hoe kom je erachter dat iemand verkracht is.

Ik wil weten hoe je kan achter halen of iemand verkracht is

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K

Antwoorden (10)

Dat kan alleen een arts of het moet zijn dat je een inwendig onderzoek mag doen bij het slachtoffer.;)
13 jaar geleden
Vragen.
Maar niet ieder slachtoffer zal daar even open over zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is heel moeilijk. Dat zal in eerste instantie zijn omdat die persoon het jou vertelt. Welllicht dat een psychiater het er uit kan peuteren bij iemand die het (nog) niet wil vertellen. Maar voor een leuk is dit erg moeilijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat bedoel je met "Maar voor een leuk is dit erg moeilijk"?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
leuk = leek, typefoutje...
Als diegene het niet spontaan verteld is het erg moeilijk. Je kan uitspraken proberen uit te lokken door een verhaal te vertellen. Ja kan ook de hulp inroepen van iemand die vertrouwd is met het eventuele slachtoffer waar ze makkelijk mee praat. Gezien je andere vraag, is het mogelijk dat er op school met de leerkracht overlegd wordt of die gedragsverandering heeft gezien?

Is een lastige kwestie, en een moeilijk antwoord. Blijf er vooral niet mee rondlopen maar zoek hulp om dit opgelost te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zult moeten achterhalen of er penetratie heeft plaatsgevonden en of dit tegen de wil van die persoon was.
Dus een combinatie van een medisch onderzoek en het verhaal van die persoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de eerste plaats idd praten en dus vragen...op het voor jouw gevoel juiste moment, rechtstreeks zijn, dus bijvoorbeeld; je spreekt uit dat je het gevoel heb, dat hij/zij ergens mee zit, en dat jouw gevoel is dat hij/zij verkracht is...Wil degene niets zeggen dan kan soms bepaald gedrag erop wijzen, maar ik neem aan dat je daarin niet gespecialiseerd bent, dus dat is heel lastig. Iemand kan zich zoveel maskers aanmeten, juist omdat de verkrachting bij het slachtoffer veel schaamte en schuldgevoel veroorzaakt.

Als je het gevoel hebt dat er iets met iemand gebeurd is, en waarvan jij het gevoel hebt dat hij/zij verkracht is, laat dan merken dat ongeacht wat jij er bent, en zijn/haar vertrouwen, geheim veilig bij je is. Mss komt het dan zover dat ze je vertrouwd, maar als zij/hij verkracht is, dan zal het vertrouwen heel moeizaam verlopen, dus heb daarin geduld, en liefde daar kom je het verst mee...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In 9 van de 10 gevallen zie je een (duidelijke) verandering in het gedragspatroon van die persoon, ze keren in zichzelf, willen minder praten, en vermijden lichamelijk contact omdat ze er in hun hoofd echt wel mee bezig blijven. het is niet iets wat je even van je af zet...
Bespeur je een verandering kan je voorzichtig proberen om wat vragen te stellen, al krijg je meestal niet veel informatie.
Ik heb het meegemaakt met een ex, en het heeft dik een jaar geduurd voordat er uberhaupt wat van het verhaal loskwam.
het belangrijkste is dat je onthoudt dat je de persoon niet kan dwingen om te praten, en aandringen heeft meestal een averechts effect.
het is als ik het zo mag zeggen, een klote situatie voor de persoon in kwestie en iedereen die begaan is met die persoon.

Tijd heelt alle wonden...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoe je dat kan zien ??
ze word stiller dan gewoon en als er bijvoorbeeld een jongen aan een meisje komt die verkracht is zie je aan haar gezicht
ze kan er heel ongemakkelijk moeilijk en bang bij kijken

succes ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou kunnen ervaren dat je kind is veranderd, van open naar gesloten. Soms kan het kind dingen gaan doen die vreemd zijn: (wandelen in een overhemd met korte mouwen in de vrieskou van - 10 b.v.) Soms worden de bewegingen van het kind anders, lopen ze overal tegen aan, laten veel vallen. Het kan lang duren voor ze er zelf iets over willen zeggen, ook al omdat ze bang zijn dat ze niet geloofd worden en absoluut hun verhaal niet bij de politie willen aangeven omdat ze misschien daar nare verhalen van anderen over gehoord hebben (die verhalen hoeven niet te kloppen (of wel) maar ze kunnen een mede oorzaak zijn om te zwijgen, buiten de schaamte om en de enorme vernedering.
Belangrijk is dat je hen een veilig gevoel geeft en dat je ze laat weten dat je er voor ze bent en je vermoeden laat weten als het de juiste tijd is.
13 jaar geleden
Het verschil tussen aanranding en verkrachting is dat bij een verkrachting sprake is van binnendringen van het lichaam en bij aanranding niet.

Harde bewijzen:
Verwondingen, sperma sporen, beeldmateriaal, getuigen.