Weet iemand wat ik moet doen tegen mijn prikangst?

Hoi.. ik ben 16 jaar en heb volgende week mijn eerste corona vaccinatie, maar ik heb een grote angst voor prikken. Ik weet dat de prik niet verplicht is, maar ik wil ook niemand besmetten.
Ik zag net een video van een vaccinatie en moest al huilen bij het idee dat ze dat volgende week bij mij doen.. gewoon het idee dat ze een naakd door je huid heen doen.. heeft iemand tips voor mij?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Psyche
1.3K
ronron1212
2 jaar geleden
Gewoon gaan zitten en de andere kant opkijken dan zie je en voel je niets het is gebeurt zonder dat je het merkt.
Pieterke
2 jaar geleden
Ik heb vroeger geleerd om de andere kant op te kijken en dat helpt echt. En die prik is gebeurd voor je er erg in hebt.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Ik heb hem gehad! Het prikken zelf viel mee, maar deed wel pijn.
Daarna moest ik een kwartier wachten, maar na een paar minuten werd ik misselijk en duizelig en toen heeft mijn moedef iemand erbij geroepen en hebben ze me op een rolstoel gezet en ergens naar achteren gereden, daar heb ik op een bankje gelegen en water gekregen. Het doet nu nog steeds wel pijn, maar gelukkig ben ik er wel vanaf :)

Antwoorden (2)

Jij bent niet de enige met prikangst. Deze week verscheen in de media diverse berichten over de GGD's, die veel jongeren zien met prikangst. En toen ik vier weken geleden mijn eerste prik mocht halen, zag ik daar ook heel erg tegenop. Maar het viel mij 1000% mee. De prik zelf heb ik niet eens gevoeld.
Mij hielp het om op mijn ademhaling te letten. Als ik nerveus ben, iets spannend vind, gaat mijn ademhaling steeds sneller. Door daar op te letten gaat de wordt de ademhaling weer langzamer en word ik kalmer.
Mijn advies is, geef het aan op de priklocatie. De mensen daar zijn zeer ervaren, niet alleen in het zetten van prikken, maar ook in het kalmeren van mensen.
2 jaar geleden
Allereerst mijn complimenten dat je ondanks je angst je toch wilt laten vaccineren! Daar is moed voor nodig.

Wat zou kunnen helpen:
• Praat over je angst met bekenden.
• Vertel over je prikangst aan degene die je prikt.
• Kijk niet naar de injectie maar richt je blik op een object in de ruimte en bestudeer het zorgvuldig. Concentreer je op dat object en laat je gedachten niet afdwalen.
• En/of denk tijdens het prikken aan wat leuks of hoe belangrijk het is dat je de vaccinatie krijgt.
• Zie je op tegen de pijn? Met een verdovende pleister voel je bijna niets. Hoewel ik zelf moet zeggen dat ik slechts met enige moeite wat pijn kon voelen tijdens de vaccinatie.

Succes en sterkte! Het duurt nog geen drie seconden en is zo voorbij...
SimonV