Veroorzaakt masturberen prostaatkanker?

Toegevoegd na 12 uur:
Eén uwer noemt het een broodje aap verhaal. Het is geen verhaal, maar een simpele vraag en wel naar aanleiding van dit fraaie stukje proza.

Het voordeel van masturbatie is dat er met niemand anders rekening moet worden gehouden. Dat voordeel wordt echter een nadeel wanneer twee partners sexueel niet meer op elkaar ingespeeld raken. Als gevolg van een vertraagde zaadstorting of ejaculatie wordt het bijvoorbeeld bijzonder moeilijk om samen klaar te komen.

5. De relatie tussen masturberen en prostaatkanker is niet helemaal duidelijk

Op dat vlak spreekt de wetenschap geen duidelijke taal. Uit een Australische studie uit 2003 gepubliceerd in BJU International legde een duidelijke link tussen regelmatig ejaculeren en een verminderde kans op prostaatkanker.

In 2004 verscheen er echter een studie in The Journal of the American Medical Association waarbij deze band wordt ontkend.

In januari in BJU International verscheen opnieuw een studie waaruit ditmaal zou blijken dat bij jongeren frequent masturberen het risico op prostaatkanker zou doen toenemen. Bij oudere mannen zou dit niet het geval zijn. Verder onderzoek over dit onderwerp zou zeker welkom zijn.

Bron:http://www.gezondheidsweb.eu/prostaatkanker/masturbatie-kan-prostaatkanker-helpen-voorkomen-maar%E2%80%A6

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.6K
Ritsuka
12 jaar geleden
Volgens mij is het juist goed, alles doorspoelen
Ritsuka
12 jaar geleden
En anders zouden er wel heel veel mannen zijn met kanker :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bij vrouwen in ieder geval niet!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eucalypje, je neemt me de woorden uit de mond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wát een gekke gedachte had jij dan zeg! :OP
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vat hem, zo gek is dat niet, maar er is verschil tussen letterlijk en figuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(dan ben ik toch net zó gek aan het denken!?) ;-) ik snap het verschil en omdat er al zinvolle antwoorden staan gaf ik enkel een reactie (in een flauwe bui)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat er gek aan iets is, is een kwestie van opvatting, (veronderstelde) normen en afspraken.
Dus zo gek waren die gedachten niet.

Het beste antwoord

Nee, er is geen enkel bewijs dat masturberen op de lange termijn schadelijke effecten kan hebben. Modern onderzoek suggereert zelfs dat regelmatige masturbatie bij mannen, het risico op latere leeftijd op prostaatkanker een stuk vermindert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee natuurlijk niet. Kanker is celdeling en heeft niets met masturbatie te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt mastruberen wat je wilt, het is niet ongezond en je kunt er ook geen ziektes van krijgen.
Tja als man als je niet van ophouden weet kan je er een schrale plasser van krijgen maar dat is tijdelijk en geen ziekte.
Hahaha en RSI krijgen van t rukken lijkt me ook niet mogelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kort maar bondig antwoord: Nee, masturberen veroorzaakt geen prostaatkanker!

De vraagstelling is mijns inziens niet helemaal juist, omdat de prostaat niet kan weten of je het zelf of door een ander laat doen... Je zou dus kunnen stellen dat de zaadlozing zelf prostaatkanker zou veroorzaken, wanneer masturberen tot prostaatkanker zou kunnen lijden. Dit is geenzins het geval. Het is juist gezond!

Je zou beter de vraag kunnen stellen of een te weinig gebruikt voortplantingsorgaan van de man tot prostaatkanker kan lijden. De zaadlijders zouden net als urinewegen en andere kanaaltjes regelmatig schoongespoeld moeten worden om ziektekiemen en afvalstoffen (welke op de lange duur de cellen kunnen aantasten) te verwijderen.
Dus bij gebrek aan beter, ga vooral wèl je gang!

Het schijnt zelfs zo te zijn, en dat weet ik niet uit ervaring :-), dat een zaadlozing dusdanig nodig is, dat het lichaam hier zelf voor zorgt (in de vorm van een natte droom) wanneer de zaadlozing te lang wegblijft. Wanneer het menselijk lichaam zó werkt, kun je er zeker van zijn dat deze zaadlozing niet voor niets is en dus een zeker gezondheidsvoordeel heeft ten opzichte van hen die geen zaadlozing hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat is uitgesloten. Het maakt voor de prostaat namelijk geen moer uit of het door hem geproduceerde sap in de vagina van een vrouw of in jouw hand terechtkomt.