Ik heb chlamydia wat nu?

Ik had een week geleden de vraag gesteld is dit een soa? Ik kreeg daarna allemaal reacties van mensen. Ik wil jullie hiervoor bedanken! Dit heeft geholpen om de stap te zetten naar de GGD te gaan. Ik werd vandaag gebeld door de GGD en ik heb chlamydia. Echt heel erg schrikken. Ik ga morgen meteen langs de GGD om antibiotica te halen. Weten jullie wanneer de bacterie dan uit mijn lichaam is? En mijn seksuele partners moet ik het vertellen, hoe doe ik dat het beste?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (5)

- tot ongeveer een week na de behandeling ben je nog besmettelijk. Vermijd die tijd seks of gebruik een condoom.

- Dat tweede is lastiger. Ik vind dat je al je voormalige sekspartners moet inlichten hierover. Chlamydia kan leiden tot onvruchtbaarheid en de man waar je mee bent geweest kan ook weer andere meisjes besmetten. Daarnaast is het niet bij je komen aanwaaien mag ik aannemen, maar ben jij ook door iemand besmet. Misschien weet hij dat nog niet ( of wel, en is het zelf een hufter!! )
Het is niet leuk, maar licht iedereen in, dat is wel zo netjes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Chlamydia is goed te behandelen met antibiotica. De behandeling van chlamydia bestaat meestal uit een eenmalige antibioticumkuur. Bij een chlamydia-infectie in de anus is de behandeling meestal een kuur van één tot drie weken. Na een chlamydia-infectie treedt geen natuurlijke afweer op, er ontstaat dus geen bescherming tegen nieuwe infecties. Chlamydia kan hierdoor gemakkelijk opnieuw worden opgelopen. Het is daarom erg belangrijk dat alle seksuele partners worden onderzocht en behandeld. Omdat chlamydia veel voorkomt en je het gemakkelijk opnieuw oploopt, is het verstandig om na een half jaar opnieuw een onderzoek te laten doen, zeker als iemand wisselende sekspartners heeft.

Partnerwaarschuwing

Seksuele partners uit de zes weken voordat de klachten begonnen, moeten op de hoogte worden gebracht. Zij moeten zich ook laten testen en eventueel behandelen. Als er geen klachten zijn, dan moeten alle sekspartners van de laatste zes maanden worden gewaarschuwd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gelukkig is chlamydia goed met antibiotica te behandelen. Meestal krijg je azitromycine (1000 mg in één keer innemen). Tot ongeveer een week daarna is de ziekte mogelijk nog besmettelijk. Vermijd in die periode seksueel contact of gebruik in ieder geval een condoom.

Omdat chlamydia door seksueel contact wordt overgedragen, moet je aan je (vroegere) partner(s) tot in ieder geval een halfjaar terug laten weten dat je chlamydia hebt. De partners kunnen zich dan laten onderzoeken (óók als ze geen klachten hebben) en zo nodig laten behandelen. Dit kan bij hun huisarts of bij een soa-polikliniek. Dit is van belang om te voorkomen dat je opnieuw besmet wordt en dat je partner(s) anderen besmetten.

Als je er tegenop ziet om de eventueel besmette partner(s) zelf te waarschuwen, kun je de GGD vragen dit te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je krijgt 2 pillen, tegelijk innemen, en na pakweg een week ben je overal vanaf. (Wil je voor die tijd om is seks hebben, gebruik dan in elk geval een condoom.)
Ik heb zelf die kuur in februari gehad, geen centje pijn van - wel waren later m'n darmen wat van slag.
Ik liep er al jaren mee, zonder dat ik het wist.
Wat ik vooral merkte was dat ik een week later ineens voelde dat ik al jaren buikpijn had gehad...
Je lijf kan best reageren op die antibiotica, maar vermoedelijk is het deels ook de schrik waardoor je je nu niet lekker voelt.
Bedenk wel: chlamydia is de meest voorkomende SOA, het is geen schande als je hebt, en jij hebt tenminste het lef gehad je te laten onderzoeken zodat je er iets tegen kunt doen.
Ik denk dat je je morgen al een stuk beter voelt.

Je bedpartners kun je zelf informeren - zoek een rustig moment uit en vertel ze simpelweg dat je je wegens klachten hebt laten onderzoeken en dat blijkt dat je een chlamydia-infectie hebt. Zeg dat ze zich moeten laten onderzoeken (huisarts of GGD) en dat ze bij besmetting diezelfde kuur moeten doen als jij (als ze weten dat je alleen 2 pillen moet slikken zal de schrik meevallen vermoedelijk), en hun bedpartners moeten inlichten. Wees erop voorbereid dat het kan zijn dat er glashard gezegd wordt: 'Dat kun je niet van mij hebben' - zelfs als je maar 1 bedpartner hebt gehad. Dan moet je maar bedenken: ik moest hem/haar informeren, dat heb ik gedaan, ik hoop dat z/hij naar de dokter gaat en verder kan ik er weinig aan doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij kan je het beste eerlijk zijn. Zeggen dat je het van iemand hebt gekregen en perongeluk het door gegeven. En dat je niet wil dat die nieuwe personen er nog meer last van krijgen...
Leg uit vat de symptomen zijn en de risico's. En waar ze naar toekunnen met vragen.

Dat is de gemakkelijkste manier...

Sterkte