Hoe betrouwbaar is de morning-after pil? Zijn er risico's? En hoe gaat 'ie precies te werk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Om het in getallen te noemen. Bewezen is dat de morning after pil 98% betrouwbaar is (dus dat 2 van de 100 vrouwen na correct gebruik van de morning-after pil zwanger geraakt zijn).

Dus ja de Morning After pil is heel erg veilig. Nog 1 procentje veiliger (99%) is het morning after spiraaltje. Echter moet het spiraaltje door een dokter worden aangebracht en dat maakt het wel een stuk lastiger. Het spiraaltje kan wel blijven zitten als anticonceptie.

De morning after pil maakt het baarmoeder slijm "harder" zodat het eitje zich niet kan nestelen in de baarmoeder.

Ook heeft de morning after pil nogal wat bijwerkingen zoals gevoelige borsten, misselijkheid, hoofdpijn, braken, pijn in de onderbuik en bloedingen.

Het beste is om de pil in de ochtend in te nemen. Maar wacht nooit een hele nacht met innemen. Doe het wel zo snel mogelijk (dan maar iets meer kans op bijwerkingen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hier lees je vanalles over de werking van de morning-after pil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is enige discussie geweest over het werkingsmechanisme van de morning-afterpil. Er zijn verschillende hypothesen over, namelijk dat de morning-afterpil de eisprong uit zou stellen, de mogelijkheid voor sperma om de eicel te bereiken zou bemoeilijken of innesteling van een bevruchte eicel zou voorkomen. Er is alleen overtuigend bewijs voor het eerste mechanisme, dus uitstel van ovulatie.[1] De morning-afterpil kan geen miskraam veroorzaken, maar voorkomt bevruchting, net als andere vormen van anticonceptie. De morning-afterpil bevat een bepaald hormoon (progestageen) dat de eicel tegenhoudt om zich in de baarmoeder te plaatsen.