Is het normaal om geen jeugdherinneringen te hebben?

Ik heb jeugdherinneringen. Met zekerheid vanaf mijn vijfde, een paar zelfs vanaf mijn vierde. Van daarna (zeg zes tot twaalf) weet ik nog veel: plekken, mensen, gebeurtenissen.

Ik dacht dat dat normaal is.

Mijn partner heeft echter geen enkele jeugdherinnering. Pas vanaf ongeveer de middelbare school.

Is dat normaal? Of is het een aanwijzijng dat er psychologisch iets aan de hand zou kunnen zijn?

Cryofiel
5 maanden geleden
in: Psyche
3.7K
Amadea
5 maanden geleden
Het zou kunnen betekenen dat er in haar/zijn jeugd zulke nare gebeurtenissen waren dat die zijn verdrongen. Want inderdaad, een gemiddeld mens kan zich vanaf het vierde levensjaar dingen herinneren.
tinus1969
5 maanden geleden
Of juist dat er in die jeugd nooit iets is gebeurd.
Het idee van verdrongen herinneringen blijft populair maar er is maar weinig bewijs voor dat het (veel) voorkomt.
SimonV
5 maanden geleden
Je hersens kunnen niet alles opslaan. Leuke en vervelende herinneringen worden sneller onthouden. Traumatische gebeurtenissen worden soms fragmentarisch in de hersens opgeslagen en verdrongen als er op dat moment niet bewust mee te leven valt.
Zie ook:
https://www.wikihow.com/Why-Can%27t-I-Remember-My-Childhood-and-Teenage-Years
erotisi
5 maanden geleden
Soms moet het geheugen ook wat gestimuleerd worden. Heeft die persoon geen foto's van vroeger die herinneringen oproepen?
Cryofiel
5 maanden geleden
Ja, er zijn foto's van vroeger. Die roepen wel herinneringen op, maar dan wel met de vraag of dat echte eigen herinneringen zijn, of pseudo-herinneringen die pas later zijn geconstrueerd op basis van die foto's.

Ik heb zelf ook van die mogelijk pseudo-herinneringen. Toen ik vier of vijf was, zijn mijn amandelen operatief verwijderd. Een deel van die herinneringen zijn authentiek, omdat ze of door de ogen van een klein kind zijn gezien, of omdat het dingen betreft waar mijn moeder niet bij was. Een ander deel is waarschijnlijk achteraf aangepraat, bijvoorbeeld dat ik zo blij was dat ik na afloop zoveel ijs mocht eten als ik wilde. Ik heb geen gevoel bij die herinnering, ik weet wel dat mijn moeder dat heel vaak heeft verteld - vandaar dat ik vermoed dat dat geen echte eigen herinnerinng is.
SimonV
5 maanden geleden
Misschien zijn er signalen dat er iets ernstigs gebeurd kan zijn, zoals totaal gebrek aan angst of juist vermijdingsgedrag, overdreven angsten.
Je partner komt uit een hecht, warm gezin?
Cryofiel
5 maanden geleden
Er waren zeker problemen, maar die dateren eerder van ná de vriegere jeugd. Die begonnen juist rond het twaalfde levensjaar.
SimonV
5 maanden geleden
ALS er eerder problemen waren, heeft je partner hier dus geen herinneringen van.
erotisi
5 maanden geleden
Uit ieder ‘gezond brein’ – waarbij geen sprake is van dementie – verdwijnt iedere dag informatie. Bij de één gebeurt dat vaker dan bij de ander. Dit komt onder meer doordat nieuwe herinneringen als het ware oude herinneringen wegdrukken. Dat is prima; het is tenslotte ook niet nuttig om alles te onthouden. Het brein maakt daarin zelf een selectie. Onder andere het concentratievermogen speelt daarbij een rol. Hoe meer aandacht we aan iets besteden, hoe beter we het (over het algemeen) onthouden. “Daarnaast is de context waarin we zaken meemaken van belang”, zegt klinisch neuropsycholoog Sonja Verstraeten. “Een gebeurtenis met een emotionele lading wordt doorgaans beter onthouden dan een meer neutrale ervaring.

Antwoorden (1)

Hallo zover ik weet heb je sowieso geen duidelijke herinneringen voor je derde levensjaar. Na die tijd kan dat wel maar bij mij zijn dat dingen die of veel indruk hebben gemaakt of die ik later nog op foto's heb gezien waardoor de herinneringen weer omhoog kwamen. Het kan dus heel normaal zijn dat je weinig jeugdherinneringen hebt. Misschien samen een keer foto's bekijken en kijken wat er opkomt?
5 maanden geleden