Stel je vingert een een meisje maar er zit een een klein wondje in je vinger kan je dan ook een SOA krijgen?

Dan probeer je nog slim te zijn door het veilig te doen en dan krijg je een SOA door vingeren kan dat. Ik wil het gewoon weten niet dat ik die situatie heb alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8K

Het beste antwoord

Als je met een open wond in contact komt met een besmettingshaard, dan is de kans aanwezig dat je ook besmet wordt.

Een klein wondje aan een vinger is in de regel geen 'open wond' maar het is en blijft een risico.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tnx

Andere antwoorden (3)

Ik weet het niet zeker maar ik denk van wel
Soa's Zit in je bloed en als er wat bloed erbij komt kan het best
(denk ik)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat het niet kan. soa staat voor sexueel overdraagbare aandoening. hiermee wordt bedoelt dat de aandoening alleen door geslachtgemeenschap overgedragen kan worden. daarom zie je ook vaak dat ze het hebben over soa's EN aids. dit omdat in tegenstelling tot soa's aids wel op andere manieren overdraagbaar is.

met betrekking tot jou voorbeeld. besmetting via een open wond op je vinger. dan zou ik dus ook een soa kunnen krijgen door bloedcontact ? dan heb ik een soa terwijl ik geen sexueel contact heb gehad... nee ik denk dat het niet kan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dus als ik het goed begrijp zou ik bijvoorbeeld gonorroe kunnen krijgen door een bloedcontact ?? niet aanvallend bedoeld hoor maar klinkt een beetje onlogisch. en zoals ik in me antwordt al beschreef vaak hebben ze het over soa's en AIDS omdat aids niet erkent wordt als soa omdat het ook via bloed over te dragen is. maar ik weet het niet zeker
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heb even zitten googelen en volgens wikipedia verschild het dus per soa. sommige wel sommige niet. je had gelijk frizzy. http://nl.wikipedia.org/wiki/Seksueel_overdraagbare_aandoening
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oei, nee, SOA betekent pertinent *niet* dat iets alléén door geslachtsgemeenschap overdraagbaar is. Bijvoorbeeld Hepatitis B kun je al oplopen van een gedeeld nagelschaartje. En bij de mééste SOA's is orale seks (da's ook geen geslachtsgemeenschap) ook een risicogedraging.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn toch ook junks die ziek worden door vuile besmette naalden?
Van Wikipedia:
"Een seksueel overdraagbare aandoening (soa), vroeger ook wel bekend als venerische ziekte, is een ziekte die vooral wordt overgedragen door seksueel contact (gewoonlijk geslachtsgemeenschap, orale seks of anale seks).

De ziekteverwekker van een soa kan zich bijvoorbeeld bevinden in het slijm van de vagina, of in het sperma of achter de voorhuid. Wanneer contact wordt gemaakt met een partner kan de ziekteverwekker worden overgedragen. Daarvoor is soms een wondje nodig bij de ontvanger, maar dat is lang niet altijd het geval. Veel soa's zijn ook wel op andere wijze overdraagbaar, bijvoorbeeld door intraveneus druggebruik, intiem maar niet seksueel contact, of door bloedtransfusies."

Hieruit blijkt dat het kán dat soa's worden overgedragen via andere wegen dan via geslachtsgemeenschap. Desalniettemin denk ik dat je een flink gapende wond op je vinger moet hebben, wil dat gebeuren. De huid op je vinger is veel taaier dan de slijmvliezen van de vagina, of de huid op de eikel. Om zo bloedcontact te maken, moet je daarom wel erg je best doen.

Maar better safe than sorry: heb je een nieuw vriendinnetje en hebben jullie beide al meerdere bedgenoten gehad, doe dan gezellig samen een SOA-test. Dan weet je zeker dat die vinger van jou geen problemen gaat opleveren.