Ik heb angst voor intimiteit? Hoe komt dit? Id dit erg en hoe los ik het op?

Ik ben een jongen van 19 jaar.

Er is niks in mijn verleden gebeurt van sexuele misbruik en het is ook geen taboe geweest maar toch heb ik er angst van.. Telkens als ik porno kijk voel ik me angstig en voel ik me weken depressief en angstig...

Heb overlaats een one night stand gehad(puur omdat ik niet zoveel aan sex denk kan ik makkelijker met vrouwen praten) maar ik kreeg erna bijna een hardinfart heb er meer dan een maand voor nodig gehad om het te vergeten....

IK heb deze vraag al ongeveer gesteld binnen een relatie wanneer ik verliefd ben heb ik er minder last van maar als nog het speelt wel mee.

Ik merk telkens hoe minder ik aan sex denk of doe hoe gelukkiger ik ben........ En telkens als het deel sex/porno en ik denk er ook niet zo veel aan door mijn laag libido maar toch. intimiteit komt voel ik me slecht en wordt ik bijna depresief...

Hoe komt dit en is dit een probleem zo ja hoe los ik het op :( of komt het gewoon dat ik een laag libido heb?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Als dit zo'n probleem voor je is en zulke heftige reacties bij je teweeg brengt lijkt mij het verstandig om een goede hulpverlener (bijv. psychotherapeut of sexuoloog) te raadplegen. Dit is niet iets dat je even via een vraag bij GV kunt "oplossen".

Ga naar je huisarts en vraag om een verwijzing. Het is echt niet iets om je voor te schamen. Er zijn een heleboel mensen met klachten zoals jij die beschrijft. En je hebt nog een heel leven voor je (hopelijk vol liefde en geluk).

Je bent echt niet gek, zorg goed voor jezelf en vraag hulp!

Toegevoegd na 5 minuten:
Als ik het zo lees lijkt het op "erotofobie". Maar ik ben geen professional.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Erotofobie

Toegevoegd na 43 minuten:
Kijk hier ook eens voor meer info en contact met mensen die ook last hebben van angsten en fobieen: http://www.angststoornis.com/phpbb2/viewtopic.php?f=6&t=2172
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan een onzekerheid bij je zijn waarmee je (nog) niet zo goed uit de voeten kunt. Hindert niet. Komt wel. Wanneer je de ware voorbij komt dan zit je hart vol verliefdheid en heeft even geen plaats voor angst.
Volgens mij is jou angst een angst die veel jongeren hebben maar jij komt er voor uit. Knap!
Het komt allemaal wel goed en er is niks mis met je!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is dit niet wat puberale onzekerheid (waar je op zich gelijk in hebt dat pubers dat kunnen hebben) maar serieuze angstklachten. Die gaan niet weg door een verliefdheid. Als hij het heeft over weken vol angstklachten en depressieve gevoelens lijkt me dit iets om naar te laten kijken door een hulpverlener.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Angsten kunnen "zomaar" uit het niets opdoemen. Dat is juist het angstige ervan. Dat je in het verleden niet gehad hebt zegt niet zoveel. Je kunt op elke leeftijd op elk moment een angst ontwikkelen.