Nee juist niet Fetisjisme is alleen van toepassing op sexueel gebied als het een "sexueel fetijisme" betreft.

Fetisjisme (antropologie) zie bron is weer iets heel iets anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja. Als je een fetisj hebt, word je ergens seksueel opgewonden van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een fetisj is een voorwerp waar een bepaalde macht aan wordt toegekend, zie de bron van Poca.

Een seksuele fetisj wil zeggen dat iemand seksueel opgewonden raakt van niet-menselijke objecten. Iemand die bijvoorbeeld geilt op benen (ik noem maar wat) is geen fetisjist, maar geilt gewoon op benen. Iemand die opgewonden raakt van hoge hakken, van pluche dieren of van wc-rolletjes, zou een fetisj kunnen hebben. Overigens spreken we daar alleen van als die seksuele opwinding voor niet-menselijke objecten ook problemen geeft, zoals beperkingen in het dagelijks (seksueel) functioneren, in de relatie of als iemand er zelf onder lijdt. Niet elke afwijkende voorkeur is dus een fetisj.

Als je vraag is of je ook spreekt van een fetisj in de zin van opgewonden raken van objecten, wanneer iemand niet in seksuele zin opgewonden raakt maar op een andere manier opwinding ervaart of ergens 'in op gaat', ergens 'gek op is' of hoe je het zeggen wilt, dan is het antwoord: nee. Als iemand bijvoorbeeld buitengewoon vrolijk wordt als hij bepaalde voorwerpen ziet, maar daar geen seksuele opwinding bij ervaart, is het geen fetisj.