Waarom kan ik slecht onthouden?

Sinds mijn echtgenoot is overleden (bijna 2 jaar) kan ik heel slecht dingen onthouden/opslaan. Moet ik me hier zorgen over maken ? Is super vervelend.

3 maanden geleden
in: Psyche
fremar
3 maanden geleden
hoe oud bent u?
LeonardN
3 maanden geleden
https://overpalliatievezorg.nl/naasten/rouw-bij-nabestaanden "
Het kan ook zijn dat je moeite hebt om je te concentreren of dat je merkt dat je geheugen achteruitgaat. Soms verandert je gedrag ook; je wordt bijvoorbeeld heel erg actief of juist erg lusteloos. Jouw leven is verandert en dit zijn allemaal dingen die bij het rouwproces horen. Je hoeft je hier dus geen zorgen om te maken.
"

Antwoorden (2)

Veel mensen merken wanneer ze ouder worden, dat ze vaker iets vergeten. De belangrijkste oorzaak hiervoor is dat het tempo van het geheugen verandert. Met het ouder worden gaat alles meer tijd kosten. Het geheugen heeft dan meer tijd nodig om informatie op te slaan of om herinneringen weer op te halen. Ten tweede hebben ouderen meer moeite met het vasthouden van de aandacht. Het lukt niet meer goed om twee dingen tegelijk te doen en concentreren gaat moeilijker. Hierdoor wordt informatie minder goed opgeslagen in het geheugen.
Mensen die zich snel zorgen maken, veel stress hebben en piekeren, een grote tegenslag te verduren hebben of depressief zijn, kunnen hierdoor zó in beslag worden genomen dat er in hun hoofd als het ware geen plaats meer is voor andere dingen. Geheugenproblemen door teveel zorgen zijn in principe onschuldig. Over het algemeen verdwijnen de klachten vanzelf wanneer de zorgen minder worden.
Toegevoegd op 15 januari 2024 17:21: tekst
fremar
3 maanden geleden
Het is goed mogelijk dat u geheugenproblemen heeft gekregen na het overlijden van uw echtgenoot, maar er kan natuurlijk ook een andere oorzaak zijn (of een combinatie).
Maakt u zich veel zorgen, ga dan eens praten met de huisarts.
Want, zorgen maken over uw geheugen, kan ook weer een negatieve invloed hebben hierop.

Een overlijden geeft heel veel stress.
Misschien is er ook een fase van ziekte geweest voor het overlijden. Ook dat geeft stress. Veel stress kan zelfs leiden tot een burn-out.

Stress geeft lichamelijke en/of psychische klachten.
Eén van deze klachten is inderdaad geheugenproblemen.
Zorgen maken hierover geeft weer stress en werkt averechts.

Kortom,
Een bezoekje aan de huisarts kan nooit kwaad.
Al is het om te bevestigen dat dit inderdaad kan gebeuren na het verlies van een dierbare. Zo kan wellicht de vicieuze cirkel doorbroken worden.
3 maanden geleden