft gelijk de ene condoom is de andere niet. Zelfs van verschillende merken zit er verschil per maat.
Op de volgende link kun je de beste maat opzoeken.

"zeker weten door zuiver meten" ;-)

Er zijn nogal wat mogelijkheden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van durex heb je de XL. Staat ook op de doos
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn werkgever verkoopt ze. in wel 7 verschillende maten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vanwaar dat minnetje is, dat snap ik niet, van mij een plusje hoor. Leuke site trouwens, kende ik nog niet.