Is endometriose het zelfde als een cyste ?

Ik heb pas een gynaecologische onderzoek gehad en hijzij dat ik een cyste had.(met een kijkbuis via mijn vagina)
En er hoeft niks aan gedaan te worden zag er goed uit.
Maar nu denk ik misschien heb ik wel een endometriose , want ik was al 2 dagen aan het menstrueren en kreeg gisteren ineens een hele heftige pijn in mijn vagina en vanaf vandaag heb ik ineens zwartbloed in plaats van rode bloed.
En ik had vorige week een hele zware rug pijn wat ik nooit heb zo zwaar dat ik amper wat kon doen en ik ben zo erg moe ik val soms gewoon inslaap.
IK ben van de moeheid.

Toegevoegd na 7 minuten:
zou het ook kunnen dat ik niet aan het menstrueren ben,maar dat ik bloedingen heb omdat ik misschien endometriose heb.
Want mijn menstruatie moest pas over ruim een week a 2 weken komen.
En normaal krijg ik pijn in mijn borsten vlakvoor ik moet menstrueeren en had dat nu niet.

Toegevoegd na 17 minuten:
Bedankt alle 2 voor jullie reactie mijn gynaecoloog is op vakantie en komt over/binnen 2 weken terug.
Of ik wacht tot ik opgeroepen wordt voor een tvt behandeling, want dat krijg ik ook rond half juni als hij dus terug is van vakantie.

Maar als ik zo moe blijf ga ik toch maar ff aankloppen bij het zkh.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee,
Endometriose is niet hetzelfde als een cyste. Laat je informeren door de gynaecoloog,huisarts of zoek het op, op het internet, succes

Het beste antwoord

Ik heb zelf al jaren Endometriose en cysten hebben wel degelijk te maken met Endometriose. Deze cysten zitten op de eierstokken en noemt men Chocolade-cysten omdat ze gevuld zijn met oud bloed.
Menstruaties zijn zwaar,hevig,pijnlijk en langdurig en rugpijn,vermoeidheid en pijn in de benen en darmen kunnen daarbij voorkomen.
De pijnaanval die je beschrijft had ik ook regelmatig voordat ik medicatie kreeg.
De pijn is zeer hevig en het zweet breekt je uit,ik kan dan niet meer lopen of zitten en weet niet waar ik het zoeken moet. De aanvallen kunnen kort duren maar ook uren aanhouden. Vermoeidheid hoort ook zeker bij het ziektebeeld
Ik herken veel in je verhaal en ik raad je aan om naar de huisarts te gaan aangezien je gynaecoloog nog op vakantie is. De huisarts kan je alvast adequate pijnstilling geven totdat je bij de gynaecoloog terecht kunt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Endometriose is een chronische ziekte waarbij het weefsel dat normaal de binnenkant van de baarmoeder bekleedt (endometrium), groeit op plaatsen buiten de baarmoeder.
Ik denk niet dat jouw klachter daarmee te maken hebben. Kan het zijn dat je een buitenbaarmoederlijke zwangerschap hebt? In elk geval zijn deze verschijnselen een zeer goede reden om onmiddellijk een dokter te raadplegen. De moeheid kan door bloedverlies komen al dan niet in de buikholte of door bloedverlies via de vagina.

Toegevoegd na 55 seconden:
klachter = klachten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben 10 jaar geleden gesteriliseerd dus ik weet niet of je dan een buitenbaartmoederlijke zwangerschap kan krijgen.
Die pijn was heel kort en heel heftig het was niet te beschrijven die pijn. ALvast bedankt voor u reactie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De pijn kan komen door bloed dat ergens op drukt. Ik zou echt morgen naar de dokter gaan als ik u was.
Een cyste is een holte met vocht en lijkt totaal niet op endometriose. Het lijkt me dus sterk dat de arts die jouw echo-onderzoek heeft uitgevoerd een verkeerde diagnose heeft gesteld. Het kan dus zijn dat je klachten losstaan van de cyste en veroorzaakt worden door iets anders. Om daarachter te komen kun je het beste naar je huisarts gaan. Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met zulke pijn en deze klachten NIET wachten tot je gynaecoloog terug is, maar direct je huisarts bellen.
Het kan zijn dat de cyste geknapt is, dat kan op zich niet veel kwaad, maar daar moet wel naar gekeken worden.
Zwart bloed is oud bloed, dus je moet weten waar dat vandaan komt, en via een bezoek aan de dokter kun je ook pijnstillers krijgen.
Niet aarzelen, nu bellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord Hippo!