Kan er iets mis zijn als je je altijd moe voelt?

Kan er iets mis zijn als je je altijd moe voelt, terwijl je wel veel wil? Dus het gaat niet om luiheid. Vaak gebeurt het als ik opsta dat ik vrolijk begin aan de dag en na een uur voelt het alsof ik weer naar bed moet. Heel vervelend. Alleen de huisarts zei dat ik depressief ben en rust moet nemen, maar ik kan toch niet oneindig rust nemen?

2 jaar geleden
in: Psyche
2.1K
Ritsuka
2 jaar geleden
Hoeveel slaap je?
Wat doe je op een dag aan sporten en bewegen?
Hoe is je voeding?
Zijn je bloedwaardes al gecontroleerd? Een goed dagritme kan een stuk helpen. Op tijd opstaan, gelijk aankleden, ontbijten, en daarna een wandeling buiten maken geeft je meer energie dan in bed of op de bank blijven hangen in je pyjama.
tinus1969
2 jaar geleden
Waarom vind de huisarts dat je depressief bent?
Waar is het advies 'rust' op gebaseerd (dat is eerder een advies voor bij burn-out)
Is er bloedonderzoek gedaan? Trage schildklier, vitamine D, vitamine B12, bloedarmoede zijn veelvoorkomende oorzaken van zowel vermoeidheid als depressieve gevoelens.

Antwoorden (2)

Het simpele antwoord is ja, er kan iets mis zijn.

Het uitzoeken van wat dan mis is, is een ander verhaal. Er zijn zo veel verschillende mogelijkheden, dat je echt iemand moet uitvragen om te kijken in welke hoek het ligt. Depressie is een goede mogelijkheid.
Vitamine tekort (en dan met name B12 en D) is ook een goede mogelijkheid waar veel zorgprofessionals geen rekening mee houden en vaak mis diagnostiseren als depressie (aangezien depressie vaak een symptoom is van die vitamine tekorten, net zoals vermoeidheid en zeer snel door je energie heen zijn). Ik zou dit als eerste laten testen om dat in ieder geval uit te sluiten. Dan kan je hele trajecten met psychologen en wellicht zelfs medicatie voor depressies schelen.

Voor symptomen vitamine D tekort:
https://www.zorgwijzer.nl/zorgwijzers/vitamine-d

Voor symptomen vitamine B12 tekort:
https://stichtingb12tekort.nl/klachten-van-een-vitamine-b12-tekort/
2 jaar geleden
Theoretisch zou er iets mis kunnen zijn als je je altijd moe voelt, maar klaarblijkelijk heeft de huisarts een depressie als diagnose gesteld.

Lichamelijke oorzaken van moeheid hebben te maken met hoe u met uw lichaam omgaat. Hoeveel u beweegt, hoeveel en wat u eet, en welke genotsmiddelen u gebruikt, het heeft allemaal invloed op uw fitheid en conditie en bepaalt dus of u zich moe voelt. Daarnaast geven bijna alle ziekten moeheid.

Belangrijke lichamelijke oorzaken van moeheid zijn:

Lichaamsconditie
Hoe minder u aan lichaamsbeweging doet, hoe slechter uw conditie is. De kans is dan groter dat u regelmatig moe bent.
Mensen die ongezond eten (vet vlees, patat, mayonaise, snoep, weinig groente en fruit) hebben een grotere kans om regelmatig moe te zijn.
Mensen die te zwaar zijn, hebben een grotere kans op moeheid.
Mensen die bijna niets eten en extreem mager zijn, hebben ook een grotere kans op moeheid.

Genotsmiddelen
Roken vermindert de doorbloeding van al uw weefsels en organen. Ook komen er giftige stoffen in het bloed. Mensen die veel en langdurig roken zijn vaak erg moe.
Mensen die dagelijks meer dan 1 of 2 glazen alcohol drinken, kunnen last van moeheid krijgen. Daarbij slapen mensen die veel alcohol drinken slecht. Ze vallen vaak wel als een blok in slaap, maar worden heel vroeg wakker en doen dan geen oog meer dicht.
Drugs, zoals cannabis , XTC en cocaïne, kunnen vermoeidheid geven. Vermoeidheid direct na het gebruik, maar ook vermoeidheid door langdurig gebruik.

Medicijnen
Verschillende medicijnen kunnen moeheid geven. Bijvoorbeeld middelen tegen allergie (antihistaminica). Medicijnen tegen kanker (chemotherapie) kunnen een enorme vermoeidheid en uitputting geven.

Bloedarmoede (ijzergebrek)

Pijn
Langdurige pijn kan u totaal uitputten. U wordt niet alleen doodmoe van de pijn zelf, maar ook omdat de pijn u ’s nachts wakker houdt.

Hart en longen
Na een aandoening aan uw hart of longen, bent u meestal heel moe. Bijvoorbeeld na een hartinfarct of een longontsteking, bij hartfalen (verminderde pompwerking), en ook bij benauwdheid door astma of COPD.

Chronische ziekten
Zie:
https://www.thuisarts.nl/moeheid/ik-ben-moe

Als de klachten aanhouden, toch nog eens de huisarts raadplegen?
SimonV
2 jaar geleden
Amadea
2 jaar geleden
De vraag staat echter in de categorie Psyche en de huisarts heeft al geconstateerd dat het geen lichamelijke oorzaak heeft.
SimonV
2 jaar geleden
Klaarblijkelijk twijfelt VS over deze diagnose.
Thecis
2 jaar geleden
@Amadea
De huisarts heeft mogelijk heel wat dingen over het hoofd gezien omdat zij met protocollen werken die een heleboel dingen (zoals bijv vitamines) niet mee nemen. De huisarts heeft dus het idee dat het geen lichamelijke oorzaak heeft, die heeft dit niet vast gesteld / geconstateerd. Dit is een heel cruciaal verschil waar veel mensen geen rekening mee houden.