Ik heb chlamydia wat nu?

Ik had een week geleden de vraag gesteld is dit een soa? Ik kreeg daarna allemaal reacties van mensen. Ik wil jullie hiervoor bedanken! Dit heeft geholpen om de stap te zetten naar de GGD te gaan. Ik werd vandaag gebeld door de GGD en ik heb chlamydia. Echt heel erg schrikken. Ik ga morgen meteen langs de GGD om antibiotica te halen. Weten jullie wanneer de bacterie dan uit mijn lichaam is? En mijn seksuele partners moet ik het vertellen, hoe doe ik dat het beste?

Weet jij het antwoord?

/2500

Gelukkig is chlamydia goed met antibiotica te behandelen. Meestal krijg je azitromycine (1000 mg in één keer innemen). Tot ongeveer een week daarna is de ziekte mogelijk nog besmettelijk. Vermijd in die periode seksueel contact of gebruik in ieder geval een condoom. Omdat chlamydia door seksueel contact wordt overgedragen, moet je aan je (vroegere) partner(s) tot in ieder geval een halfjaar terug laten weten dat je chlamydia hebt. De partners kunnen zich dan laten onderzoeken (óók als ze geen klachten hebben) en zo nodig laten behandelen. Dit kan bij hun huisarts of bij een soa-polikliniek. Dit is van belang om te voorkomen dat je opnieuw besmet wordt en dat je partner(s) anderen besmetten. Als je er tegenop ziet om de eventueel besmette partner(s) zelf te waarschuwen, kun je de GGD vragen dit te doen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100