Hoe kan ik aanleren om straatlawaai mentaal te verdragen?

Goedemiddag, ik zou graag tips willen over hoe je je geest rustig kan maken bij straatlawaai. Het zit nl zo: wij wonen in een woonwijk maar er is enorm veel sluipverkeer en gewoon verkeer gekomen de laatste 10 jaar. De gemeente heeft ANPR camera's geplaatst zodat een aantal bewoners van de gemeente doorgang hebben. Wie geen doorgang heeft, kan een paar straten rondrijden. Rijd je toch door, heb je een boete. De regeling gold 7/7 tijdens 4 en een half uur per dag. Voor de wijk was dit een grote verbetering. Nu hadden we ten minste een paar uur rust. Na veel klachten van mensen buiten de wijk besliste de gemeente om de camera's tijdens het weekend niet te gebruiken en binnenkort óók niet tijdens de schoolvakanties. Dit zou uitkomen op ongeveer de helft van de dagen per jaar geen camera's en dus enorm veel verkeer. Verhuizen is financieel geen optie, mettertijd kunnen we eventueel geluidswerend glas laten plaatsen maar ik zou me nu graag geestelijk rustig willen maken want het is zover gekomen dat ik niet graag thuis ben en dat ik tegen het weekend op zie. Ik fixeer me op elk (auto)geluid dat van de straat komt. Ik hoor binnen de auto's al op meters afstand en ik voel zelfs de vibraties nog vóór de auto ons huis passeert. Ik kan zo niet verder. Ik besef ook dat dit voor een groot deel bij mezelf ligt omdat ik me er zó hard op fixeer.
Daarom mijn vraag of iemand een methode, tip of eender wat heeft om me niet langer hierop te fixeren.
Alvast bedankt voor jullie info.

2 jaar geleden
in: Psyche
2.8K
Ritsuka
2 jaar geleden
Je hebt tegenwoordig geluidswerende gordijnen, Ikea dacht ik
Amadea
2 jaar geleden
Bij mijzelf helpt het om er geluid "tegenaan te gooien". Door bijvoorbeeld mijn favoriete muziek op te zetten of de ventilator te laten draaien kan het lawaai zowel letterlijk als figuurlijk overstemd worden. Als je geniet van mooie muziek dan stoort de straatherrie niet meer.
Yv50
2 jaar geleden
Bedankt voor de reacties en tips iedereen.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Goed voor je lichaam zorgen kan enigszins schelen. Stofjes die je zenuwstelsel ondersteunen, zoals magnesium. Yoga kan helpen om beter bij jezelf te blijven. Verder zijn er apparaatjes op batterijen, in principe bedoeld voor kinderen, met allerlei natuurgeluiden. Leidt een beetje af van andere geluiden.
Verhuizen hoeft niet altijd veel te kosten maar wat voor de een weinig is, is voor een ander nog teveel.

Antwoorden (1)

Geluidshinder heeft vaak helemaal niets van doen met de sterkte van het geluid. Geluidsoverlast is in feite dan ook een verkeerde benaming. Het is namelijk bijna nooit het volume dat irritatie geeft. Het is meestal de onverschillige houding van de veroorzaker van het geluid jegens ons, die tot ergernis en woede leidt. Zoals hier de gemeente.
Vandaar dat bijvoorbeeld werknemers in ploegendienst overdag vaak door geluiden heen kunnen slapen, waar ze ’s-nachts geërgerd wakker van zouden liggen.
Ander voorbeeld: wat is er niet heerlijker dan op de camping wakker te worden van het ontspannende geluid van zingende vogels. We liggen er in onze slaapzak van te genieten of dommelen nog even heerlijk weg. Maar daarentegen zouden we reuze boos worden als we er achter kwamen dat het vogelgeluid niet van levende tsjilpende vogels afkomstig was, maar van een geluidsinstallatie in de tent van onze buurman. Het overduidelijke bewijs dat de veroorzaker de werkelijke bron van de overlast is en meestal niet het geluid zelf.

Wat je zou kunnen doen: accepteren dat het niet anders is. Je richten op leuke afleiding in plaats van alert te zijn op de aankomende vibraties van een volgende auto. Ik kan me niet voorstellen dat je als ergens ingespannen mee bezig bent, je ook nog kunt fixeren op straatlawaai.
Aan het lawaai zelf kun je weinig veranderen, wel aan de gedachten en gevoelens die dit oproept. Probeer je schouders ervoor op te halen en er boven te staan.
Misschien kan mindfulness hierbij helpen:
https://mindfulnetwerk.nl/blogbericht/help-een-geluid-hoe-mindfulness-kan-helpen-bij-hinderlijke-geluiden/
Ikzelf heb ook de neiging me te ergeren aan geluidsoverlast. Hoe meer ik echter besef dat irritatie eigenlijk een keuze is en het ook mogelijk is er geen (groter) drama van te maken, hoe gemakkelijker ik er mee om kan gaan.
Toegevoegd op 29 januari 2022 14:57: tekst
SimonV